Smalahove-treff på Inndyr lørdag 27. oktober 2012

johanj

Norbrygg-medlem
Siden det er Gildeskåls tur til å arrangere bryggetreff i Salten, har vi nå gleden av å invitere til Smalahove-treff lørdag 27. oktober.

Treffet
I tillegg til å utvikle nettverket Salten Bryggerlag har vi et sterkt fokus på rekruttering, og derfor oppfordres alle som synes at hjemmebrygging høres spennende ut til å delta, og vi ber alle spre budskapet slik at vi når ut til flest mulig. Invitasjon går ut til hele bryggernasjonen slik at alle skal kjenne seg velkommen!

Siden rekruttering er vektlagt vil deltageravgiften holdes lav og er kun ment å dekke råvarer og leie av lokale. 

Foredragene
Vi er så heldige at øldommer Lars Støre Gullichsen, tidligere styremedlem i Norbrygg og initiativtager bak Juleølkonkurransen på Tautra, har lovet å holde 2 foredrag for oss før middagen:

«Evaluering av øl»
Her skal vi lære oss grunnleggende prinsipper i evaluering av eget øl for å bedre kunne vurdere kvaliteten på hjemmebrygget øl.  Det vil bli anledning å ta med eget øl som vi smaker på i lag og får vurdert.

«Modeller for kommersiell brygging i småskala».
Her blir det presentert alternative veier til kommersialisering av lokalprodusert kortreist håndverksøl.

Konkurransen
Vi er blitt utfordret av en lokal gruppe Smalahove-entusiaster til å komponere et dugende øl til et Smalahovelag. Vi utlyser derfor en uformell konkurranse der alle som ønsker kan delta, og deltagerølene blir servert under middagen med Smalahove som hovedrett. Vinneren blir kåret ved at publikum stemmer på sin favoritt etter middagen.

Det eneste kriterium som det tas stilling til er at det skal smake godt til Smalahove.  Det er ingen begrensninger mht øl-klasser eller typeriktighet. For å sikre nok smaksprøver til publikum må deltagerne stille med 10l øl enten på corneliusfat eller standard 0,33l flasker, men man må gjerne ta med mer :).  Det må ikke være etiketter eller andre kjennetegn på fat eller flasker, slik at ølet blir bedømt utfra smak og ikke opphav. Vinneren vil få en liten oppmerksomhet.

Velkommen til Inndyr
Vi håper mange tar turen hit og at noen tar utfordringen og brygger Smalahove-øl, da vi ikke hadde tenkt å basere oss på butikkøl til maten ;D.  Så sett av denne helgen allerede nå og brygg i vei, så kommer vi tilbake med utfyllende info etter hvert.
 
Hei! Jeg melder meg på. Dette blir helt topp. Vi har hatt to fine treff i Salten til nå, men dette blir noen trinn opp arrangementsmessig. Skal snakke med de jeg kjenner i "bransjen" i Bodø.
Svein Erik  :skitbra:
 
Hei
Jeg vil gjerne melde meg på treffet.
Jeg er ny i brygge bransjen og har akkurat satt mitt første brygg til gjæring. Ønsker gjerne å lære mer og samtidig knytte flere kontakter her i lokalmiljøet.

Mvh
Stein-Erik
 
Stein-Erik skrev:
Hei
Jeg vil gjerne melde meg på treffet.
Jeg er ny i brygge bransjen og har akkurat satt mitt første brygg til gjæring. Ønsker gjerne å lære mer og samtidig knytte flere kontakter her i lokalmiljøet.

Mvh
Stein-Erik

Velkommen skal du være Stein-Erik, dette treffet burde bli midt i blinken!
Men du trenger jo ikke å vente til i høst med å ta kontakt, vi har jo en god ambassabør i din sambyggding Svein Erik! Kjører du forbi Inndyr er det bare å ta kontakt med undertegnede!

Mvh,
Johan
 
Takk for det.
Svein Erik kjenner jeg fra "gammelt av", og har allerede vært hjemme hos han å sett på når han brygget.
Har vært på Inndyr i dag (har hytte på Skaugvoll) :) kan jo ta en tur på besøk i løpet av uken?
 
Stein-Erik skrev:
Takk for det.
Svein Erik kjenner jeg fra "gammelt av", og har allerede vært hjemme hos han å sett på når han brygget.
Har vært på Inndyr i dag (har hytte på Skaugvoll) :) kan jo ta en tur på besøk i løpet av uken?

Den er grei! Jeg sender deg en PM med mitt mobilnr.
 
