• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

SOLGT - Planer om å bygge HLT?

Haugen

Norbrygg-medlem
Går du med planer om å bygge en HLT? Her har jeg bygget den ferdig for deg, en hlt av blichmann sin 38 L kjele. Har fått sveiset inn 2" tri clamp kobling for varmeelement.

Det følger med camco ULWD varmeelementet på 4500w Varmeelemente er ikke montert.

Pris 4700kr

image.jpg
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    231,7 KB · Sett: 147
  • image.jpg
    image.jpg
    137,7 KB · Sett: 154
Sist redigert:
Er interessert. Den kan supplere et bryggesett som jeg vurderer å kjøpe, og som mangler mulighet for stegmesking.
Hva med koplingsboks til varmeelement og regulator på strøm?
 
Da er kjelen ferdig og klar for levering om noen er interessert, har oppdatert med nye bilder.
 
Sveisen ble ikke super fin, på grunn av noen forurensningen etter forsøk med Sølvloddetinn. Utsiden er ikke gjort helt ren.ImageUploadedByTapatalk1442240537.415834.jpg

ImageUploadedByTapatalk1442240512.574373.jpg
 
Fri frakt også mellom Haugesund og Skien 20-22. Sept. Skal på kurs med jobben så....
Hvilken vei kjører du og når, hvor nærme Stavanger?
 
Kjøpt!
Det er ikke et godt stykke unna. Jeg kan kjøre Stavanger Haugesund på søn eller mandag, dersom du kan ta kjelene med?
I tillegg til kabel så bør jeg vel ha en bryter og noe tempstyring på denne, har du forslag?
 
Må jeg ha mer enn vanlig stikkontakter på dette opplegget?
Da er jeg redd jeg må melde meg av!
Beklager det, men med elektrikker-kostnad i tillegg blir det ikke aktuelt!
 
Må jeg ha mer enn vanlig stikkontakter på dette opplegget?
Da er jeg redd jeg må melde meg av!
Beklager det, men med elektrikker-kostnad i tillegg blir det ikke aktuelt!


Denne er bygget for 16 amp, men man trenger overgang fra vanlig stikk til industri kontakt. Man kan lett oppgradere skapet til 20 amp, om man vil benytte 4500w element.
 
Hei!
Jeg er interessert i styreskapet om du fortsatt har det, Før jeg eventuelt kjøper må jeg bare forsikre meg om at jeg har det som trengs av strøm for å styre den. Jeg har idag en 16 amp kurs med trefas utgang, vil den kunne gi strøm inn til skapet?
 
Jeg ønsker å få bygget meg et slikt system bare uten motstrømkjøleren (https://www.facebook.com/maltmoella) og jeg har null kunnskap når det gjelder teknisk innsikt. Jeg har to Blichmann kjeler 56 l, en med falskbunn som jeg tenkte å bruke til meskekjele samt en uten bunn som jeg tenkte til kokekjele.Det virker som du har endel teknisk innsikt og endel utstyr som du selger, kanskje du kunne hjelpe meg med å sette opp et system?

Mvh. Love
 
Om du ikke vil sette opp et 3 kjele system med HLT(for varming av mesk og skyllevann) må du enten benytte en slik som dette https://forum.norbrygg.no/threads/solgt-rims-kolbe-med-veggfeste-selges.30036/#post-310131 eller så må du sirkulere fra meske kjelen og inn på koke kjelen, du kan ikke montere varmeelement i meske kjelen, da vil det brenne seg.

Jeg kan hjelpe deg med å lage hull også kan jeg eventuelt bygge varmeelementet du skal ha i kokekjelen.

Hvor bor du?
 
Tusen takk for svar Haugen!
Etter å ha sett meg rundt på youtube og diverse forum, tror jeg endelig jeg har noenlunde forstått systemet. Det trenges altså tre kjeler: 1 kjele til å varme opp vann til riktig temp på meskevannet. 1. kjele til mesking ( denne kjelen trenger kun falskbunn og (resirkuleringspumpe)? til slutt 1. kjele til å koke. denne trenger også et varmeelement og resirk pumpe?
Har jeg forstått dette riktig Haugen? For å styre alt dette trenger jeg styreskap som du viser over i annonsen? der er det alle kjelene som blir styrt untatt kokekjelen vist? Har du denne fortsatt til salgs? itilegg vil jeg trenge varmeelementer i to av kjelene? Jeg bor på Hurum utenfor Drammen.
 
Ja du har forstått riktig. Også trenger du 2 varmeelement.

For å varme opp mesken sirkulerer du den inn på coilen som ligger i kjelen som du har skyllevann i, som ijgen varmes opp av et element i denne kjelen. Styreskapet jeg har har 1 timer og 1 PID for regulering av temp i 1 kjele. Man har ikke behov for egen PID til meske kjelen, så snart man er ferdig med mesking kan man koble om slik at man kan styre kokekjelen(kokekjelen har strengt tatt ikke behov for noen regulering).
 
Tilbake
Topp