Sorachi-Ace: Erfaringer?

Erlendso

Dommer
Jeg har brygget en american imperial amber med Colombus og Sorachi-Ace.
Brukte colombus som bitterhumle og 50/50 Sorachi Ace - Colombus som smak og aroma. Av gammel vane brukte jeg relativt store mengder smak og aromahumle.

Brygget er fremdeles i gjæringskaret, men tok en smak her i går når jeg målte SG. Og det smaker, vel, rart. Kokosnøtter. Sitronsmaken er ikke slik som på fks. cascade, men mer som et slags rengjøringsmiddel.

Er det noen som har brukt Sorachi-Ace? Vil smaken etterhvert harmoniseres? Ser litt mørkt på å drikke "kokosmelk" utover høsten...

--------------------------------------------------------------------------
Sorachi Ace Amber
--------------------------------------------------------------------------

General
--------------------------------------------------------------------------
                  Category: American Ale
              Subcategory: American Amber Ale
              Recipe Type: Partial Mash
                Batch Size: 24 L
            Volume Boiled: 27.5 L
          Mash Efficiency: 80 %
      Total Grain/Extract: 6.92 kg
                Total Hops: 98.0 g
    Calories (12 fl. oz.): 248.9

Ingredients
--------------------------------------------------------------------------
          4.5 kg Pale Ale Malt
        0.23 kg CaraMalt
        0.23 kg Crystal Malt 60°L
        0.23 kg British Dark Crystal
        0.23 kg English Amber Malt
          1.5 kg Dry Light
            18 g Columbus (Pellets, 14.5 %AA) boiled 60 minutes.
            25 g Sorachi Ace (Pellets, 12.85 %AA) boiled 10 minutes.
            25 g Columbus (Pellets, 14.5 %AA) boiled 10 minutes.
            25 g Sorachi Ace (Pellets, 12.85 %AA) boiled 1 minutes.
            25 g Columbus (Pellets, 14.5 %AA) boiled 1 minutes.

          Yeast: Fermentis US-05 Safale US-05

Notes
--------------------------------------------------------------------------
Mash @ 66*C for 90 min

Vital Statistics
--------------------------------------------------------------------------
Original Gravity: 1.075
Terminal Gravity: 1.017
          Color: 16.33 SRM
      Bitterness: 47 IBU
Alcohol (%volume): 7.6 %
 
SA er en spennende humle, men det kan bli litt voldsomt med smak innledningsvis. Tørrhumlet en gang et fat med ca 50g SA blomster, det ble veldig spesielt. Litt sånn som fersk koriander kan være spesielt for enkelte. Etter noen uker roer dette seg fint ned, og blir et pussig, men godt øl.
rdwhahb
 
"When life hands you lemons, make orange-juice and ask yourself how the hell you did it!"

Dette er visstnok en japansk humle; Noen som vet om denne brukes (sparsomt) i øltyper som Kirin, Sapporo og Asahi?
 
Erlendso skrev:
Dette er visstnok en japansk humle; Noen som vet om denne brukes (sparsomt) i øltyper som Kirin, Sapporo og Asahi?

Det kan jeg aldri tenke meg. Eller, det kan hende, men neppe som noe annet enn bitterhumle.
 
Google sier:
It was developed for Sapporo Breweries and used in their beers. The pedigree includes Brewer’s Gold and Saaz.

Har et par øl som snart er ferdig med SA, spent på resultatet!
 
Jeg smakte Mikkeller Single Hopped for en måned siden på Henrik Øl og Vinstove i Bergen. Bartenderen advarte meg om at denne var meget spesiell og at den smakte som blåmuggost. Denne beskrivelsen kan jeg forsåvidt være enig i og jeg foretrakk helt klart andre av Single hopped variantene de hadde inne som Apollo, Chinook og Challenger (om jeg ikke husker helt feil), selv om heller ikke single hopped med disse var blandt de beste IPAene jeg har smakt
 
Heitmann skrev:
Jeg smakte Mikkeller Single Hopped for en måned siden på Henrik Øl og Vinstove i Bergen. Bartenderen advarte meg om at denne var meget spesiell og at den smakte som blåmuggost. Denne beskrivelsen kan jeg forsåvidt være enig i og jeg foretrakk helt klart andre av Single hopped variantene de hadde inne som Apollo, Chinook og Challenger (om jeg ikke husker helt feil), selv om heller ikke single hopped med disse var blandt de beste IPAene jeg har smakt

Blåmuggost??
Jeg synes den dufter/ smaker mer som en blanding av kokosnøtter og Ajax sitron
 
Arne M skrev:
Erlendso skrev:
Dette er visstnok en japansk humle; Noen som vet om denne brukes (sparsomt) i øltyper som Kirin, Sapporo og Asahi?

