Speidel/20-liter - Pumpeproblemer

Venter på flere svar!! 
Dette har jo vært et emne før, men for meg ser det ut til å bli en evig runddans!
Jeg brygget mitt første brygg på ny Speidel i august i fjor. Etterhvert oppsto det lyder i pumpa under meskingen, og etter 9. brygg stoppet pumpa å fungere. Fikk ny pumpe av OlaB. Også denne begynte etterhvert å produsere lyder etterhvert som meskingen gikk framover, og etter 4 brygg med den nye pumpa, ble jeg enig med OlaB at det beste ville være at jeg fikk en ny Speidel. Så skjedde. Også denne gangen begynte det "stille", men etter en del brygg, kom lyden tilbake og tiltok. Den kunne stoppes ved å stoppe og starte pumpa noen ganger. I dag, ved det 9. brygget på denne Speidelen, stoppet  pumpa igjen, og muligens for godt!

Dette er mildest talt frusterende, noe som OlaB er helt enig i. Problemet ser i midlertid ut til å være at han ikke har fått så mange andre klager på pumpa. Det kan virke som om det nesten bare er meg som har dette problemet. Jeg har gått igjennom alle mine notater, og kan vel ganske kort summere opp følgende konklusjon:
1. Lyden dukker oftere og oftere opp etter hvert som antall brygg øker. Slitasje? For dårlig pumpekapasitet/-kvalitet??
2. Lyden kommer/øker med økende temperatur.

En mulig forklaring er jeg knuser malten for fint. Ved de siste 3 bryggene (inkl. det som gikk i vasken i dag), har jeg brukt et gap mellom valsene på ca 1,5 - 1,6 mm mellom valsene. Ser jo at det blir en del mel av dette, men det står ingen ting i Speidel-bruksanvisningen at man må unngå for finmalt malt.
Eller kan jeg jo legge til, at jeg i det siste har vært veldig nøye med å demontere og vaske pumpa etter hvert brygg.

Har noen tilsvarende erfaringer, eller er det bare meg som ikke får ting til, eventuelt hva gjør jeg feil??
 
Jeg kjører med 1,3mm på min speidel og det har fungert fint så langt. Men har nå forsåvidt bare 9 brygg til nå. Den ene pumpen har stoppet et par ganger, men det virker som den har gått seg til og nå går det fint uten ulyder. Du skrur ikke pumpen for hardt sammen?, skal bare bruke handmakt der.
 
Det er forskjell på 20l og 50l Speidel. 50l har to pumper, noe som gjør at gjennomstrømningen blir mer "kompleks" enn 20l. Jeg har 20l, og har opplevd at det som går fint på 50l, er for finmalt for 20l. Hvis det er "litt mel" i maltet, kan det være at maltet er for finmalt. Dette ser du ved at det kommer små fontener/topper i overflaten av vørteren.
Jeg ville åpnet pumpen og sett hva som er inni. Hvis den er helt ren, må det val være pumpen som må skiftes igjen?
Jeg har selv måttet bytte pumpen en gang med samme problemet, men ikke hatt problemer. Jeg har brygget 6 brygg etter byttet. Bank-i-bordet - jeg skal brygge fredag :)
 
Paal J skrev:
!

Dette er mildest talt frusterende, noe som OlaB er helt enig i. Problemet ser i midlertid ut til å være at han ikke har fått så mange andre klager på pumpa. Det kan virke som om det nesten bare er meg som har dette problemet. Jeg har gått igjennom alle mine notater, og kan vel ganske kort summere opp følgende konklusjon:
1. Lyden dukker oftere og oftere opp etter hvert som antall brygg øker. Slitasje? For dårlig pumpekapasitet/-kvalitet??
2. Lyden kommer/øker med økende temperatur.

Har noen tilsvarende erfaringer, eller er det bare meg som ikke får ting til, eventuelt hva gjør jeg feil??

