Sommer IPA med Bringebær???

Torbjørn Aasen

Norbrygg-medlem
Hei
Jeg har ingen erfaring med tilsetting av frukt i øl men tenkte jeg skulle prøve det på mitt neste brygg.
Er det noe som kan hjelpe meg med litt info om når i prosessen en bør tilsette det.
Kan en bruke frossen bær i fra butikken evt type
Jeg brygger 25 liter om gangen på en BB3v3

Takker på forhånd for alle svar:)
 
Ja, du kan fint bruke frosne bær fra butikken, det har jeg gjort flere ganger. Jeg har tilsatt bærene når et par dager etter at stormgjæringen er over.

Mengde varierer, men i en IPA, så ser jeg for meg at du må bruke nokså store mengder bær, for at de skal skinne igjennom i smaksbildet.
Uten at jeg vet det med sikkerhet, så ville jeg nok tro at en 2-3 kilo pr. 25 liter må til. Andre vet kanskje dette bedre?
 
Ville det ikke vært bedre å ha bær i en øl med mindre humle-aroma? Med tilsetting av bær må man vel la ølet stå mye lengre før det flaskes og en del aroma mistes ? Har lite erfaring med bær selv men det er min enkle logikk.
 
Det har jo blitt veldig populært i det siste å tilsette smak til IPA utover humle, men da gjerne komplimenterende smaker til de vi kjenner fra humle. For eksempel pasjonsfrukt, ananas, sitrus, mango eller for den saks skyld granbarskudd.

Bringebær (eller bringebærligendende smaker) kan jeg ikke selv huske å ha kjent i noen humle, men det betyr jo ikke at det ikke kan være artig å prøve og at det kan bli bra :)
 
Godt å se at det engasjerer.:beercheers:

Kan se ut som det vil fungere og slippe frosne bær rett i karet etter ca en uke...
La de ligge der å kose seg en ukes tid før tapping på flaske eller fat.

Der er jo mulig av jeg burde bruk en annen type basis øl for å få frem smaken bedre også men et sted må en jo starte:)
 
Godt å se at det engasjerer.:beercheers:

Kan se ut som det vil fungere og slippe frosne bær rett i karet etter ca en uke...
La de ligge der å kose seg en ukes tid før tapping på flaske eller fat.

Der er jo mulig av jeg burde bruk en annen type basis øl for å få frem smaken bedre også men et sted må en jo starte:)
Godt å se at det engasjerer.:beercheers:

Kan se ut som det vil fungere og slippe frosne bær rett i karet etter ca en uke...
La de ligge der å kose seg en ukes tid før tapping på flaske eller fat.

Der er jo mulig av jeg burde bruk en annen type basis øl for å få frem smaken bedre også men et sted må en jo starte:)
Hei
Jeg har ingen erfaring med tilsetting av frukt i øl men tenkte jeg skulle prøve det på mitt neste brygg.
Er det noe som kan hjelpe meg med litt info om når i prosessen en bør tilsette det.
Kan en bruke frossen bær i fra butikken evt type
Jeg brygger 25 liter om gangen på en BB3v3

Takker på forhånd for alle svar:)

Bergger batcher med 10L til gjæring. Laget en IPA nylig hvor jeg tilsatte 70 g friske bringebær i en humlepose de siste 10 min av kok. Det ga et "hint" av bringebær. Det var det jeg ønsket. Dette kan vel gi en pekepinn på som skal til.
 
Hei Tom det var stor forkjell på mengde med å ha de frosne i dunken siste uka. Får en så mye mer smak av og koke de i 10 minutter uten å dra inn noen usmaker så er jo det gull


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hei
Jeg har ingen erfaring med tilsetting av frukt i øl men tenkte jeg skulle prøve det på mitt neste brygg.
Er det noe som kan hjelpe meg med litt info om når i prosessen en bør tilsette det.
Kan en bruke frossen bær i fra butikken evt type
Jeg brygger 25 liter om gangen på en BB3v3

Takker på forhånd for alle svar:)
Uten koking av bæra er det stor sannsynlighet for villgjærinfeksjon. Derfor lurt å vakumpakke og koke bæra. La ølet gjære ut, stikk om, tilsett 50-100 gr. bær pr. liter, og la stå kaldt i 2-4 uker før flasking. Det er ca. 4% sukker i bringebær, så du vil få en sekundær gjæring. Ølet vil derfor bli noe mer syrlig enn normalt.
 
Jeg har ikke villet vært alt for nervøs for infeksjon. Har laga mange øl med bær rett i gjæringskaret uten noen problemer. Er du nervøs kan ha bærene i en sil og så helle kokende vann fra en vannoker over de, før du har de i gjæringskaret. Koker du bærene får du ganske annen smak enn om de går i gjæringen rå. Merk deg at i fjor så fikk vi noen bær til Norge (frosne) fra Polen (mener jeg) som inneholdt norovirus (ikke hyggelig sak) og den overlever frysing men har aldri hørt hørt om noen bryggere som har sett den så jeg har ikke villet vært alt for nervøs.

Jeg er personlig så glad i bær og bittert øl. Synes det ikke går så veldig bra sammen, men det er nå jeg :)
 
Fikk no solbærsyltetøy som ikke falt helt ismak
ville det hvert en idé og brygga en Imperial Stout med det
 
Fikk no solbærsyltetøy som ikke falt helt ismak
ville det hvert en idé og brygga en Imperial Stout med det
Hadde sikkert blit bra. Kan være greit å prøve å finne ut hva (om noen) i tillegg det er i det i tillegg til bær og sukker.
 
Det er ca. 4% sukker i bringebær, så du vil få en sekundær gjæring. Ølet vil derfor bli noe mer syrlig enn normalt.
Eh, sikker? Litt ekstra alkohol gir ikke ølen mere syrlig. En liten endring i alkoholmengden vil, om noe, kansje heller gi en søtere/varmere øl? Bringebær inneholder sikkert en god deg andre stoffer som gjør ølen syrligere. Tanniner osv. kan lite om kjemi, men kansje https://en.wikipedia.org/wiki/Ellagic_acid som finnes i bringebær og mye annen frukt - https://en.wikipedia.org/wiki/Raspberry#Fruit
 
Tilbake
Topp