Snodige saker i vørteren under kok.

Hei. På forrige brygg var det masse rare hvite partikler som fløyt rundt i vørteren etter oppkok og hele veien gjennom koletiden. Syntes dette var rart men kjørte på allikevel. Det samme skjer idag. Masse hvite partikler. Lurer på hva dette kan være. Forrige øl ble godt det, har bare ikke opplevd dette ved tidligere brygg. Forrige brygg var en ipa, og idag brygges det hveteøl. Har just gått over fra plastbryggeri til alukjele.

Prøver å legge ved et bilde. Tatt med mobil så kan være vanskelig å se.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    648,6 KB · Sett: 649
Proteiner som denatureres og klumper seg sammen. Ingenting å bekymre seg over. Det samler seg i bunnen som gugge etter kok.
 
Chrissor:

Jeg leste et sted (husker ikke hvor) at det kunne være lurt å starte koketida fra denne hot-break saken. Men da vi brygget våre første batcher forleden, hadde vi litt trøbbel med å definere når hot-break fant sted.
Ettersom ikke alle gjør dette regner jeg ikke med at det er veldig krise at vi regnet koking fra da det begynte å koke, men vet noen grunnen til at det bør ventes på hot break?

/Lars
 
Lars147:

Tror ikke det er noe stort problem at du å ikke venter på hot break. Hvis man koker i 90 min i stedet for 60 min så får man hot break med på kjøpet.
Grunnen til at man bør vente på hot break er at en del essensielle forbindelser i humlen vil felle ut sammen med proteinene.

Tillegg: Bruk av en større andel maltekstrakt i bryggingen gir mindre hot break mener jeg å ha lest en plass....
 
Lar det alltid koke i ti minutter før jeg tilsetter bitterhumle. Da danner det seg et fint lokk av proteiner på toppen, som kan tas av med en skje før humlen legges i. Gir ekstra klart brygg.
 
Tilbake
Topp