Smoked Porter - røykmalt?

neslekkim

Norbrygg-medlem
Har funnet et par oppskrifter på klone av Stone's Smoked Porter, og de har følgende:

En bruker:
0.25 lbs lightly peated malt
En annen bruker:
0.39 lb smoked peat malt

Har funnet ut at Peat er Torv?, så jeg går ut fra at det er malt som er torvrøyka ellernoe, men får vi kjøpt slikt?
Ser at V&B har Rauchmalt, men det er røyket over noe trevirke..

Hva gjør jeg? (Eller har noen andre en ok Smoked Porter oppskrift som er i gata med Stone)
 
neslekkim skrev:
Har funnet ut at Peat er Torv?, så jeg går ut fra at det er malt som er torvrøyka ellernoe, men får vi kjøpt slikt?

Humlegården i Sverige har torvrøykt malt i hhv. 25 kg, 3 kg og 1 kg forpakninger. http://www.humle.se Folk på Østlandet pleier å bestille varer fra Humlegården levert til en svensk poste restante adresse nærmest mulig  grensen, og henter varene på postkontoret der borte, gjerne kombinert med litt grensehandel av andre godsaker. Det går også an å få varene levert til Norge, men det blir dyrere (1 svensk krone regnes da som = 1 norsk krone fra Humlegårdens side, frakten blir dyrere, og du må fortolle med betaling av norsk mva og fortollingsgebyr).
 
Petit selger vel røykt malt fra både Weyermann og Castle Malting.
Castle Malting sin er vel etter det jeg røyket på torv.
(Castle Malting er produkt 1004, Weyermann produkt 7017B)

Øystein
 
Har liggende 4-5 kg med røkt malt (ikke torvrøkt) om du er intressert.
Kan kaste det ned bakken jeg ;)
 
Ah, jeg overså at Vin & Bar hadde peated malt inne, det er jo supert!

Ellers er det jo verd å merke seg at Petit også skaffer det meste som finnes av spesialmalt (også utover vanlig lagervare), hvis man bare lar dem få litt tid på seg, og bestiller hele sekker (det kan i så måte være greit at flere småbryggere slår seg sammen om å bestille en sekk, hvis det er vare man bruker lite av om gangen).

For dem som deltar på hjemmebryggertreffet på Nøgne Ø blir det også anledning til å få kjøpt hele sekker med malt der.
 
Ser den, men jeg er litt usikker på hvor mange år det ville ta meg å bruke 25 kilo med røykmalt da.
:)
 
Ser i Brewing Classic styles at Jamil Zainasheff advarer mot å bruke torvrøkt malt selv i Smoked Porter. Jeg lurer på om kanskje denne malten er beregnet til Whisky og gir en "feil" røyksmak til øl, men har aldri testet den selv og har generelt lite erfaring med røkte øltyper.

Er det noen som kan avkrefte Jamils formaning om peat-smoked malt?
 
Jeg ville absolutt tro den er beregnet for whisky, eller i alle fall er av samme type, kalles neppe whisky malt uten grunn. Det var i alle fall grunnen til at jeg rasket med meg 5 kg uten å vite hva jeg skulle med det. Om  jeg kan få et snev av deilig torv inn i neste brygg er jeg bare glad, tror jeg da, hehe. Har man en fortid som whiskynerd så må man bare prøve, selv om det kanskje hadde blitt bedre med noe annet. Hele denne tråden har i alle fall gjort at jeg setter en smoked porter neste uke, med peated, så får vi se.... jeg testet forresten kjapt med å lage te av peated og rauch her om dagen, ikke store forskjellen synes jeg, selv om peated nok var mer skarp og intens.
 
Jeg har aldri brukt peated, men har hørt mange steder at man bør begrense seg veldig; at til og med svært forsiktige tilsetninger gir kraftig røyksmak.

Whisky ligger jo i årevis på tønner, så antagelig må røyksmaken være rimelig intens for at det skal være noe igjen når den kommer i glasset?
 
Jamil Zainasheff sier noe om at røyksmaken fra peated malt blir "medisinsk" i øl.

Hadde det vært meg ville jeg vurdert anledningen til å kanskje lage en ekte whisky hjemme i kjelleren! ;-)
 
Medisinsk? Ahhhh, er jo en klassiker i whisky, smaken av medisinskap (formalin?). Men jeg skal være enig i at det kanskje ikke er det man ser etter i en øl altså. En annen ting er at det virker som det er litt elsk/hat når det gjelder sånt.

Når det gjelder mengder er det vel litt varierende fra person til person. Jeg har en ladning stående med 75 prosent røykmalt (Weyerman racuh), men den er på ingen måter for drøy etter min smak.

Jeg tester med en real dose peated, så kan jeg jo melde fra her om hvordan det ble.
 
Ønsker man å få bevist at en moderat dose torvrøykt malt kan virke ganske harmonisk i et øl, anbefales å smake amerikanske Founders Dirty Bastard Scotch Ale, som er å få på Cardinal og enkelte andre utvalgte norske puber.

Lurer forresten på om ikke Nøgne Ø Sunturnbrew også er brygget med en dose peat-smoked malt? - men det vet jeg altså ikke med sikkerhet.
 
