Speidel 20l eller 50l

Børre

Norbrygg-medlem
Høres kanskje ut som et litt rart spørsmål, men er i en situasjon der jeg har råd til å kjøpe meg en speidel (og har bestemt meg for det). Men vet ikke om jeg skal ta 20l eller 50l. 50l`ern vill helt klart strekke budsjettet, og jeg kommer nok til å brygge mest 20-25 liter uansett. Er det noen andre store fordeler med 50 literen? Kan man f.eks. brygge høyere OG brygg på den? Er det den samme krana jeg ser de fleste bytter ut? Eller er det volumet som er den store forskjellen?

Setter pris på innspill som kan hjelpe med ett av livets store avgjørelser.  :biersmile:
 
Jeg valgte 50 literen, men har til nå kun brygget med det korte maltrøret ( som du må kjøpe ekstra).  Men nå skal jeg brygge til noen litt større arrangementer og er glad jeg gikk for 50 L. En annen fordel med 50 L er at den har to pumper og kraftigere varmeelement og varmer derfor opp vannet fortere, når du brygger halve porsjoner.
 
Anders V. skrev:
Jeg valgte 50 literen, men har til nå kun brygget med det korte maltrøret ( som du må kjøpe ekstra).  Men nå skal jeg brygge til noen litt større arrangementer og er glad jeg gikk for 50 L. En annen fordel med 50 L er at den har to pumper og kraftigere varmeelement og varmer derfor opp vannet fortere, når du brygger halve porsjoner.

Det er det oppsettet jeg har tenkt på. Kan du brygge høyere OG enn det som går på 20 literen? Må innrømme at 50 literen frister veldig,... Jeg må bare få overtalt hjernen.  ;D
 
Med kort maltrør blir det vel omtrent det samme med 50L som ved 20 L tror jeg.
Med stort maltrør har du mulighetene til å bruke mer malt og så la vørteren bli litt mer konsentrert.
Selv har jeg kappet av 1,5 cm av avstandsstykket som holder toppsila nede og på denne måten øket volumet i maltrøret med 10%.
 
Hei,

Hadde samme dilemmaet!
Jeg gikk for 50l og angerer ikke.

Du må også også tenke på at du får doble pumper og 1200w mer varmeelementer også!
Raskere oppkok og bedre gjennomstrømning.

Har faktisk bare brygget med det korte maltrøret til nå men har muligheten til å brygge større hvis jeg vil!

Krana tror jeg er den samme på 20 og 50l.
Har fått byttet den en gang allerede:)

Vurderer å bytte til 1" tri-clamp.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg ser at folk klager over krana, men hva er egentlig probleme?. Har brygget 10 brygg uten å oppdage noe problem...
 
Anders V. skrev:
Jeg ser at folk klager over krana, men hva er egentlig probleme?. Har brygget 10 brygg uten å oppdage noe problem...
Etterhvert vrir plasten inni krana seg og det renner ikke.

Gå for 50 liter. Etterhvert finner du ut at det går mer øl enn du tror... Events med jobben, familien, et og annet bryllup, regner med du kanskje har kompiser som er tørst og. Og 50-literen er mye enklere å brygge kraftige øl på. Da slipper du å stå med DME den dagen du vil ha en Old Ale eller RIS.
 
Takker for tilbakemeldingene. Ser ut som det er mer enn størrelsen som gjør at 50 literen er å anbefale. Jeg får spare litt ekstra som kommer det nok en slik i hus i løpet at våren.  :yes:
 
Anders V. skrev:
Jeg ser at folk klager over krana, men hva er egentlig probleme?. Har brygget 10 brygg uten å oppdage noe problem...

Problemet har vært en dårlig batch med kraner og jeg antar at Speidel har rettet det opp.
 
Hei,

Jeg driver og vurderer det samme her...

Om jeg har Speidel 50 og benytter kort maltrør for å brygge en batch på ca 25 liter...  kan jeg da bare meske med ca 35 liter og deretter slippe skyllingen? Om jeg antar at ca 5 liter blir "liggende igjen" i malten og at jeg koker bort ca 5 liter?

Eller henter skyllingen ut mye restsukker? Og kan jeg evt kompensere for skyllingen med ekstra malt?

Edit. Ett spørsmål til.... Er det korte maltrøret det samme som selges med Speidel 20?
 
Jeg valgte 50 literen, men har til nå kun brygget med det korte maltrøret ( som du må kjøpe ekstra). Men nå skal jeg brygge til noen litt større arrangementer og er glad jeg gikk for 50 L. En annen fordel med 50 L er at den har to pumper og kraftigere varmeelement og varmer derfor opp vannet fortere, når du brygger halve porsjoner.

Kan ikke 50L maltrøret brukes til 25L batcher?
 
Nei. Da er det ikke nok vann til at det sirkulerer over kanten på røret,


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp