Sour Brown ale.

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Usikker på vinklingen her...
Uanset: Etter at jeg drakk 7 fjell sin sour brown ale, har jeg lekt med tanken om hvordan jeg skulle ønske dette ølet egentlig var. Mulig dette er en egen kategori, men litt googlesøk ga lite treff.

Dette er hva jeg ser for meg:
Man mesker en ganske sterk brown ale av den litt lyse typen (typ 6%ish), syrner med ferietabletter, koker opp og gir den en IBU på typ 50, samt humler rundhåndet med britisk humle. Gjærer så med britisk gjær.

En sånn øl har jeg aldri smakt. Finnes det? Har det et navn? Eller må jeg lage det selv?

Har du smakt Nøgne Ø sin Gamle Rygene Brun? Det er ikke akkurat en surøl, men i det minste litt surt. Mer brett enn bakterie-preg, og dessuten godt.

Har du smakt Nøgne Ø sin Gamle Rygene Brun? Det er ikke akkurat en surøl, men i det minste litt surt. Mer brett enn bakterie-preg, og dessuten godt.
Har ikke smakt den. Den er nok noget sterkere, og hvis den er gjæret med brett er den ikke helt slik jeg ser for meg mitt øl...

Har gjort noe lignende: syrna med en neve malt i stedet for ren bakteriekultur, og kokte opp og humla til ca. 30 ibu og gjæra med us05. Planen var å lage en clean oud bruin, litt som Goudenband med en del restsødme, tenkte således at kettle souring var egna.

Funka ok, bra maltpreg. Noen rare smaker, mulig fra maltet jeg syrnet med, men begynner å bli mer smooth med litt lagring.

Tilbake
Topp