Speidel 20 - hvilke "tall" kan jeg forvente meg ved første brygg?

Marius K.

Norbrygg-medlem
Etter en lang sommerferie er det til helgen endelig klart for første brygg på min nye Speidel 20. Jeg holder på å sette sammen en oppskrift og da dukker det jo så klart opp noen spørsmål jeg håper å kunne få svar på av noen av dere erfarne speidelbrukere.

Jeg har ikke lyst til å bomme fullstendig på OG, slik at en av de tingene jeg lurer på er hvilke effektivitet jeg skal legge til grunn i forhold til meskeutbytte? Jeg tenkte å ikke røre i mesken - vil jeg da klare 75 %, eller vil den trolig ligge høyere eller lavere?

I det videre forutsetter jeg 75 % effektivitet. Målet mitt er en OG på 1,065, og jeg har regnet ut at jeg trenger 5,4 kilo malt ved et meskeutbytte på 75 % for å nå en OG på 1,065, gitt et sluttvolum etter koking på 19 liter. Jeg har da forutsatt 90 minutter med koking, 10 % avdamping, at vørter krymper 4 % ved kjøling, og et startvolum til koking på drøye 23 liter. Jeg har også unnlatt og "sprenge" kapasiteten på maltrøret da jeg antar det vil gi et lavere meskeutbytte.

Jeg tenkte meske med 23 liter vann. Forutsetter at maltet absorberer 1 liter per kilo. Etter mesking vil jeg da sitte igjen med 17,6 liter. Skyller med ca. 5,5 liter til jeg når kokevolum på drøye 23 liter.

Målet mitt er ikke nødvendigvis å få flest mulig liter ut av Speidelen, men konsistente tall. Det er egentlig litt veiledning på hvilke tall jeg kan forvente meg som jeg er ute etter å vite litt om, og hvordan jeg på en så kontrollert måte som mulig kan treffe ønsket OG uten å trikse med dobbeltmesking eller tilsetting av spraymalt. Altså treffe OG kun ved å justere batchstørrelse og vannmengde.

Avslutningsvis et lite spørsmål angående målemerkene på 20 literen. Det er fire stykker av de, er det slik at de viser 12, 15, 20 og 25?
 
Jeg brygga for første gang i helga, og kan komme med mine tall.

Fylte vann til øverste strek, meska 5,8kg malt, og skylte med 6L vann(for å erstatte ca det malten absorberer). Rørte i mesken kun før jeg skylte.

OG 1.060 og volum i gjæringskar 19L.

Jeg kjørte denne taktikken kun for å se hva jeg får ut ved å gjøre det såpass enkelt.
 
Hvorfor ikke røre?

Fordi jeg har først har lyst til å se hva jeg kan oppnå av utbytte uten å røre for å bli kjent med systemet. Også har man jo denne "diskusjonen" i forhold til om røring kan føre til tanniner. Her er det vel delte meninger, men om man kan oppnå brukbart utbytte uten å røre tenker jeg at det er bedre å være på den sikre siden.
 
Med såpass mye malt vil jeg anta 70% uten røring. max 75% med røring underveis.
80 tallet ser du nok ikke før du har mindre mengder malt i pipa. Sjekk sg før skylling, så tar du det derfra.
 
Fordi jeg har først har lyst til å se hva jeg kan oppnå av utbytte uten å røre for å bli kjent med systemet. Også har man jo denne "diskusjonen" i forhold til om røring kan føre til tanniner. Her er det vel delte meninger, men om man kan oppnå brukbart utbytte uten å røre tenker jeg at det er bedre å være på den sikre siden.

Da burde jo noen fortelle til de store bryggeriene av de må stoppe røringen i mesken mtp tanniner ;)

Tror nok det er en slik hysteri-sak.
 
Har hatt 90% meskeutbytte med 6 kilo malt i røret, men jeg rører i mesken (tanniner er fjasprat imho, du må gjerne komme innom og smake..), og ikke minst mesker jeg minst 90 minutter. Fikk 29 liter til gjæring på de to siste batchene!
 
Er nok mange her som går god for at røring i mesken ikke gir noe usmak, gjør det 3-4 ganger selv gjennom meskinga, da er jeg sikker på at utbyttet mitt blir det samme hver gang, har vært borti varierende når jeg har prøvd uten røring.
Begynner å bli mye uproblematiske problemer i hjemmebrygginga om dagen.
 
Har hatt 90% meskeutbytte med 6 kilo malt i røret, men jeg rører i mesken (tanniner er fjasprat imho, du må gjerne komme innom og smake..), og ikke minst mesker jeg minst 90 minutter. Fikk 29 liter til gjæring på de to siste batchene!

Hvilke OG fikk du på disse, og hvor mye mesket du med, og hvor mye skylte du med?
 
Dette var en Kölsch og en Cream Ale, så lav ABV og lite humle - det hjelper naturligvis. OG på disse var rundt 46-47, men mindre enn 6 kilo malt (som jeg har satt som øvre grense). Klarer fint å flaske ~26 liter fra OG 50 med 6 kilo i røret, noe avhengig av humlemengde (tapper relativt lite av truben). Skyller med opp til 10 liter, sjekker gravity underveis. Er jeg fortsatt for høyt heller jeg ekstra vann oppi etter jeg har tatt ut maltrøret. Skal jeg ha en OG på 50 eller mer skalerer jeg oppskriften til 6 kilo malt og fyller til øverste strek (som er nesten 27 liter fyi, 26-komma-et-eller-annet).
 
