Speidel 20 og sluttvolum, ikke knekt koden enda:

Hei. Mulig jeg bare tenker for mye nå men skjønner ikke helt hvordan man ender opp med ønsket volum. Ser at mange skyller med kun 4-5-6L. Ifølge mitt oppsett på brewmate så må jeg skylle med 12.59L for å ende opp med 22L til gjæring(satte 5L tap til trub). Jeg brygger mest ferdige ølsett fra bryggselv. Jeg starter på 25L merket i speidelen. Begynner dere med mere vann i speidelen når dere kun skyller med 1L/kg malt?
 
Terje W skrev:
Hei. Mulig jeg bare tenker for mye nå men skjønner ikke helt hvordan man ender opp med ønsket volum. Ser at mange skyller med kun 4-5-6L. Ifølge mitt oppsett på brewmate så må jeg skylle med 12.59L for å ende opp med 22L til gjæring(satte 5L tap til trub). Jeg brygger mest ferdige ølsett fra bryggselv. Jeg starter på 25L merket i speidelen. Begynner dere med mere vann i speidelen når dere kun skyller med 1L/kg malt?
Så lenge du brygger med ferdige sett vil det være effektiviteten din som styrer skyllemengden for å oppnå ønsket OG. Når det gjelder volum i gjæringskaret styres det mest av hvor nøye du er med å ikke få med bunnfallet. Tror de fleste som har speidel sliter med relativt store mengder trub dersom de bare vil ha klar vørter over i karet.
 
ovestad skrev:
Tror de fleste som har speidel sliter med relativt store mengder trub dersom de bare vil ha klar vørter over i karet.

Tja, noe blir det jo selvfølgelig, men jeg løser det slik. Lar vørteren stå i ca 1 time etter nedkjøling, og tapper da over i dunken.
Når jeg kommer ned til under krannivå, lar jeg det stå i en liten stund til, for at det skal bunnfelle på nytt. På den måten får jeg
ut en veldig klar og fin vørter. Tror det er en fordel i så måte med orginalkran også, for den tapper sent, og drar derfor ikke med
så mye trub.
 
Ole Mørkved skrev:
ovestad skrev:
Tror de fleste som har speidel sliter med relativt store mengder trub dersom de bare vil ha klar vørter over i karet.

Tja, noe blir det jo selvfølgelig, men jeg løser det slik. Lar vørteren stå i ca 1 time etter nedkjøling, og tapper da over i dunken.
Når jeg kommer ned til under krannivå, lar jeg det stå i en liten stund til, for at det skal bunnfelle på nytt. På den måten får jeg
ut en veldig klar og fin vørter. Tror det er en fordel i så måte med orginalkran også, for den tapper sent, og drar derfor ikke med
så mye trub.

Lar det står en times tid å bunnfelle og setter Speidelen på skrå for å få med de siste literne. Blir sjelden mindre enn 3 l trub.

Har ikke prøv løsningen din. Hvor lenge lar du det stå etter første tapping?


Har også originalkran og forstår ikke at denne skal være noe stort problem.
 
Nei si det, kanskje et kvarter, det bunnfeller ganske så fort. Skal fylle et gjæringskar snart, skal finne ut av det.
 
Ikke så ille faktisk, kanskje en 5-6 liter (50 liter variant) Kunne sikkert ha tynet ut mer, men jeg har drøyt 50 liter i dunken, og det holder.
 
Hvordan blir det om man bekker på speidelen og får ut nesten alt grums og tømmer det gjennom en sil eller finmasket meske/biab-pose? Vil trub bli liggende igjen eller er det så tyntflytende at mye vil renne gjennom alikevel? Og hvor viktig er det egentlig å unngå trub i gjæringsdunken?
 
Her er en fin artikkel som tar for seg skylling  :skitbra:
http://www.barebrygg.no/index.php?option=com_content&view=article&id=57:vannmengde-og-beregning-av-skyllevann&catid=2:artikler&Itemid=23
 
Jeg indmæsker typisk med 23 ltr. vand til ca 5,4 kg malt, eftergyder med omkring 8,5 ltr. vand, koger i 60 min uden låg hvor der så fordamper ca. 4 ltr. jeg mister ca 3 ltr. når der køles og til bundfald, så der bliver ca. 22 ltr. som ryger i gærtanken, vil lige nævne at jeg stiller braumeisteren på skrå når jeg tapper til gærtank.
 
Tilbake
Topp