Sommer øl

Jeg går å lurer på et nytt brygg av en type som likner på ringnes classic eller tuborg classic. De nevnte øltypene er pilsnertyper, og jeg har ikke mulighet til å bruke pilsner gjær nå eller undergjæring for den saks skyld. Jeg går å lurer på om det kan være en idé å bruke 3 kilo lys flytende ekstrakt og litt crystallmalt + litt aroma malt.
Eller kan det være bedre å bruke 3 kilo lys flytende ekstarkt og 1,5 kilo flytende hvete ekstrakt? Og som sagt må jeg bruke overgjær da jeg ikke har (k)øleskap å sette dunken inn i. Hvis dere andre har en annen oppskrift så sier jeg på forhånd takk :biersmile:
 
Kanskje du burde brukt Wyeast "California Lager" eller Whitelabs "San Francisco Lager"? De sies å produsere øl med "Lager-egenskaper" helt opp til ca. 18 grader.
Også kjent som "Steam-beer" eller "California-common".

Litt tøfft å skryte av når venner er på besøk for å smake, at du faktisk har laget et ekte cowboy-øl!  :skaal2:
 
Det kan være at [iurl=http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=831.0;all]denne tråden[/iurl] er til hjelp.

Jeg tror ikke det brukes hvete i overnevnt øl, og hvis man bruker ekstrakt så får man litt fylde på kjøpet. Mao så holder det kanskje med bare å bruke lys maltekstrakt uten tilsetning av crystalmalt.

Og hvis man ikke har et (kj)øleskap men likevel vil at ølet skal ha mest mulig lagerpreg så kan man gjøre (minst) to ting:

1. Sørg for at vørteren har lav temperatur ved gjærstart. Kjøl vørteren altså godt ned etter koking. Som ekstra kan du også kjøpe en 5-liters dunk med vann (f eks Bare Vann på Rema1000), kjøle den ned i kjøleskapet og spe ut vørteren etter kjøling for å oppnå lav nok temperatur. Isåfall må man koke vørteren litt mer konsentrert slik at vannet ikke gjør vørteren for tynn. Vørteren blir forresten lite grann mørkere ved konsentrert koking pga karamelisering.
2. De første 3-5 dager av gjæringen kan man vikle et laken rundt gjæringsfatet (gjerne en vinballong isåfall) og holde lakenet (nesten dryppende) vått. Vannet vil fordampe og fordampningen gjør at lakenet kjøles.

Hvis man bruker metode 1 så sikt på en temperatur på 13° C ved Californian/San Fransisco-gjær og 8° C ved vanlig lagergjær. Dersom man går ut ifra at temperaturen stiger over tid så vil denne økningen forløpe gradvis og selv uten ekstra kjøling så kan man håpe at hovedgjæringen ikke vil bidra for mye til temperaturstigning og dermed usmak som minner om ale.
 
Du kan også eventuelt bruke Wyeast 1007 German Ale, 2565 Kölsch, 2575 Kölsch II eller 1338 European Ale. Alle disse gir relativt lav fruktighet (kanskje minst hos kölsch-gjæren), selv ved romtemperatur. Prøv å holde temperaturen så lav som mulig, og bruk mye gjær (opp mot 1 mill. celler per ml/plato), da minimerer du esterproduksjonen fra gjæren.

Forresten ville jeg ikke ha bruk aromatic malt i et rent ekstraktøl. Aromatic må meskes. Hvis du bruker det sammen med krystallmalt i et ekstraktøl, får du kanskje ut noe smak, men sukkerutbyttet vil bli minimalt. Du vil også få ut en del stivelse, som kan gjøre ølet uklart, og som ikke spises opp av gjæren og derfor er god føde for eventuelle bakterier som finner veien opp i ølet.
 
Nå er det mulig at jeg har løst problemet med temperaturen. Jeg har jo en kjeller som er kjølig. Grunnen til at jeg ikke har tenkt på den før er at jeg hadde noen flasker vin stående til lagring en gang noe musene likte meget godt. :eek: Det var plast flasker og en sånn liten "dunk" som hadde inneholdt konsentratet. Kjelleren (Det er to kjellere) holder kanskje opp i ca 18 nå som det er så varmt. Jeg har akkurat satt i gang med måling av temperatur i kjelleren.

Det gikk litt fort i svingene da jeg skrev i går. Når jeg mener lyst sommer øl så kan det gjerne være kobber farvet. Jeg er ikke så veldig glad i helt mørkt øl og likeledes vanlig industri pilsner. Den er for tynn.
Jeg tror jeg kommer til å gå for fire kilo DME og en California lager.

Aromatic må meskes.
Jeg trodde aromamalt (Aromatic) hørte til spesial malt typene? Og. Takk for svar alle sammen. Jeg kommer ikke til å bestille noe før over helgen så hvis det er noen som har flere gode råd så er det bare å hive de inn. Det blir vel ei rå´ sa bakeren. Men han fikk alle rå. :ilike:
 
Jalle skrev:
Jeg trodde aromamalt (Aromatic) hørte til spesial malt typene?

Joda, det er en type spesialmalt, men mange spesialmalttyper må likevel meskes. Bare enzymholdige malttyper regnes som basismalt. Kun krystall/karamellmalttyper og de aller mørkeste ristede typene (ca. fra pale chocolate og oppover) kan brukes uten mesk.
 
Jeg har målt temperaturen i kjelleren i dag og den ligger på henholdshvis 17-18 grader. Jeg kommer derfor til å utsette det brygget jeg har tenkt på til sensommeren når det er blitt noe kjøligere. I stedet vil jeg sette et ølsett i gjen, Muntons gold (3kilo) Higland havy ale + en kilo spraymalt. Det er et mørkt øl, men det går helt greit.
 
17-18 grader er ihvertfal en bra temperatur for en ren ale. Jeg anbefaler å henge opp et termometer som måler både maks- og minimumsverdier. Denne kan man nullstille etter behov og så kan man følge med når man er innenfor temperaturområdet for lagerbrygging.

Brouwland selger disse til ca kr 80 men de kan sikkert også kjøpes på hagesentere i Norge:

0130856.jpg


Man ser her at skalaene går motsatt. På venstre siden måler man minstempen og på høyre makstempen. Knappen i midten er for å nullstille disse to små blå 'striper' som finnes lengre opp i glassrørene.
 
Ja det var det jeg kom til å tenke på. Jeg har akkurat bestilt en Highland havy ale (3 kilos sett) som jeg skal sette i kjelleren. Det skal bli moro å se om det kan ha noen smaks messig forskjell når en ale blir gjæret i lavere temp. Her inne har ikke tempen vært under 22 noen tid det har vert så varmt. Skal lure meg på om det er noen vits i å tilsette én kilo ekstra spraymalt? Det må vel bli mer fylde og prosenter vel? Og ja, jeg kommer til å kjøpe et termometer som viser min. og max temp.
 
Tilbake
Topp