1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.
    Fjern notisen
  3. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

*SOLGT* Alu kjele 33 liter, som ny, 300kr

En tråd i 'For privatpersoner' startet av Krille, 29 Nov 2015.

Trådstatus:
Stengt for ytterligere svar.
  1. Krille

Krille
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Selger en 33l aluminiumskjele billig for 300kr. Må hentes i Bergen. Den kan ikke brukes på induksjon. Har aldri vært i bruk, og er derfor som ny. Førstemann til mølla...

Edit: Er i 3mm gods

2. Olhund

Olhund
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Alu kokegryte?
    Var det ikke aluminiums gryter det sto om i amerikansk forskning der de kunne finne sammenheng mellom alu i kroppen og parkinsons sykdom? Eller husker jeg feil at det var Altzheimer.? En av de var det iallefall.
    Jeg hadde aldri turt å bruke alu til noe mat eller drikke. Sorry for å ødelegge for deg, men synes dette er viktig info og grunn til å bruke syrefast.

Noget Undergjæret liker dette.
  3. Noget Undergjæret

Noget Undergjæret
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Aluminium er et av de vanligste elementene i jordskorpa, men er likevel svært sjeldent å finne i metallisk form. Årsaken er at aluminium er et svært reaktiv grunnstoff som danner en kraftig kjemisk binding med oksygen

Pass på, det skal finnes i poteter også, dersom du ikke går på lavkarbo diett

4. Noget Undergjæret

Noget Undergjæret
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Og i morsmelk erstatning

EFSAs vitenskapspanel viser til at det er barna som får den største aluminiumsbelastningen i befolkningen. Mattilsynet snakker om en ny grenseverdi for inntak av aluminium på ett milligram per kilo kroppsvekt i uken, en verdi som gjelder for den generelle befolkningen, altså voksne.

5. Noget Undergjæret

Noget Undergjæret
    Expand Collapse
    Registrert bruker

samt at Alzheimers er koblet til aluminiumsavleiringer i hjernen, selv om dette siste er kontroversielt.

6. Jo-Helge

Jo-Helge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

#7 Jo-Helge, 29 Nov 2015
    Sist redigert: 29 Nov 2015
  7. Krille

Krille
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Eg kan vise til noen sitat fra linken over: "Do not clean aluminum shiny bright or use bleach to clean an aluminum brewpot because this removes the protective oxides and can result in a metallic taste."
    "There is more aluminum in a common antacid tablet than would be present in a batch of beer made in an aluminum pot."

Edit: Aluminiumskjeler har vært brukt til matlaging i lang tid. Så lenge det oksiderte laget på innsiden i gryten får være i fred, så skal det nok gå bra

Jo-Helge og Noget Undergjæret liker dette.
  8. Jo-Helge

Jo-Helge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

9. klone

klone
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg vil gjerne ha denne kjelen. Noe skal jeg dø av uansett:)

10. Krille

Krille
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da er den solgt til Klone.

#12 Krille, 30 Nov 2015
    Sist redigert: 30 Nov 2015
    klone liker dette.
Trådstatus:
Stengt for ytterligere svar.

Del denne siden