Sorachi

js

 
Kjører single hop med samme ale oppskrift i bunn for å teste alle mulige humler.
Har derfor nå en fersk sorachi ale som aromahumle på fat. Særdeles underlig. Smaker sterkt dill. Kanskje bra til reker?
Finnes det noe bruksområde for sorachi, eller er sluket beste løsning?
 
Brooklyn brewery har en meget god saison med sorachi. Tror den er single hop, men er ikke helt sikker.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
 
Har samme erfaring som deg, js. Har gjort mange single hop brygg, og Sorachi Ace var blant de jeg likte minst. Men jeg tømte det ikke i sluket...
 
Lager du noen single hop-øl, kan det jo være greit å blande dem for å se hvilke humlekombinasjoner som fungerer. Jeg har et vagt minne om at sorachi ace kan fungere bra sammen med nelson sauvin.
 
gustavf skrev:
Lager du noen single hop-øl, kan det jo være greit å blande dem for å se hvilke humlekombinasjoner som fungerer. Jeg har et vagt minne om at sorachi ace kan fungere bra sammen med nelson sauvin.
Hei, å blande på den måte hadde jeg ikke tenkt på. Takk for tipset, det vil jo gjøre utprøving mye mer effektiv.
 
Det er en krevende humle, men jeg har blitt vant til den og synes det er et godt avbrekk fra alt det andre - selv som single hop.

Som "blended" synes jeg Gluttony fra Amager har fått Sorachi Ace til å fungere veldig bra, også Toccalmatto sin Zona Cesarini er god.

Dill og krydderpreget gjør at den sikkert kan funke veldig bra til sjømat ja :)
 
Duvel tripel hop 2013 er tørrhumlet med sorachi ace. Men kanskje vanskelig å få tak i her i landet?
Synes selv den er veldig god, anbefales til de som passerer belgia i år.
 
Deilig å endelig høre andre som synes Sorachi har et preg av dill. Jeg er helt sikker på at man kan bruke denne som base for et fantastisk øl for sjømat, kanskje skalldyr spesielt. Har ikke fått det til selv, så del gjerne oppskrifter!
 
Prøvde sorachi-alen til reker og skalldyr i helga. Fungerte ikke så verst, men jeg tror kanskje litt mindre humling hadde vært bedre.

Humlingen var som følger:
20 g 60min
30 g 15 min
50 g 2 min
(dro på ordentlig på slutten for å få fram særpreget)
Normal lys ale base (23 liter)
 
Må da si at Mikkellers singel hop soriachi ace er en veldig god IPA. Men det er vel lit smak og behag. Jeg har nettopp laget en APA med Chinook, Soriachi Ace og Citra, forventer at den blir helt kanon;)
 
Tilbake
Topp