Søtning av cider med Splenda

gle1

Norbrygg-medlem
Det er flere titalls tråder her på forumet om søtning av cider. Felles for de alle er at det er svært få kommentarer om hvilken mengde som er brukt av de ulike produktene. Ut ifra de samme trådene, så har jeg bestemt meg for å bruke Splenda, og har handlet inn dette. Er det noen som har erfaring med Splenda i cider. Hvor mye brukte du(g/L), og hvor søt ble den, hvis det går an å beskrive. Har 25L med cider fra råsaft som har gjæret helt ut med cidergjær, og ønsker et ørlite søt preg på den. Gjerne noe som tilsvarer en FG på rundt 1005.

Er cider fra råsaft like ømfintlig for oksygen som ferdigjæret øl? Tenkte å lage en lake med Splenda og tilsette i gjæringskaret før tapping, men vil ikke røre for mye i cideren mtp. oksygen.

Når vi først er i denne modusen, hvor mye sukker(g/L) er det vanlig å bruke på cider?
 
Husk at du må måle volum ved bruk av Splenda. Si du ønsker søtning til FG10. FG ble 2. Trenger da 8GU --> 8*2,7 = 21,6g per liter. 1 strøken ts (måleskje!) sukker er 6g. 21,6/6 = 3,6 ts sukker, og det vil si 3,6 ts Splenda. Splenda veier "ingenting", men har lik søtning som sukker på volumbasis.

Anbefaler å tappe 1 liter du kan prøve deg frem på.
 
Jeg skal tappe eple sider denne uken. Skal rapportere tilbake hva jeg ender opp med.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Jeg skal tappe eple sider denne uken. Skal rapportere tilbake hva jeg ender opp med.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
Hei,

Vi endte opp med en trifekta av sukker: 1,9 g/dl laktose, 0,9 g/dl sukrin, og 0,083 g/dl med stevia.
Da vi var ferdige med tappingen, så vi at i den ene bøtta lå det igjen en del laktose. Det blir vel slik da, at cideren derfra blir litt mindre søt. Blir interessant.
I tillegg brukte vi farin til å lage co2.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Jeg brukte 9g/l sukker da jeg flasket min første cider, som forøvrig var laget fra Coop eplejuice. Syns det ble helt perfekt!
 
Tilbake
Topp