Hm .. snodig  at ikke OlaB kjenner til adskillige som har hatt pumpeproblemer. Jeg har lest om en del her på forumet - og har hatt kontakt med en brygger nærme meg som har måttet bytte pumpe. Han (Ola) har jo også kommet med en "løsning" som går ut på å borre et hull et sted i pumpen - sikkert videreformidlet fra Speidel selv - så problemet nærmest er ukjent har jeg litt vanskjelig for å skjønne.
Selv har jeg en 50L og har ikke hatt pumpeproblemer overhodet - etter 20 brygg. Og jeg har - stilk i strid med gode råd - aldri hatt pumpene fra hverandre for å rengjøre dem eller noe. Vasker godt etter bruk og kjøre en del rent vann gjennom dem. Deretter ett par liter Star San i vanlig styrke som kjøres gjennom pumpene - og der får det stå til neste gang den skal brukes.
For øvrig synes jeg pumpene "utapå" ser ut til å være av bra kvalitet - ikke noe billig plactic fantastic.
 
Joda, Ola kjenner problemet, Snakk med Ola så får dere vite, jeg var hos Petit idag og pratet litt med han, og han spurte meg om jeg hadde hatt pumpeproblemer, noe jeg ikke har hatt.
Spørsmålet mer er vel hvorfor har dere pumpeproblemer:

1) for fin maling?
2) dårlig plassering av dukene?, min duk er såpass stor at den brettes litt oppover, og når jeg legger kakerista oppå så ligger det helt rolig.
3) lufter dere pumpa før start? (vet speidelen gjør det selv, men kan også gjøre det manuelt for å sjekke)
4) etter vask, strammer dere for hardt?, med verktøy? (skal bruke håndkraft)

Men utover det, Ola skal til Speidel snart, og har en liste med ting som skal taes opp der, pumper, duker, krane, software oppgraderingsproblemtikken ogsåvidere, så det blir interresant å høre status når han kommer tilbake.
 
Jeg har snakket med OlaB mye om dette, og vet at han skal til Tyskland til uka (tror jeg det var).
En liten presisering: Det er tydeligvis bare meg som har bytta pumpe 3 ganger og hatt problemer med alle 3 pumpene.
Jeg ser det nå at det er snakk om knusing av malten. og jeg har en mistanke om at jeg kan ha et problem her. Bruker en Crankandsrein 2A. Denne har jeg nå justert så "grovt" som mulig (ca 1,9 mm), og legger ved et bilde av hvordan malten ser ut nå. Det blir nok neste forsøk, men først må jeg få meg en ny pumpe fra OlaB.
 

Vedlegg

  • IMG_3490.jpg
    IMG_3490.jpg
    95,5 KB · Sett: 548
Bilde ditt likner til forveksling på slik min mølle knuste da problemene begynte (ca 1,5 - 1,6 mm). Når jeg knuste malten siste gangen og pumpa streiket, lå det ganske mye "mel" i bunnen av Speidelen (jeg tappet ut for å vaske pumpa, noe som ikke hjalp det spøtt!!).
Det som irriterer meg mest i midlertid, er at alt begynner uten problemer med de første bryggene, men så etterhvert begynner pumpa og dure/"hyle", og to ganger har den altså streika helt. 
 
Trodde alle var enige om at det var forbudt å skrive stygt om Speidelen sin, slike problemer må ties ned. Tenk dere bare hvor mye Speidelhatere vil bruke dette mot oss  :djevelsk:

;D ;D ;D
 
Richard skrev:
Trodde alle var enige om at det var forbudt å skrive stygt om Speidelen sin, slike problemer må ties ned. Tenk dere bare hvor mye Speidelhatere vil bruke dette mot oss  :djevelsk:

;D ;D ;D

"Trouble in Paradise" fra Huey Lewis and the News' debutplate høres fjernt i bakgrunnen... Hvis mange nok klager direkte til Speidelfolkene burde det vel være mulig å få dem til å gjøre utbedringer?
 
Det er mitt poeng også Gahr!!
Prinsippet virker overbevisende enkelt. Tiden kan da brukes til brygging og utvikling av nye (og bedre??) oppskrifter og utprøving av nye øltyper. Da må imidlertif kvaliteten være på topp. Det kan virke som om dette ikke er helt tilfelle. I allefall er det for store variasjoner i kvaliteten, og det er i praksis pumpa jeg snakker om. Filterduk og kran har ikke jeg hatt problemer med (foreløpig)!
 