Det kan jeg aldri tenke meg. Eller, det kan hende, men neppe som noe annet enn bitterhumle.

Jeg har brukt noen kilo av den med stort hell, er nok for de "litt interesserte" men er en fantastisk humle med helt egen karakteristikk.
Bruker den mest som aroma og dry-hop, brukes den som bitterhumle vil man få en noe sterk opplevelse selv om noen hop-heads blandt oss syntes det er helt OK (meg selv ibergnet)

Beste humle ever i randallen !
 
Nøisom skrev:
Arne M skrev:
Erlendso skrev:
Dette er visstnok en japansk humle; Noen som vet om denne brukes (sparsomt) i øltyper som Kirin, Sapporo og Asahi?

Det kan jeg aldri tenke meg. Eller, det kan hende, men neppe som noe annet enn bitterhumle.

Jeg har brukt noen kilo av den med stort hell, er nok for de "litt interesserte" men er en fantastisk humle med helt egen karakteristikk.
Bruker den mest som aroma og dry-hop, brukes den som bitterhumle vil man få en noe sterk opplevelse selv om noen hop-heads blandt oss syntes det er helt OK (meg selv ibergnet)

Beste humle ever i randallen !

Bruker du SA alene eller med en annen humle? Noen forslag til hvilke humler den bør ha som kompanjong? (Jeg tok colombus siden det var den jeg hadde mest av i frysen)
 
Smakte på denne http://brooklynbrewery.com/brooklyn-beers/big-bottles/sorachi-ace da jeg var på Øl lunch med Brewmaster Garrett Oliver for ca en mnd siden. Og jeg kan så meget anbefale denne. Om jeg ikke husker helt feil så kan den også gi en smak av dill. Når jeg drakk den fikk jeg straks assosiasjoner til en fin sommerdag med ferske reker eller nykokt krabbe. Blir vel å koke i hop en slik neste gang!
 
Erlendso skrev:
Nøisom skrev:
Arne M skrev:
Erlendso skrev:
Dette er visstnok en japansk humle; Noen som vet om denne brukes (sparsomt) i øltyper som Kirin, Sapporo og Asahi?

Det kan jeg aldri tenke meg. Eller, det kan hende, men neppe som noe annet enn bitterhumle.

Jeg har brukt noen kilo av den med stort hell, er nok for de "litt interesserte" men er en fantastisk humle med helt egen karakteristikk.
Bruker den mest som aroma og dry-hop, brukes den som bitterhumle vil man få en noe sterk opplevelse selv om noen hop-heads blandt oss syntes det er helt OK (meg selv ibergnet)

Beste humle ever i randallen !

Bruker du SA alene eller med en annen humle? Noen forslag til hvilke humler den bør ha som kompanjong? (Jeg tok colombus siden det var den jeg hadde mest av i frysen)

Columbus/Thomahawk er nok ok, har brukt den med Perle og NB også.
Tror egentlig den er kompatibel med det meste ;)
 
Petter F skrev:
Google sier:
It was developed for Sapporo Breweries and used in their beers. The pedigree includes Brewer’s Gold and Saaz.

Har et par øl som snart er ferdig med SA, spent på resultatet!

Hvis Sorachi Ace er utviklet for Sapporo Breweries er den vel kanskje ment for å brukes sparsomt som bitterhumle i en lys lager og kanskje den virkelig kommer til sin rett her? Kan det være at jeg og flere andre craft-brewers har misforstått de optimale bruksområdene til denne humlen?
Til sammenligning: Litt som at en Japaner skulle legge tørket pinnekjøtt på grillen i god tro?
 
Erlendso skrev:
Petter F skrev:
Google sier:
It was developed for Sapporo Breweries and used in their beers. The pedigree includes Brewer’s Gold and Saaz.

Har et par øl som snart er ferdig med SA, spent på resultatet!

Hvis Sorachi Ace er utviklet for Sapporo Breweries er den vel kanskje ment for å brukes sparsomt som bitterhumle i en lys lager og kanskje den virkelig kommer til sin rett her? Kan det være at jeg og flere andre craft-brewers har misforstått de optimale bruksområdene til denne humlen?
Til sammenligning: Litt som at en Japaner skulle legge tørket pinnekjøtt på grillen i god tro?

Misforstått og misforstått... Det er vel flere av dagens humletyper som egentlig er utviklet med tanke på at de skal gi mye alfasyre og brukes i små mengder som bitterhumle av større bryggerier, men craft-bryggere har selvsagt funnet ut at de funker til andre ting også. Hvor godt Sorachi Ace faktisk egner seg som aromahumle skal jeg ikke si så mye om, siden jeg har svært liten erfaring med den, men om man liker resultatet er jo alt vel. Etterhvert er det i alle fall en del som har begynt å bruke den slik.
 
Tilbake
Topp