Rolf skrev:
Medisinsk? Ahhhh, er jo en klassiker i whisky, smaken av medisinskap (formalin?). Men jeg skal være enig i at det kanskje ikke er det man ser etter i en øl altså. En annen ting er at det virker som det er litt elsk/hat når det gjelder sånt.

Når det gjelder mengder er det vel litt varierende fra person til person. Jeg har en ladning stående med 75 prosent røykmalt (Weyerman racuh), men den er på ingen måter for drøy etter min smak.

Jeg tester med en real dose peated, så kan jeg jo melde fra her om hvordan det ble.

Som nåværende whiskynerd med særlig elsk for Islay-whiskiene Ardbeg, Bowmore, Caol Ila, Lagavulin, Laphroaig og Port Ellen er jeg veldig spent på resultatet ditt, Rolf.
Smakte forresten en hjemmebrygd øl (edit: brown ale) av røykt malt i Latvia som var heilt nydelig. La gå at ingen andre inklusive latvierne likte denne så veldig, men jeg vart heilt frelst :namnam:
 
Ellers kan man og forsøke å røyke sin egen malt. E. Eldorsen gjorde det på sitt vinnerøl "up in smoke". Da tror jeg han brukte bjørk.

På brew-wiki (homebrewtalk.com) sier amerikanerne følgende om peat-smoked malt:

"Scottish peat smoked malt that has been smoked over burning peat in order to add a dark aroma and flavor characteristic of Islay whisky and some Irish whiskey. Some recent brewers have also included peated malt in interpretations of Scotch ales, although this is generally not considered historically accurate. It has sufficient diastatic power to self-convert. Medium Phenol (10-14). Typically used in the production of Scotch (it is where Scotch gets its smoky flavor from). In the beer isle we would find it primarily used in the production of Scottish Ales and Wee Heavy. In smaller amounts it will add a pleasant smoky aroma and flavor, but don't over do it. If used in excess it will give off a medicinal/band aid character. Usage 2 to 10%.

Avg. Lovibond: 2.5 Country of origin: UK

USE WITH CAUTION "
 
Tok litt tid dette her:)
Brygget slik:

BeerSmith Recipe Printout - http://www.beersmith.com Recipe: #002 Smoked Porter
Brewer: Mikkelsen
Asst Brewer:
Style: Robust Porter
TYPE: All Grain
Taste: (35,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 20,00 L     
Boil Size: 23,47 L
Estimated OG: 1,064 SG
Estimated Color: 77,6 EBC
Estimated IBU: 42,9 IBU
Brewhouse Efficiency: 83,00 %
Boil Time: 75 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type        % or IBU     
3,00 kg      Pale Malt (Weyermann) (6,5 EBC)          Grain        58,25 %     
1,50 kg      Peat Smoked Malt (5,5 EBC)                Grain        29,13 %     
0,40 kg      Chocolate Malt (1200,0 EBC)              Grain        7,77 %       
0,25 kg      CaraBohemian (200,0 EBC)                  Grain        4,85 %       
25,00 gm      Magnum [14,50 %]  (60 min)                Hops        40,1 IBU     
25,00 gm      Fuggles [5,10 %]  (5 min)                Hops        2,8 IBU     
5,00 gm      Klar Urt (Boil 10,0 min)                  Misc                     
20,00 gm      Lakris (Boil 5,0 min)                    Misc                     
20,00 gm      Oak Chips (Boil 5,0 min)                  Misc                     
1 Pkgs        SafAle American Ale (DCL Yeast #US-05)    Yeast-Ale                 


Mash Schedule: Single Infusion, Medium Body
Total Grain Weight: 5,15 kg
----------------------------
Single Infusion, Medium Body
Step Time    Name              Description                        Step Temp   
10 min        Mash In            Add 23,00 L of water at 39,3 C      38,0 C       
10 min        Protein            Heat to 52,0 C over 2 min          52,0 C       
35 min        Maltose            Heat to 63,0 C over 2 min          63,0 C       
40 min        Sacc 1            Heat to 67,0 C over 2 min          67,0 C       
15 min        Sacc 2            Heat to 72,0 C over 2 min          72,0 C       
10 min        Mash Out          Add 10,00 L of water at 93,0 C      78,0 C       


Notes:
------
Skylte med for mye vann, så det resulterte i ca 25 liter øl

-------------------------------------------------------------------------------------
Fikk da en OG på 1.053 (pga vannmengden), brygget og satte til gjæring sist lørdag, 15.januar, de par siste døgnene har det ikke vært et eneste plopp i gjærkaret så jeg trodde noe hadde gått galt.
Tok en FG sjekk nå, og det ligger på 1.012, så det er nok ferdig nå.
(Gjærkaret har stått i et rom der jeg har hatt 17grader konstant, bøtta var oppe i 21 når det fyra av, men har ligget på 18.noe hele tiden nå)
Smakte på ølet, og denne smaker godt! :), 30% peated er ikke for mye, og eika ser ut til å ha gitt en run avrunding.

Bør jeg la dette stå en uke til, eller skal jeg bare fise det på et fat og lagre der nå?
Hvis jeg fater så bør det vel stå et par uker til karbonering også..
 
Oooooh! Såpass ja, spennende, spennende. Har blitt latterlig forsinket selv, grunnet sykdom, troløs gjær og reising. Men da skal i alle fall jeg justere meg opp fra mine seks prosent, og jeg som trodde jeg var vill og gal.
 
Tilbake
Topp