Joda Gahr, men nå er det jo slik at noen går uten problemer i det hele tatt mens andre har problemer fra dag en. Det må jo finnes en fellesnevner som lager problemene? Og er fellesnevneren ujevn kvalitet på pumpene eller noe en gjør? Kjører dere meskingen manuelt for å unngå pump Break eller kjører dere auto? Stopper dere og rører i mesken? Skrur dere pumpen fasr med håndmakt eller med verktøy? Har dere hatt opp pumpen? Mine pumper var skrudd hardt fast fra fabrikken slik at jeg måtte bruke verktøy for å løsne de første gangen, kanskje det blir problemer hvis den går for lenge mens den er for hardt tiltrukket? Har dere boret opp hullet i impeller?
Det bør jo være mulig å finne ut av dette.
Tappekranen har jeg ikke hatt noen problemer med, men har byttet den ut til en grøvre kran grunnet ønsket om høyere flow da jeg bruker transferpumpe for å tømme Speidelen.
 
Har du prøvd å fylle vann gjennom pumpen når du fyller Speidelen Paal? Hvis man feks. setter en hageslange i pumpeinnløp/utløp så får man spylt ut alt luften samtidig som man fyller meskevann. De små hullene i impellerhjulet i pumpa må også være reine, de tetter seg lett av humle- og maltrester, og da tetter pumpa seg enda lettere :)
 
Paal J skrev:
Bilde ditt likner til forveksling på slik min mølle knuste da problemene begynte (ca 1,5 - 1,6 mm). Når jeg knuste malten siste gangen og pumpa streiket, lå det ganske mye "mel" i bunnen av Speidelen (jeg tappet ut for å vaske pumpa, noe som ikke hjalp det spøtt!!).
Det som irriterer meg mest i midlertid, er at alt begynner uten problemer med de første bryggene, men så etterhvert begynner pumpa og dure/"hyle", og to ganger har den altså streika helt. 

Du har ikke sagt noe om hvordan du skrur igjen pumpa enda?, håndmakt eller verktøy?

Impelleren i pumpa er jo løs, hvis du bruker verktøy er det mulig at du strammer for mye, slik at det blir trangt inni der (Det skal helles ikke strammes for løst selvsagt)
 
De gangene jeg har skrudd opp pumpa tar det litt tid og lirking for å få den sammen slik at impelleren løper fritt i pumpehuset. Derfor åpner jeg aldri pumpen mer, men spyller gjennom med hageslange før og etter vasking.
 
Det er flott at så mange engasjerer seg i dette!! Jeg ser at jeg må komme med noen presiseringer:

* Pumpa/ene blir alltid skrudd til med håndmakt. Det betyr at jeg også alltid kan åpne med håndmakt.
* Etter at jeg fikk problemer første gangen, har jeg stort sett tatt opp og vasket/rengjort pumpa etter hvert brygg. Jeg passer da på å ta opp alle hullene i impelleren. Jeg har ikke vasket impeller/pumpehus med rengjøringsmiddel.
* Jeg spyler alltid gjennom pumpa når jeg rengjør bryggekjelen. Da bruker jeg rengjøringsmiddel (Stoutrens). Denne oppløsningen kjører jeg gjennom pumpa i ca 5 min. Dette gjør jeg før jeg rengjør pumpa.
* Etter rengjøring fyller jeg i vann til litt over varmeelementene og tester at alt virker som det skal.
* Jeg har, fram til nå, alltid brukt programmene. Har aldri forsøkt å kjøre manuelt for å unngå "pump interruption". Vurderer nok å gjøre dette neste gang, men da blir jo litt av vitsen med Speidel borte!
* Røring i mesken under mesking har jeg sluttet med, da jeg inbiller meg at dette vil gi mere "grums" som kan gi problemer med pumpa.

