søtning av cider - sukrin

Pål Heide Kielland

Norbrygg-medlem
Har satt cider med epler fra hagen og bringebær med MJ cidergjær. Den ligger an til å spise det som er av sukker, konsekvensen blir naturlig nok ekstrem tørr cider. Smaker snurpesurt på 1002 og det gjærer enda. Kunne godt tenkt meg et snev søtligere opplevelse og lurer på om noen har innspill på følgennde plan:

Koke 50-100g sukrin sammen med karboneringsukkeret og tilsette dette i omstikkingsdunken som vanlig ved flasking. ligger an til 16-17 liter på flaske.
Sukrin er vel ikke-gjærbart sukker og vil derfor ikke føre til overkarbonering.
 
Sukrin er mye brukt. Lerum-saften inneholder konserveringsmidler (dvs. gjærdrepende kjemikalier), men det er mulig konsentrasjonen blir så lav at det ikke har betydning for karboneringen.
 
Ser det, kanskje det ikke er så bra da? Det var i gruppa Kveik på fb at en sa han brukte Lerum Uten, mye pga konsentrasjonen på selve saften, ikke så komsentrert som type fun light ol.



Sent fra Tapatalk
 
Ser det, kanskje det ikke er så bra da? Det var i gruppa Kveik på fb at en sa han brukte Lerum Uten, mye pga konsentrasjonen på selve saften, ikke så komsentrert som type fun light ol.



Sent fra Tapatalk
Har også lest at noen brukte Lerum-saften, så det var derfor jeg hadde et lite forbehold om at det kanskje fungerer. Men de to konserverings-E-stoffene som brukes er de samme som selges som gjærstopp i vin/ølbutikker.
 
satser på sukrin tenker jeg. Blir sikkert bra :)
Noen tanker om mengde? Avhengig av hvor søt en ønsker den selvsagt, men tipper det er mer enn tilstrekkelig på 2-3 g pr liter for å ta den verste surbrodden.
 
og mye lettere. Har brygget lavkarbosettet til Ølbrygging et par ganger. Der skal det tilsettes 100 g sukrin. Tror jeg må prøve meg litt fram
 
Sukrin lages gjennom fermentering (gjæring) av druesukker (glukose). Man tilsetter en bakteriekultur til glukose, som da blir omdannet til sukkeralkoholen erythritol.
Burde hatt litt av disse bakteriene i en god cidergjærblanding.
 
satser på sukrin tenker jeg. Blir sikkert bra :)
Noen tanker om mengde? Avhengig av hvor søt en ønsker den selvsagt, men tipper det er mer enn tilstrekkelig på 2-3 g pr liter for å ta den verste surbrodden.
Skal til å søte en utgjæret cider laget på rå eplesaft. Dere som har brukt sukrin, hvor mye har dere brukt? Funket det med 2-3g per liter @Pål Heide Kielland ?
 
Kan og bruke splenda, men da må du regne volum av sukkeret du vil tilsette. Splenda har samme søtningseffekt ved likt volum som sukker, men vekten er en brøkdel.
 
Noen fordeler/ulemper med å bruke splenda kontra sukrin? Eller er det bare to metoder med samme effekt?
 
Sukrin kan gi en "metallisk" eller "kjølende" følelse i munnen dersom du får nok. Ta ¼ ts og smak. Splenda kan jeg ikke noe om, bare lest om det :)
 
Jeg slenger meg på her. Har en graff (2/3 sider, 1/3 øl) som burde vært tappet opp. Knusktørre greier, og litt syrlig, så for at den skal slå gjennom på hjemmebane, bør den nok søtes. Jeg har landet på Splenda. Noen som har erfaringer med å bruke det?
 
Jeg slenger meg på her. Har en graff (2/3 sider, 1/3 øl) som burde vært tappet opp. Knusktørre greier, og litt syrlig, så for at den skal slå gjennom på hjemmebane, bør den nok søtes. Jeg har landet på Splenda. Noen som har erfaringer med å bruke det?
Jeg har brukt, funket greit. Erstatt volum for volum med sukker, dvs 1 ts sukker = 1 ts Splenda. Men smak deg frem da... :)

OBS! IKKE bruk vekt da, da blir det slutt da :p
Edit: hehe, forb#$&* autokorrektur... Skulle jo være "søtt" da... :D
 
Sist redigert:
Jeg har brukt, funket greit. Erstatt volum for volum med sukker, dvs 1 ts sukker = 1 ts Splenda. Men smak deg frem da... :)

OBS! IKKE bruk vekt da, da blir det slutt da :p

Jeg mener at 0,6 gram Splenda = 6 gram sukker, sånn ca.. Kan jo for så vidt bruke vekt, da - hvis det stemmer.

Hvor mye er rimelig, tro, til 25 liter graff? 15 gram? Det skulle tilsvare en litt raus sukkermengde til karbonering (150 gram = 6 gr per liter).

Jeg vil ikke ha direkte søt graff, bare litt sødme; nok til å gjøre brygget drikkelig for andre enn dem som synes gueze er godt. Og med litt moderate mengder skulle kanskje ikke den kunstige smaken bli så merkbar, heller?
 
Jeg mener at 0,6 gram Splenda = 6 gram sukker, sånn ca.. Kan jo for så vidt bruke vekt, da - hvis det stemmer.

Hvor mye er rimelig, tro, til 25 liter graff? 15 gram? Det skulle tilsvare en litt raus sukkermengde til karbonering (150 gram = 6 gr per liter).

Jeg vil ikke ha direkte søt graff, bare litt sødme; nok til å gjøre brygget drikkelig for andre enn dem som synes gueze er godt. Og med litt moderate mengder skulle kanskje ikke den kunstige smaken bli så merkbar, heller?
En løsning er å lage en oppløsning man kan tilsette selv, etter eget ønske.
Litt slik som man får servert Berliner Weisse og søt sirup.
 
Jeg driver å mixer BREIK med Cider for tiden for å teste ut, litt fordi det er disse to jeg har på tapp akkurat nå.
Men jeg ender jo opp med å drikke BREIK ublendet, litt fordi den ikke er så sur som jeg egentlig vil at den skal være.
 
Tilbake
Topp