[Solved] Pumpekapasitet - Grainfather 30L

nanoTAPP

Administrator
Jeg holder på å rigge et nytt bryggerom hjemme hvor utstyret skal stå fremme permanent og det blir slutt på kun utebrygging og et trappeløp frem og tilbake med utstyr og gjærkar.

Det jeg lurer på om det er noen som har erfaringer med styrken/kapasiteten til GF sin egen pumpe?

Tanken er at gjæringskaret vil stå i samme rom som bryggeutstyret. Jeg har et kjøleskap styrt med BrewPiLess og kjøleskapet er todelt og tungt å løfte et fult gjærkar (Brewbucket) på 25 liter inn i skapet. Derfor ser jeg på muligheten med å pumpe vørter rett fra motstrømskjøleren opp til Brewbucket som står i kjøleskapet.

Noen med slik erfaring? blir det for stor høyde og liten futt i GF sin egen pumpe, tatt i betraktning at det er også motstand gjennom motstrømskjøleren?
 
Sist redigert:
Pumpen som er oppført som ekstradel her: https://shop.humle.se/en/equipment/spare-parts/for-grainfather/grainfather-pump

Har en løftehøyde på 2.1m. I praksis sikkert lavere når du pumper gjennom motstrømskjøleren.

Kan du ikke bare teste med vann i grainfatheren - hvis du allerede har oppsettet klart evt. kan gjøre en test som likner? Det viktigste her blir nok høyden du må løfte vørteren, hvis du beholder selve motstrømskjøleren på samme lengde som den er i utgangspunktet.
 
Pumpen som er oppført som ekstradel her: https://shop.humle.se/en/equipment/spare-parts/for-grainfather/grainfather-pump

Har en løftehøyde på 2.1m. I praksis sikkert lavere når du pumper gjennom motstrømskjøleren.

Kan du ikke bare teste med vann i grainfatheren - hvis du allerede har oppsettet klart evt. kan gjøre en test som likner? Det viktigste her blir nok høyden du må løfte vørteren, hvis du beholder selve motstrømskjøleren på samme lengde som den er i utgangspunktet.
Takk @lqd14 ! :)

Det var den linken jeg trengte for å lese litt mer om kapasiteten.

As we speak, jeg testet som du skrev. Høyden motstrømskjøleren står på er 80 cm, topp høyde på åpningen BrewBucketen står på er 130 cm og jeg la slangen oppi og det fløt fint, kjørte litt PBW gjennom system på 67 grader før brygg i helgen.

Det eneste som vil avvike "testoppsettet" er lengden på slangen, kanskje blir det 1 meter lenger slange jeg må koble på motstrømskjøleren, men jeg har trua! :)
 
Tilbake
Topp