Jeg har snakket med OlaB om finheten på malten. Han mener at dette egentlig ikke er et problem så lenge en ikke knuser for fint slik at det blir "bare" mel. Jeg vil derfor tro at et valsegap på 1,5 - 1,8 mm bør være greit. Her er det vel snakk om hvilken effektivitet man kan leve med.

Tar gjerne flere tilbakemeldinger :brygging:
 
Hei Paal
Du er ikke alene. Jeg kjøpte meg en Speidel 20l i juni. Den pumpen som fulgte med stoppet etter
ca: 15min. snakket med OlaB og fikk tilsendt en ny pumpe. Jeg trodde at NÅ var jeg i gang med brygging. Etter fem brygg begynte pumpa å lage lyder (disonans), og når pumpen skulle starte etter en pause i bryggeprogrammet ville den ikke starte riktig. Det høres ut som at den på en måte ”slurer” på akslingen.
Tok kontakt med OlaB om dette problemet (jeg trodde det var bare meg som hadde dette problemet). Jeg ble enig med OlaB om og borre opp senterhullet i impelleren til 3mm.
Jeg boret opp hullet til 2,5mm.
Brygget et brygg på mandag. Pumpen begynte å lage lyder etter at temperaturen steg, og etter første pumpe stopp ville den ikke starte. Gikk derfor over til manuell styring av brygget.
Alt som du har beskrevet om dine problemer ang. pumpe har jeg opplevd.
Jeg har fulgt instruksene til Speidel til punkt og prikke. Alle de instruksene som du har beskrevet her i dag,  er de samme som jeg gjør.
OlaB reiser til Tyskland til torsdag, der vil han ta opp dette temaet ang . pumpeproblemer.
Til slutt Paal
Håper at vi får pumper som vil virke, slik at vi kan brygge brygg som vi blir stolte av å drikke.
 
Paal J skrev:
* Jeg har, fram til nå, alltid brukt programmene. Har aldri forsøkt å kjøre manuelt for å unngå "pump interruption". Vurderer nok å gjøre dette neste gang, men da blir jo litt av vitsen med Speidel borte!

For å unngå "pump interruption"???, Du er klar over at Pump Interuption er en dårlig oversettelse tyskerne gjorde?, betyr egentlig "pumpe pause", altså, ikke noe feil.
Tror ny version av kontrollboksen fikk teksten "pump break" som er en marginalt bedre oversettelse.

"pump interruption" kjørere speidelen med flere ganger i meskinga, men det er bare for at masken skal sette segg litt, og så fyrer den igjen, hvis ikke kunne det ha lett hendt at man fikk gravd kanaler i masken som gir denne fontena endel snakker om.
 
Kan virke som om pumpen(e) som er på Speidel ikke er av ypperste kvalitet mao. De som kjøpte Speidel tidlig for ca 3 år siden har hatt mindre eller null problem med pumpen(e), så det kan tyde på at kvalitet på pumpene har blitt dårligere. Ser at helt nye Speidler har en annen eller ny modell hvor du kan justere hastigheten, men Speidel har plombert så de går på full guffe. Det som er interessant er om det er på de nye pumpene problemet oppstår.

Dere skal vite at vi sørger med dere, og vi ber til Øllah om at pumpene skal bli friske  ;D
 
Lars Christian:Takk for trøsten! Det er jo greit å vite at fler er i samme båt :noway: Ja vi får virkelig håpe at Speidel kan "trylle" fram noen nye pumper som virker!!
Neslekkim:Jeg vet at "pump interuption" ikke tilsier at det er feil med pumpa (Fikk imidlertid litt hetta første gang det dukket opp på displayet). Det som imidlertid jeg har erfart, er at når pumpa skal starte opp igjen etter pausen, da kommer problemene. Derfor har jeg vurdert å kutte ut dette.
Richard:Hva gjelder pumpekvaliteten, har jeg vel sagt noe om dette i min konklusjon i det første innlegget. Dette har jeg også i relativt klare ordelag meddelt OlaB!! Måtte Ølle gode makter stå oss bi!!
 
Tilbake
Topp