Smoked IPA, noen erfaringer?

Er det noen som har erfaring med å brygge IPA eller Pale Ale med Smoked malt?
Jeg lurer på hvor potent røyksmaken er i 'Thomas Fawcett Smoked Malt 5.2 EBC'?

Tenkte rett og slett å bare ta med en ca. 5-10% Smoked i oppskriften på en klassisk ipa ala NØ eller Gahr's Andrimne oppskrift.

Kjør debatt!
 
Vær klar over at fenolene fra røkmaltet fort kan kræsje med humlen.
 
Jeg skal også brygge smoke ipa, og har lest en del om dette i det siste. Har forstått det slik gahr sa, at det krasjer med kraftig humle.
Ble anbefalt å bruke "noble" humler. Med krydret smak istedet for floralsk, og med høy bitterhet. Mindre tørrhumling.
Balanse er vel svært viktig.
 
Jeg har gjort noen testbatcher med ekstrakt og peated målt som basis for IPA. Det endte opp bortimot udrikkelig, men europeisk edelhumle og annen røykmalt kan fungere. Kanskje. Muligens. Så vidt.
 
gustavf skrev:
Jeg har gjort noen testbatcher med ekstrakt og peated målt som basis for IPA. Det endte opp bortimot udrikkelig, men europeisk edelhumle og annen røykmalt kan fungere. Kanskje. Muligens. Så vidt.

Ja, det er ikke for ingenting at rauchbier brygges med relativt beskjedne humlemengder.
 
Peated malt ser jeg flere på amerikanske forum som ikke anbefaler å bruke i humlesterke øl, akkurat fordi det har en meget sterk røyksmak. Jeg har fått tak i røykmalten som bryggselvmannen selger. Den er fra Best Malz, men er ikke sikker på hva den er røykt på. Håper vi kan ha litt dialog etter du har brygget slik at vi kan utveksle resultater:)
 
mikslen skrev:
Peated malt ser jeg flere på amerikanske forum som ikke anbefaler å bruke i humlesterke øl, akkurat fordi det har en meget sterk røyksmak. Jeg har fått tak i røykmalten som bryggselvmannen selger. Den er fra Best Malz, men er ikke sikker på hva den er røykt på. Håper vi kan ha litt dialog etter du har brygget slik at vi kan utveksle resultater:)

Etter hva jeg har hørt er det ganske stor forskjell på peated og smoked smalt. Peated er mye mer potent og for tunge øltyper ala sunturnbrew.
Vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre nå. Må ha en ipa drikkeklar tidlig på sommeren. Kanskje jeg skal eksperimentere litt senere.
Mulig jeg prøver en smoked porter først også.
 
Tilbake
Topp