Er nok mange her som går god for at røring i mesken ikke gir noe usmak, gjør det 3-4 ganger selv gjennom meskinga, da er jeg sikker på at utbyttet mitt blir det samme hver gang, har vært borti varierende når jeg har prøvd uten røring.
Begynner å bli mye uproblematiske problemer i hjemmebrygginga om dagen.

Hva ligger utbyttet ditt jevnt over med røring? Du får samme utbytte selv med ulike mengder malt ved denne metoden? Mesker du med samme mengde vann hver gang, og koker like stort volum, eller hvordan går du frem?

Hvis jeg kan klare å ligge på samme utbytte fra gang til gang så hører det interessant ut..
 
Dette var en Kölsch og en Cream Ale, så lav ABV og lite humle - det hjelper naturligvis. OG på disse var rundt 46-47, men mindre enn 6 kilo malt (som jeg har satt som øvre grense). Klarer fint å flaske ~26 liter fra OG 50 med 6 kilo i røret, noe avhengig av humlemengde (tapper relativt lite av truben). Skyller med opp til 10 liter, sjekker gravity underveis. Er jeg fortsatt for høyt heller jeg ekstra vann oppi etter jeg har tatt ut maltrøret. Skal jeg ha en OG på 50 eller mer skalerer jeg oppskriften til 6 kilo malt og fyller til øverste strek (som er nesten 27 liter fyi, 26-komma-et-eller-annet).

Hvordan ville du gått frem på en batch med ønsket OG på 1,065 i forhold til vannmengder, maltmengder og forventet effektivitet?
 
Hvilke OG fikk du på disse, og hvor mye mesket du med, og hvor mye skylte du med?
Husker ikke OG men utbyttet varierte mellom 70-80%
Med røring ligger jeg stabilt på 80% , dette på 50litern med og uten kort maltrør, skyller med ca 1l pr kg malt, eller ønsket kokevolum, malten er rimelig grovknust.
 
Hvordan ville du gått frem på en batch med ønsket OG på 1,065 i forhold til vannmengder, maltmengder og forventet effektivitet?
Vel, jeg kjører da som sagt 6 kilo malt totalt og starter med vann til øverste strek, så ville jeg nok begynt å ta gravity-målinger etter jeg hadde skylt med kanskje 5 liter. Med røring underveis og 90m mesk er alt under 80% meskeutbytte "krise" i mine øyne. Knuser på 1.2mm for øvrig, og har opp mot 15% avkok.
 
Etter litt frem og tilbake har jeg kommet frem til at jeg prøver følgende: Sikter på en batch på 21 liter (ferdig vørter i kokekjelen) med OG på 1,065. Tar utgangspunkt i 75 % meskeutbytte (får heller bli positivt overrasket om den blir høyere). Til dette har jeg fått kvernet 5,88 kilo malt. Tenkte meske inn med 23 liter som det står i bruksanvisningen. Skyller med 8,5 liter. Forutsetter at malten absorberer 1 liter per kilo malt og skal da i teorien ha et kokevolum på ca. 25,6 liter som med 10 % avdampning vil gi meg 21 liter ferdig vørter etter 90 minutters koking.

Oppnåelig?

Jeg har bukket under for "rørepresset", og har da tenkt å meske i 90 minutter og røre et par ganger underveis, pluss før skylling. Er det noen som vet hvordan man pauser meskeprogrammet på den nye Speidelen?

Videre har jeg jo skjønt, som tidligere nevnt i tråden her og i andre tråder, at målene på målestangen i Speidelen ikke korresponderer helt med det som er oppgitt i bruksanvisningen. For å regne eksakt utbytte av meskingen er det jo greit med så korrekte volummål som mulig. Er det noen som har noen gode triks i forhold til å anslå hvilket volum man har i Speidelen til en hver tid, eller tar folk det litt på feelingen? Jeg er vant til å kunne måle ganske nøyaktig på mitt forrige oppsett da jeg hadde en kjele hvor 1 cm i høyden tilsvarte 1 liter. Det var jo genialt :)
 
Jeg pleier bare å trykke på 'abort' og deretter 'continue' når jeg er ferdig med å røre. Godt mulig at det finnes en annen måte å pause på. Det blir noe piping fra Speidelen underveis med denne metoden.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Hold inne pil opp og ned samtidig. Går da inn i pause. Ferdig å røre så trykker du continue på venstre side av displayet ..

Easybrew

Edit: har gamle speidel 50, usikker på den nye typen
 
Jeg pleier bare å trykke på 'abort' og deretter 'continue' når jeg er ferdig med å røre. Godt mulig at det finnes en annen måte å pause på. Det blir noe piping fra Speidelen underveis med denne metoden.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Ser ut til at det er dette som er metoden, ja. Takker.
 
Med såpass mye malt vil jeg anta 70% uten røring. max 75% med røring underveis.
80 tallet ser du nok ikke før du har mindre mengder malt i pipa. Sjekk sg før skylling, så tar du det derfra.


Sist vi brygget så bomma vi på SG. Måtte til med DME og ekstra kok for å få de på plass. Det med SG før skylling er interessant. La oss si at vi skal ha en BG på 1.050. Hva bør SG da være før skylling? Fint om en kunne hatt et ca forholdstall her for å vite om en må sette på mer mesketid feks.
 
Tilbake
Topp