Småstein i maltet!???

I dag fant jeg jammen en liten bit marmor-grus i maltet!   :eek:

Akkurat stor nok til å ikke gå mellom valsene i kverna.

Nå skjønner jeg hva som har ødelagt valsene i Barleycrusher'n min tidligere!!!  :mad:
Det er nemlig ikke første gang dette skjer, men i dag fikk altså jeg knepet synderen før det var for sent, og fikk et håndfast bevis på at dette faktisk kan forekomme.

Noen andre som har opplevd noe sånt?

Hvor vanlig er dette, tro?
 
Vet ikke hvor vanlig det er men har opplevd det, også i bakemel,  som gjorde at jeg brøt stykke av en tann, så det er risikosport å spise brødskiver også :(
 
Oddvar Demmo skrev:
Vet ikke hvor vanlig det er men har opplevd det, også i bakemel,  som gjorde at jeg brøt stykke av en tann, så det er risikosport å spise brødskiver også :(

Hmmm! Skumle greier ...

Dalaker skrev:
Hva slags malt?

Maltet jeg brukte denne gangen var:
Krystallmalt fra Muntons
Munchenermalt fra Castle
og
Røykmalt fra Weyermann

Umulig å si hvem av disse som inneholdt steinen. Men jeg tipper Weyermann, for gruset lå på toppen i kverna og har dermed antakelig ligget nederst i gryta jeg målte opp maltet i. Weyermann røykmalt var det jeg målte opp og hadde i gryta først.

Husker dessverre ikke hva slags malt jeg brukte forrige gang det sa "krakk". Mener det var Muntons Maris Otter og krystall fra samme, men er ikke sikker.
 
Det var da som bare f...!

:jaha:

Aluminium er jo ikke akkurat verdens hardeste materiale, for å si det mildt, så det betyr altså at man må være innstilt på å bytte ut rullene i ny og ne ...  :'(

Eller hva?
 
Aldri hatt dette i Castle malt heldigvis. Men hvordan er det i de store bryggeriene? Da må de vel komme bort i stein ofte. Å så hvis det skjer ofte, Hva slags material er profvalsene laget av?
 
Weyermann og Maris Otter er det stadig vekk småstein i. Er nok en del møller som har røket pga dette.. I TF Maris Otter har jeg riktignok funnet flest! Hørte Kjetil hos NØ hadde uttalt i en eller annen sammenheng at de fant så my stein Maris Otter at de kunne starte pukkverk på si.. :)
 
Morten Kielland skrev:
Det var da som bare f...!

:jaha:

Aluminium er jo ikke akkurat verdens hardeste materiale, for å si det mildt, så det betyr altså at man må være innstilt på å bytte ut rullene i ny og ne ...  :'(

Eller hva?

Kva slags mølle har du som har aluminiumsvalser?
Trudde dei fleste var laga av stål elle RF. Stein i malten vil vel uansett vere eit problem...


edit: fixa "quote" (i-phone-knoting)
 
protto skrev:
Morten Kielland skrev:
Det var da som bare f...!

:jaha:

Aluminium er jo ikke akkurat verdens hardeste materiale, for å si det mildt, så det betyr altså at man må være innstilt på å bytte ut rullene i ny og ne ...  :'(

Kva slags mølle har du som har aluminiumsvalser?
Trudde dei fleste var laga av stål elle RF. Stein i malten vil vel uansett vere eit problem...


Eller hva?
Tja, mine valser er RF i hvert fall. Rammen til mølla er aluminium, men det gjør jo ingenting. Heldigvis ikke truffet på stein enda, vil tro at det kan gjøre litt skade på foringene...
 
Beklager å vekke til live en så gammel tråd, men synes dette er det riktige.
Har nå "rævkjørt" valsene på en Barley Crusher med Caste Malting Pilsner. Starta opp med en splitter ny MonsterMill med 3 rustfrie ruller nå i sted og synes allerede tennene på hovedvalsen er betydelig sløvere.

Ser ut som det bare er Castle Malting sin Pilsner som er slik. Vi har kjørt masse sekker med Premium Pilsner malt uten disse ulydene.
Vi velta faktisk hele maltkverna en gang pga fremmedlegeme. Hel og knust malt over alt.

Noen med tilsvarende erfaringer?
 
Som sagt ... ja, dessverre. Dere har min fulle sympati. Kjipt når sånt skjer.

Men: nå er det (bank i bordet!) veeeeldig lenge (et par år?) siden sist det smalt her, og i denne perioden har jeg brukt nesten bare pils- og palemalt fra Weyermann. År og dag siden jeg har brukt noe fra Castle, i hvert fall ikke noe pilsnermalt.

Spørs om det er noen større forskjell på produsentene her, men likevel ... synes det var verd å nevne.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp