Snake Venom

Går under kategorien narkotika over 60%. Så avgiften blir noen uker i buret vil jeg anta....  :jaha:

Sabeltann
 
Sabeltann skrev:
Går under kategorien narkotika over 60%. Så avgiften blir noen uker i buret vil jeg anta....  :jaha:

Sabeltann

Har du noe link/referanse.

Det har lenge vert en myte at du ble tatt for narkosmugling hvis du ble tatt med hjemmebrendt på grensa til sveriege, men sveriege har ikke straffelov som omhandler HB og bruker narkostraffeloven, men du blir ikke tatt for narkosmugling alikevel, norge derimot har en straffelov så du blir tatt og straffet for HB, dette ble enda mer innskjerpet i 1999, men før det var det snakk om å forby bl.a. 60% pga. brannfaren.
Nøyaktig hvordan det er i dag vet jeg ikke helt sikkert men 70 og 80 talls mytene lever ennå.
Jeg har en bok som forklarer de svenske lovene :)
 
Lov om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. (alkoholloven)

§ 1-3. Definisjoner

      I denne lov brukes alkoholholdig drikk som fellesbetegnelse på drikker som inneholder mer enn 2,5 volumprosent alkohol, likevel slik at aldersgrensebestemmelsen i § 1-5 også får anvendelse på drikk mellom 0,7 og 2,5 volumprosent alkohol.

      I denne loven betyr:

- alkoholfri drikk: drikk som inneholder under 0,7 volumprosent alkohol 

- alkoholsvak drikk: drikk som inneholder fra og med 0,7 til og med 2,5 volumprosent alkohol 

- alkoholholdig drikk gruppe 1: drikk som inneholder over 2,5 og høyst 4,7 volumprosent alkohol 

- alkoholholdig drikk gruppe 2: drikk som inneholder over 4,7 og mindre enn 22 volumprosent alkohol 

- alkoholholdig drikk gruppe 3: drikk som inneholder fra og med 22 til og med 60 volumprosent alkohol 

      Med brennevin forstås drikk som inneholder tilvirket alkohol ublandet eller i blanding med andre produkter. Enhver drikk som inneholder 22 volumprosent alkohol eller mer, regnes som brennevin.

      Som alkoholholdig drikk etter denne lov regnes ikke væsker som ved denaturering eller av andre grunner er uhensiktsmessig som berusningsmiddel og heller ikke væsker som bare er tilsatt den mengde alkohol som er nødvendig for oppløsning eller holdbarhet.

      Bestemmelsene i denne lov gjelder ikke alkohol som i medhold av annen lov selges, kjøpes, utleveres eller sendes til medisinsk eller teknisk eller vitenskapelig bruk, eller sprit til desinfeksjonsbruk.

      Departementet kan gi forskrifter om hvilke alkoholholdige produkter som skal regnes som alkoholholdig drikk, og om hvilke alkoholholdige drikker som skal regnes som brennevin. I tvilstilfelle kan departementet avgjøre spørsmålene med bindende virkning.


Det viser vel slik jeg tolker det at det slutter å være "alkohol" for invortes bruk ved 60%

Sabeltann
 
§ 8-13. Forbud mot innførsel og omsetning av visse alkoholholdige drikker
      Det er forbudt å skjenke, selge eller omsette en gros brennevin som inneholder over 60 volumprosent alkohol. Det er videre forbudt å innføre slikt brennevin til landet uten tilvirkningsbevilling, jf. § 6-1. Departementet kan likevel bestemme at enkelte særlige sorter brennevin som måtte ha et høyere alkoholinnhold skal være unntatt fra denne bestemmelsen.
Endret ved lov 16 mai 1997 nr. 28 (ikr. 1 jan 1998).


Ølet må vel være de noen og 60 % og dermed unntatt ?  :)

Og straffen er :

Kapittel 10. Straff.

§ 10-1. Alminnelige bestemmelser om straff.
      Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer eller medvirker til overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder.
      Dersom overtredelsen er særlig grov, er straffen bøter eller fengsel inntil 2 år. Ved avgjørelsen legges vekt på om overtredelsen har stort omfang eller om det foreligger andre omstendigheter av særlig skjerpende art.
      Ved overtredelse av §§ 2-1, 3-1, 8-1, 8-2 og 8-3 som gjelder et meget betydelig kvantum alkoholholdig drikk, kan fengsel inntil 6 år anvendes.
      Gjelder overtredelsen tilvirking, omdestillering eller overdragelse mot vederlag, av brennevin eller væske som beskrevet i § 8-3, skal alltid fengselsstraff anvendes med mindre særlig formildende omstendigheter foreligger.
      Overtredelse etter denne lov er forseelse, uansett straffens størrelse. Kommer denne paragrafens tredje ledd til anvendelse, er overtredelsen likevel forbrytelse.
      Forsøk på forseelse er også straffbart.

vi er fremdeles ikke inne på narkotika.
 
Nei, er vel ikke det, men som det er tidligere nevnt så går det under det på folkemunne i hvert fall....  :yes:

Men, lov er det i hvert fall ikke. Det kan vi vel være enige om?

Sabeltann
 
HB er ulovlig ja, sprit til sjenking over 60% ja, men er dette ølet et unntak fordi det er nødvendig ? jeg mener ja pga. stilen for dette ølet.
 
Litt OT, men hvordan brygger man igrunn ett så sterkt øl? Brygger øl og tilsetter vodka?

Edit: Si ett øl på 59,9% så jeg ikke støter noen regelryttere  ::)
 
Fra nettsiden:

This unique beer is made with a plethora of malts including peat smoked malt, acid malt and chocolate malt. It is fermented using two types of yeast - ale yeast and champagne yeast in order to deliver a higher alcohol content. It is then painstakingly freeze concentrated.
 
for å få et så sterkt øl må man frysedestillere ølet slik at vannet blir til is mens alkoholen kan tappes av.
 
Tilbake
Topp