Sous vide i BB30

Funkar fint. Kjørte et lammelår for 3 veker siden  ;) Passe på og forsegle posane dobbelt i begge ender :yes:
 
Ole Mørkved skrev:
Noen som har forsøkt å lage ribbe med sous vide-teknikken?
  Såg i et forum nåken så hadde kjørt ribba  på 60 grader i 24 tima. Stod ingeting om resultatet, men det skulle vel gå fint? Kjøyre det på grill i ovnen etterpå eller svi den med gassbrennar.
 
Sous vide med svin krever høyere temp pga fettinnholdet i kjøttet, Så en svineribbe bør ligge på 72`c, ellers vil fettet oppleves ubehagelig å spise..
 
Bernts skrev:
Sous vide med svin krever høyere temp pga fettinnholdet i kjøttet, Så en svineribbe bør ligge på 72`c, ellers vil fettet oppleves ubehagelig å spise..

Bent Stiansen har uttalt at ved en kjernetemperatur på 75 grader, er ei ribbe gjennomstekt. Jeg ville lagt meg over pasteurisering grensen i hvertfall. 72 grader høres ikke så dumt, ut, den skal jo få en runde i stekovnen til slutt også.
 
Vist en kjøyre den på 75grader trenge en maks og la den ligge 2-3 tima. Ellers vil kjøtte bli/opplevast tørt. Derfor er tid og temperatur slik eg har fått med meg forskjellig. Folk som oppererar med 36-48 tima på div kjøtt. Lammelår som  anbefalt kjerne temp på 70grader. Sousvide metoden ligge på en 18 tima og 60-64 grader.
 
Ole Mørkved skrev:
Bernts skrev:
Sous vide med svin krever høyere temp pga fettinnholdet i kjøttet, Så en svineribbe bør ligge på 72`c, ellers vil fettet oppleves ubehagelig å spise..

Bent Stiansen har uttalt at ved en kjernetemperatur på 75 grader, er ei ribbe gjennomstekt. Jeg ville lagt meg over pasteurisering grensen i hvertfall. 72 grader høres ikke så dumt, ut, den skal jo få en runde i stekovnen til slutt også.

Mange år som kokk ;), Selvfølgelig høres ikke tempen dum ut..
 
Tilbake
Topp