Sommer pils og diacetyl-rast

Hei,

Jeg har akkurat satt en Sommer pils fra olbrygging.no til gjæring på 12° ( temperaturen som de anbefaler på deres hjemmeside ). Gjæren som ble brukt er to pakker av Fermentis Saflager S-23 på 18 liter vørter.

Vurderte å sette på 10°, men siden 12° ble oppgitt som gjæringstemperatur fra dem så synes jeg det var sikrest å følge deres veiledning.

Skal sies at dette er min aller første pils batch noensinne og at jeg kun har brygget en Kølsch fra før som jeg ble kjempefornøyd med.

Målte OG til ca. 1.049 ( ved 22° ) og forventet OG ble oppgitt til å skulle være 1.048.

Forventet FG på denne er oppgitt til å være 1.012 og dette skal gi en forventet alkoholprosent på 4.6%

Leser på forumet forøvrig at man bør utføre en diacetyl-rast.
Synes det er veldig mange forskjellige meninger om dette emnet, og det kan jo hende at det blir like mange forskjellige svar i denne tråden, men hadde et håp på at noen hadde en grei tommelfinger-regel på dette.

Jeg lurer litt på når jeg burde foreta en SG måling ? ( dag 4-5 eller 10 ? ) Og hva bør denne vise før jeg gjør en kontrollert diacetyl-rast ?

Og ved hvilken temperatur skal diacetyl-rasten utføres på ?

Når denne er utført, er brygget da klart til flasking dersom jeg foretar SG målinger som har stabilisert seg mot forventet FG ?

Mvh. Knut
 
Virker som at du har såpass oversikt at et kort svar holder:

Diacetylrasten gjør du gjerne når brygget er 3/4 utgjæret. Da kan du skru opp til 16 grader f.eks og la stå tre fire dager. Siden du ikke vet FG før du har faktisk nådd FG så blir det ca. Men OG/FG og gjærmengde virker fornuftige så du kan ta det i henhold til OG og hva som er forventet FG. Etter stabile målinger er det bare å flaske.
 
Diacetylrasten gjør du gjerne når brygget er 3/4 utgjæret. Da kan du skru opp til 16 grader f.eks og la stå tre fire dager.

Ved 3/4 ferdig utgjæret så regner jeg med frem til en SG på cirka 1.021, hvilket du da mener kvalifiserer for å starte diacetyl-rast ved 16° ?
Det betyr at jeg kanskje bør ta en SG måling etter 3-4 dager kanskje ?

Satte forøvrig ned temperaturen på gjæringsskapet til 10° i stad siden jeg ser at dette er den mest brukte temperaturen ved gjæring av pils.
 
Du bør egentlig måle når du skal skru opp tempen.

Jo men som du ser i toppen av mitt første innlegg så brukte jeg 2 pakker gjær til 18 liter. Denne var beregnet til 25 liter.

Kan jo hende at 3/4 av gjæringsforløpet er oppnådd på litt kortere tid eller ?

Og for å starte diacetyl-rasten på riktig tidspunkt så må jeg foreta en SG måling underveis for at dette skal bli riktig.

Hva tror du om en måling om 3-4 dager ?
 
Jeg synes 3-4 dager høres tidlig ut for en lager. Derfor jeg mener at du bør måle. Er sikkert noen lager-eksperter her som kan tidfeste det bedre.
 
Du kan oppnå 3/4 utgjæring etter 1/4 tid. Det er derfor du må måle. Tidligere økte jeg temp de siste tre dagene før coldcrash, nå øker jeg etter halvgått tid.
 
Tusen takk folkens for at dere er så hjelpsomme ;-) Får lest meg skikkelig opp på dette forumet.
Når man starter så virker alt så overveldende, men etterhvert som man forstår hva man holder på med, altså logikken, så går jo ting av seg selv.
 
Etter at jeg begynte med digital måling av gravity har jeg oppdaget at ting går fort - stort sett på 2/3 utgjæring etter 2-3 dager. Jeg kjører diacetylrast etter 2/3 utgjæring, rolig ramp over flere dager så når rast-temp typisk 6 dager etter pitch :)
 
Etter at jeg begynte med digital måling av gravity har jeg oppdaget at ting går fort - stort sett på 2/3 utgjæring etter 2-3 dager. Jeg kjører diacetylrast etter 2/3 utgjæring, rolig ramp over flere dager så når rast-temp typisk 6 dager etter pitch :)

Så hvis jeg forstår deg rett så anser du mitt eksempel under som normalt :

1. Ved dag 2-3 så tar jeg en SG måling og kan kanskje forvente at 2/3 utgjæring er oppnådd ?
2. Jeg endrer temperaturen gradvis fra 12 grader og mot 18 grader slik at 18 grader oppnås på dag 6 etter at gjæringskaret ble satt i skapet ?
3. Og tar deretter SG målinger for å sjekke om utgjæringen nærmer seg FG ?
4. Hvis FG er oppnådd over ett par målinger over tre dager så kan jeg coldcrashe ?
5. Kan jeg da gå fra 18 grader og gradvis ( kapasiteten til kjøleskapet ) ned til f.eks 2 grader ? Og så la det stå slik i ett par dager ?
 
Så hvis jeg forstår deg rett så anser du mitt eksempel under som normalt :

1. Ved dag 2-3 så tar jeg en SG måling og kan kanskje forvente at 2/3 utgjæring er oppnådd ?
2. Jeg endrer temperaturen gradvis fra 12 grader og mot 18 grader slik at 18 grader oppnås på dag 6 etter at gjæringskaret ble satt i skapet ?
3. Og tar deretter SG målinger for å sjekke om utgjæringen nærmer seg FG ?
4. Hvis FG er oppnådd over ett par målinger over tre dager så kan jeg coldcrashe ?
5. Kan jeg da gå fra 18 grader og gradvis ( kapasiteten til kjøleskapet ) ned til f.eks 2 grader ? Og så la det stå slik i ett par dager ?
Jepp, er denne og lignende varianter som kalle for "hurtig-lager"-metoden. Vil uansett anbefale at du lar det stå i 10-14 dager før du coldcrasher. Anbefaler også å klarne med gelatin så snart coldcrash-temp er nådd for å gi sommerpilsen det utseendet den fortjener ;)
 
Smak på ølet under gjæringen. Smaker det ikke smøraktig/smørmalt så trenger man strengt tatt ingen diacetylpause. Dersom man tilsetter gjæra på kald vørter skal det mye til for å få diacetyl over smaksterskelen. Jeg har aldri opplevd dette på wlp 800 830(34/70) og 833 som er mine husgjærer. Tilsetter man gjæra varmt 16-18 grader for så å kjøle ned til 9-12 grader er sjansen for Diacetyl langt større. Dersom man plutselig får diacetyl sent i gjæringen eller etter at gjæringen er over er det større sjanse for at dette kommer av en infeksjon enn av biprodukter fra selve gjæringen, selv om det vist nok skal være en sjanse for dette i teorien. Etter noen få batcher blir en rimelig god på å smake om ferskøl (pils) vil utvikle seg til å bli godt eller ikke.

På den annen side blir det aldri veldig feil å ta en diacetylpause etter mer en halvgått gjæring. Smaksprofilen er satt av gjæra i lag- og den hurtige vekstfasen så en diacetylpause gjør ingen skade. Jeg skrur opp til 13-14 i mot slutten av gjæringa for å få mer fart og litt bedre utgjæring. Diacetyl bekymrer meg lite.

mvh

Bårdd
 
Tilbake
Topp