En liten oppdatering: Vi har klart å få en leverandør av smalahove ihht til lokale tradsijoner: flådd, klyvd og saltet. Mao ikke svidd og røykt som på Voss.

Norturasystemet var nærmest ugjennomtrengelig for slike spesialbestillinger, men tilslutt fant vi frem til en fantastisk nyskapning: http://www.mobilslakt.no/. Daglig leder, Torill, var meget imøtekommende og satte pris på en utfordring. Dette mobile slaktereiet er nå godkjent for slakting og omsetning i hele Norge. Man trenger ikke mye kjennskap til Mattilsynet for å skjønne at det ligger en ørkenvandring eller to bak denne tillatelsen.
 
Hei Johan!
Jeg bare lurte på om du har tenkt på hva dette betyr i forhold til den planlagte ølkonkurransen. Ikke det at jeg i lang tid hadde planlagt ølet som skulle passe til smalahove. Men det blir vel noe ganske annet å lage øl til den nye retten. Dette blir vel et slags saltkjøtt som det kanskje først og fremst vil være pils som passer til!??
Svein Erik
 
Dette er jo det som er tradisjon her i regionen, men det var lenge uklart om vi klarte å få tak på det vi var ute etter.

Hva slags øl som passer best skal jeg ikke spekulere i, men jeg ser for meg at dette er kjøtt som har kraftig smak og ikke spesielt magert. Det sies at sauhodene må serveres rykende varmt, rett fra gryten og på varme tallerkener, mao som pinnekjøtt.

Øllet bør nok smaksmessig kunne hevde seg mot denne kraftige retten, samtidig som det er 'quaffable' som de sier over there - fordi det er varmt og salt!

Dette blir bra :skitbra:
 
En liten gladmelding: Ola fra Petit Agentur har annonsert på nettsiden sin at han kjører gjennom Saltdal, Fauske, Bodø og Inndyr lørdag 27. oktober. Mao kan vi glede oss til å treffe Ola under Smalahovetreffet, og de som skal delta på treffet eller bor langs kjøreruta kan få utlevert varer fra bryggebutikken :ilike:
 
Hei,

Er helt ny i faget og vil gjerne være med på treffet!

Vil benytte anledningen til å berømme miljøet og spesielt Svein Erik for å ta imot nye bryggere med åpne armer. Fikk i dag omvisning i bryggeriet hans og sett det i aksjon. Kan også snakke varmt om brygget hans, men det får bli på treffet.
 
Så flott!

Du er hjertelig velkommen, vi regner med å ha påmeldingssystemet operativt i løpet av kort tid og samtidig vil programmet legges ut her på forumet. Vi ses :)
 
Påmelding til Smalahovetreffet er nå startet og skjer gjennom registrering og betaling på www.deltager.no. Søk etter smalahove så finner du rett arrangement. De som allerede er registrert der kan benytte følgende link: https://www.deltager.no/participant/arrangement.aspx?id=55842
Siden vi får støtte fra Norbrygg vil det blir en deltageravgift på 250 kr som dekker lunsj, middag og foredrag. Reise og overnatting dekkes av den enkelte, selv om vi skal være behjelpelig med å finne overnatting.

Det er 60 plasser totalt, så først til mølla....

Vel møtt!
 
Vi har enda noen plasser igjen til smalahovetreffet, så meld dere på (se link ovenfor) og bidra til å styrke hjemmebryggermiljøet nord om polarsirkelen!

For dem som tar med egne brygg på fat, ta også med fleksitap og CO2 hvis dere har mulighet til det. Hvis ikke skal vi hjelpe til med dette - uansett: send en melding to Torga her på forumet dersom dere ønsker å melde dere på konkurransen.

Jeg legger ved kopi at invitasjon og program fra Deltager.no:


Smalahovetreff
Tid: lørdag 27. oktober
Sted: Heimsjyen Resturant på Inndyr i Gildeskål kommune (www.heimsjyen.no)

Ølbryggere fra nær og fjernt ønskes hjertelig velkommen uansett om du er aspirant og nysgjerrig på hjemmebrygging, eller har grå hår fra mange års engstelse rundt gjærstartere.

Program For Dagen
13.00 Foredrag «Modeller for kommersiell brygging i småskala»
Her blir det presentert alternative veier til kommersialisering av lokalprodusert kortreist håndverksøl.

