Belgisk Blonde - Har du en oppskrift?

god sommer!
Har laget en leffe blonde klone, basert på erlendso sin oppskrift her på forumet.
Pga av sommerferie, har vi nå hatt gjæringsdunkene stående i boden i fire uker. Solbær sesongen er her og inspirert av Austmann si bringebær-trippel, St. Hallvard, har jeg lyst til å tilsette litt solbær til litt av vår egen belgiske øl. Vi har ca 75 liter, og jeg tenker å tilsette bær til ti av dem. Derfor noen spørsmål:
Hva tror dere om litt Solbær i en leffe blonde?
Er det for sent å tilsette bær nå, etter fire uker i gjæringskaret?
Hvor mye bær for å få ett hint av solbær?
Annet jeg bør tenke på?

På forhånd takk!
 
Sist redigert:
Det er ikke for sent. Personlig syns jeg bær nesten alltid er unødvendig når det er tilsatt i øl, så også med St Hallvard (hvor det ødela ølet helt for meg), men om du har drukket den og liker bær i øl så kjør på.

Solbær er jo god drikke når de lages til saft, og blonde er et greit nok bakteppe for smakstilsetninger. Men jeg kan nesten garantere deg at blonden blir bedre uten bær.
 
Enig i at det er bedre uten bær, men når man har mye av et øl, så er det gøy å eksperimentere litt og prøve nye ting. Øl med bær kan være veldig godt, selv om det er en spesiell smak.
Ti liter kan bli mye, så kanskje vi nøyer oss med noen få liter denne gangen. Slår det an, så kan vi jo lage mer neste gang.
Godt å vite at det ikke et for sent, så får jeg heller gjette litt på forholdet mellom bær og øl.
 
Hei
Jeg skal akkurat til å koke 300 g sukker for å tilsette etter stormgjæring på en 22l Leffe blonde klone
Er det noen som har erfaring med å tilsette kokte korianderfrø for å få frem den smaken eller ordner wlp 530 gjæren det?evnt hvor mye koriander?
 
Mener det er litt krydder/koriander smak på Leffe og har sett en oppskrift på blonde ett sted med koriander.
Wit er vel mere hveteøl men her er jeg amatør og på tynn is
 
Mener det er litt krydder/koriander smak på Leffe og har sett en oppskrift på blonde ett sted med koriander.
Wit er vel mere hveteøl men her er jeg amatør og på tynn is
Riktig, en wit er igrunn bare en hveteøl på belgisk gjær.
Både appelsinskall og koriander er dog blitt standard adjunkter.
 
Jeg ville ventet til ølen er klar til flasking, for så å smake på den. Hvis du savner krydder/koriander tilsetter du bare litt korianderte. Bruk smakssansene sier nå jeg!
 
Målte nå for første gang 1.016 og det er fortsatt liv i gjærlåsen men det smaker litt "tynt" og skal tilsette litt koriander kokt ut i vann.
Det jeg lurer på nå er følgende:
Under stormgjæring ble det skumsprøyt og full utblåsning i gjærlåsen og det samme på'n igjen etter tilsetning av 310g sukker når det roet seg.Det er fortsatt skum på toppen men skal jeg fjerne det eller la det ligge eller forsvinner det av seg selv?
Ser mange får mugg på skummet etter en tid så er litt usikker nå..
Har stått til gjæring i 11 dager .
 
Målte nå for første gang 1.016 og det er fortsatt liv i gjærlåsen men det smaker litt "tynt" og skal tilsette litt koriander kokt ut i vann.
Det jeg lurer på nå er følgende:
Under stormgjæring ble det skumsprøyt og full utblåsning i gjærlåsen og det samme på'n igjen etter tilsetning av 310g sukker når det roet seg.Det er fortsatt skum på toppen men skal jeg fjerne det eller la det ligge eller forsvinner det av seg selv?
Ser mange får mugg på skummet etter en tid så er litt usikker nå..
Har stått til gjæring i 11 dager .


Skummet på toppen (krausen) vil normalt synke til bunn når gjæra har gjort seg ferdig med alt gjærbart sukker. Noen ganger kan det fortsatt flyte litt på overflaten når det er tid for flasking, men det er ikke noe problem. Du kan da evt. ta det bort med egnet desinfisert redskap, eller bare la det være.
 
Takker for beroligende svar
Da er det bare å vente til det er ferdig og forhåpentlig vis gjærer det ned noen poeng til.
 
Hei
Jeg tok av lokket på en blonde som står og gjærer. Legger ved et bilde. Er det gjær som ligger på toppen eller er det bakterier? Det er mitt første brygg. jeg mener selv at jeg var nøye med rensligheten..

Mvh
Anders
 

Vedlegg

  • 20151121_132757.jpg
    20151121_132757.jpg
    137,1 KB · Sett: 258
Tenkte å prøve denne oppskriften til helga, nettopp satt starter med WLP530. Noen som har tips på vannjustering? Finner ikke Blonde som stil på bryggekalkulator.no
 
Tilbake
Topp