småskaladyrking av bygg

TTL

 
Hei! Jeg har noen små jorder som de siste 40 årene kun har vært sporadisk brukt som beite, ellers har det vært ugjødslet blomstereng. Der har jeg lyst til å få meg en åkerlapp med maltbygg.
Jeg har jorda, jeg har traktor med en gammel plog til, jeg har noen kasser med en masse pigger på som jeg kan fylle med stein dra etter traktoren,hva nå det heter. Men selv er jeg elektronikkingeniør og har ikke filla peiling på hvor jeg begyner når en åker skal etableres i leirjord.
Jeg har tatt kontakt med bruksgenbanken for korn, og jeg tror det var en kilo såkorn de sender meg av domen-bygg. Det begyner å bli litt seint å etablere noe for å så i år, men å bearbeide og bryte opp jorda bør vel være mulig å starte med i år (blir nok sommerferien tenker jeg. Dette er "hytta" vår, ett lite småbruk i de dype østfoldskogene).

Er det noen gardsfolk der ute som har noe tips til hvor jeg skal begyne? 1 kg såkorn bør vel bli nok til ca 50 m2, hvis jeg har forstått riktig? Plukket opp at det gikk omlag 22-25kg såkorn per mål?? Så det blir jo ikke noen voldsom produksjon, men ett sted må man begynne...

skal det være hjemmebrygget så skal det være hjemmebrygget. Jeg har jo tre gamle norske humlekloner der oppe også, så da må det norsk malt til!
 
Etter pløying så er det vanlig å slodde( med en slodd, sannsynligvis det du har med pigger under), for å gjevne ut jorda igjen. Deretter spres det møkk(gjødsel) som deretter harves ned i jorda med en harv. Så såes det og tromler oppå. Du mangler sånn sett harv og trommel. Kult om du får det til, men det beste er vel å spørre noen som driver med korn å få noen tips der. Lykke til, håper du får det til!
 
Du kan jo pløye selv. Så prøver du denne slådden og ser om du får det rimelig slett. Deretter ville jeg spurt en bonde i nærheten om han kan harve, så, tromle og gjødsle. Er du heldig er bonden glad i øl og kan ta litt øl som delbetaling.
Men forsåvidt med 1 Kg korn så er det jo ikke verre enn at du bruker hageredskap for å så dette.
 
Snakk med han alstadberger-fyren, husker ikke hva han heter i farta, men han er her på norbrygg og han har bla en lang tråd der han bygger en ... øh, hva han nå kalte det, en lafta hytte til å tørke malt, jeg lurer på om ikke han dyrker kornet selv også
 
Men... noen som har noen meninger om hvordan jeg skal vinne over alt som har grodd der de siste 40 åra. Hvor mye må jeg fjerne av gammelt plantemateriale for at bygget skal få overtaket? Når bør jeg så bunndekkeplanter som gir nitrogen til jorda, osv... ďette er, eh... upløyd mark... både for meg og marka.
 
Tipper det går ganske greit bare du pløyer jeg, så lenge det ikke er trær du skal pløye over da :)
Du kan godt pløye litt ekstra dypt for sikkerhets skyld.
 
Da er spørsmålet: hvor dypt er ekstra dypt? Eller normalt dypt ...?
Som exarkeolog har jeg erfart at et normalt pløyelag ligger på rundt 30 cm, men kan dessverre i enkelte tilfeller nå ned til 40-50 cm. Avhenger av jordsmonn og maskinbruk. "Nybrott" river opp større stein og røtter, som går dypere i grunnen. Småskala jordbruk vender jorden like under torv/gresslaget. En gang i tiden vendte man jorden med spade...
 
Du kan gjøre det veldig enkelt; det er igrunnen to begrensninger du har, hvor langt ned du får til å stille den med traktoren, og hvor mye traktoren klarer å dra.
Jeg regner med det stopper seg på effekten i traktoren først... Du ser vel også fort om det blir FOR dypt (tviler på at du får til det) om du ikke får vendt jorda ordentlig.


NB! Jeg er ikke bonde selv og har således ingen inngående kjennskap, men pappa har gård og jeg har kjørt endel traktor for han, så jeg har ihvertfall erfaring.
 
Vil sterkt anbefale deg å brakke jorda først. Gjør du ikke det får du rødsvingel, hundegras og alt annet blandet inn i byggen.
Hør med en av naboene der oppe om de ikke har litt proff sprøytemiddel å avse. Da rekker du kanskje å så nå.
Vil du gjøre det økologisk så pløyer du først og så harver du. Og harver. Og harver. Straks du ser at gresset begynner å spire så kjører du over med harven. Til frosten kommer.
Så gjentar du harvingen til våren og sår byggen din. Da får du kanskje et kilo til?
Lykke til!

hilsen eks-bonde
 
Vil sterkt anbefale deg å brakke jorda først. Gjør du ikke det får du rødsvingel, hundegras og alt annet blandet inn i byggen.
Hør med en av naboene der oppe om de ikke har litt proff sprøytemiddel å avse. Da rekker du kanskje å så nå.
Vil du gjøre det økologisk så pløyer du først og så harver du. Og harver. Og harver. Straks du ser at gresset begynner å spire så kjører du over med harven. Til frosten kommer.
Så gjentar du harvingen til våren og sår byggen din. Da får du kanskje et kilo til?
Lykke til!

hilsen eks-bonde
Det var sånt jeg trengte meninger om. Det blir nok å harve utover sommern og høsten. Det har nok aldri blitt brukt sprøytemidler på de jordene og området er karaterisert som værneverdig kulturlandskap grunnet artsmangfoldet der.
 
Mekanisk brakking fungerer godt. Hør med nærmeste økologiske bonde om tips. En god harv er nødvendig.
Ikke bruk fres, den fungerer bare som en oppformering av eksisterende vekster.
Ikke for å være slem, men jo bedre kvalitet det er på pløyinga jo bedre resultat får du.
Djupt er ikke så viktig, viktigste er at jorda er skikkelig snudd.
 
Tilbake
Topp