14.30: Lunsj
Kokkene bak prosjektet Smak av Salten byr på lunsj

15.30: Foredrag «Evaluering av øl»
Her skal vi lære oss grunnleggende prinsipper i evaluering av eget øl for å bedre kunne vurdere kvaliteten på hjemmebrygget øl.  Det vil bli anledning å ta med eget øl som vi smaker på i lag og får vurdert.

19.00: Middag og publikumsfavoritt
Vi smaker på konkurransebryggene og spiser sauhode. Utpå kvelden kårer vi det beste smalahoveøllet.


Deltageravgiften
For 250 kr får deltagerne nyte god mat i godt lag, og samtidig utvide sine horisonter med ny kunnskap og nye bekjentskaper. Påmelding skjer gjennom registrering og betaling på www.deltager.no. Grunnet forhåndsbestilling av bespisning er påmeldingen bindende. Påmeldingsfrist 15. oktober.


Foredragene
Øldommer Lars Støre Gullichsen, tidligere styremedlem i Norbrygg og initiativtager bak Juleølkonkurransen på Tautra, har takket ja til å komme og dele med seg av sin lange erfaring.


Publikumsfavoritt
Dersom du mener du har et hjemmelaget øl som er som skapt for et smalahovetreff håper vi du samtidig melder deg på denne høyst uformelle konkurransen. Eneste kriterium det tas stilling til er at det skal smake godt til Sauhode!  For å sikre nok smaksprøver til publikum må deltagerne stille med ca 10l øl enten på Corneliusfat eller standard 0,33l flasker, men man må gjerne ta med mer….  Det må ikke være etiketter eller andre kjennetegn på fat eller flasker. Vinneren kåres ved at publikum stemmer på sin favoritt etter middagen. Har du et øl du vil delta med sender du en e-mail til tor_ga@hotmail.com.

Ola B. Skarland fra Petit deltar på treffet og har utlovet premier i form av gavekort på henholdsvis 1500, 1000 & 500 kr til de tre ølene med flest stemmer. For dem som ønsker å bestille malt eller bryggeriutstyr er dette en flott anledning å få Ola til å ta med varene nordover (se www.petit-agentur.no for nærmere info).


Overnatting
For tilreisende har vi holdt av alle soverommene på Fjordbua (www.fjordbua.no) og på Heimsjyen (vi ordner skyss til Fjordbua). Hvis vi kan være behjelpelig med booking av ett- eller tomannsrom, send da en e-mail til silje.nordgaard@sjofossen-snu.no


Spørsmålene
Lurer du på noe er det bare å sende en e-mail til johan.johansen@gifas.no.
 
Kjøring til treffet fra Bodø!
Jeg vet ikke hvor mange det er snakk om, men vi trenger vel ikke nødvendigvis kjøre hver vår bil. Gi lyd her så koordinerer vi transporten.
 
Godt insj! Jeg har dessverre allerede full bil t/r Inndyr i forbindelse med besøk som kommer med fly. Kommer innom deg en ettermiddag for malt SE.
 
Da var sauhauene i hus! Stort takk til Mobilslakt as som ordnet med råvarer og Strilalam ba som videreforedlet dem!

Bilettene er nå sluttsolgt, og jeg gleder meg til et meget hyggelig lag på lørdag. Dette blir et kjempemønstring av ølbryggere i ormådet! Jeg passer på å utfordre deltakerne på følgende spørsmål som jeg håper blir besvart på lørdagen:
- når og hvor skal neste treff i Salten Bryggerlag avholdes: hvem tar stafettpinnen?
- skal vi invitere til et konstituerende møte i Salten Bryggerlag og velge styre og kontakt personer?



PS. Avisa Nordland blir med oss på treffet, og så husk å promotere alle lokallag og bryggermiljøer for å få frem bredden og mangfoldet blandt ølbryggerne her i Salten
 
En kjempesuksess!

Støvet har lagt seg, glassene er ryddet bort og alle gjestene er kommet trygt hjem, - slitne men med ny kunnskap, inspirasjon og bekjentskaper.

Vi kommer tilbake med bilder og fyldigere omtale om litt, men passer på å takke foredragsholder Lars Støre Gullichsen, mesterkokk Svein Jæger Hansen og hans kolleger i Smak av Salten, de 18 bryggerne som stilte med herlige øl til middagen, sponsor Petit-Agentur og fremfor alt: våre øl-interesserte sambygdinger i Salten som kom til Gildeskål for å bidra til å gjøre dette til årets desidert heftigste begivenhet!

Og… Torgas og Beants IPA ble kåret til det beste Sauhau-ølet, gratulerer!!!
 
Tilbake
Topp