Smakspakke?

neslekkim

Norbrygg-medlem
Mener jeg leste en diskusjon tidligere her om noen som selger en pakke med ting som lar deg smake de forskjellige komponentene i øl, for å kunne identifisere f.eks diaceltyl, ogsåvidere, samt identifisere de smakene du faktisk vil ha i et øl, er vel mest tenkt for å hjelpe en til å kunne beskrive øllet.

Hvor finnes dette?, og var det blodig dyrt?
 
ouch.. og bare for å finne usmakene ja.. trodde det også var for å identifsiere ting i øl.

Årsaken til at jeg spør er at jeg har en kompis som tester litt øl, og finner at f.eks i hefe-weizen så er det en usmak han ikke liker, noe jeg lurte på om kunne være pga estere eller gjæren.
Men han kjenner det samme i enkelte belgiske øl, f.eks rochefort 6-10, men ikke 8, og samme i chimay, og da blir jeg litt svar skyldig :)
 
Da er det nok de spesielle gjærtypene som lager spesiell smak. Tysk hveteølgjær og en del belgiske har jo nellik, banan, tyggegummi smaker som er ganske like. Det er spesielle belgiske gjærstammer jeg ikke liker også, fordi de har for spesiell smak, tenker da spesielt  på den som delerium tremens bruker. Tror det er en del fuselakoholer også som setter den spesielle smaken.
 
Tilbake
Topp