Speidel 50 eller 50 plus?

Darkside

Norbrygg-medlem
Hei!

Vært medlem på forumet en stund nå, og har akkurat betalt inn medlemskontingent. Brygget i noen år på en BB30, og er i og for seg fornøyd med bryggeriet, bortsett fra den innebygde temperaturstyringen og mangel på automatisk sirkulasjon, i tillegg til batchstørrelser (jeg får egentlig altfor sjeldent tid til å brygge - tre små unger, kone(forøvrig ølglad), og dessverre en jobb) - mest og best mulig øl på kortest mulig tid vil være en fordel. Funnet gjennom noe "forskning" frem til Speidel BM 50, og ser litt på fordeler med "plus" kontra vanlig. Kostnaden har jeg ikke noen problemer med, da jeg spleiser med en kompis i nabolaget, så forskjellen mellom vanlig 50 og plus blir helt marginal når vi uansett er oppi de summer.

Har "hørt" at kjølingen med den innebygde kappen som er på plusutgaven ikke er i nærheten like rask som med kjølespiral, men dette er i og for seg ikke noe større problem, da en spiralkjøler, der det er nødvendig, lett kan stappes oppi plusen på sedvanlige 15 minutter for desinfeksjon.

1) Er noe tregere kjøling på plusen egentlig noe reelt problem? Er kappekjølingen egentlig reelt treigere? Jeg er vant med spiralkjøleren som hører til BB30, og ja, det går litt treigt, men det har ikke blitt noe problem med utfelling ennå.
2) Er det gjennomførbart å whirlpoole med avsindige mengder humle på 79-80 grader i Speidelen, eller må man finne på noe annet lurt?

For prøvebatcher kommer jeg uansett til å bruke BB30, om jeg bare trenger 10-12 liter ferdig øl før festivaløl skal produseres. Ellers blir jeg vel så glad i 50en at jeg må ha en liten tilitring. Huff og huff.

Hjertelig takk for svar!
 
Som en som aldri har overveid bryggemaskin i det hele tatt, må jeg si at akkurat den innebygde kjølinga nesten fikk meg til å overveie det likevel.

Bare et kort øyeblikk, men likevel:). Om det er snakk om 5 minutter fra eller til, hadde jeg i hvert fall ikke vært i tvil. Og jeg tror ikke det har noen som helst betydning for ølet.
 
Jeg brygga med kjeler og kjølebag. Var i sving med ett eller annet HELE tiden. Tømming av kjølebag, vasking av kjeler, manuell påpassing av temperaturer og slanger og pumper og løfting i hytt og pine. Bryggedagene var veldig slitsomme. Så fikk jeg barn, og da var det ikke lenger aktuelt å stå å slave i 8 timer over brygginga. Om jeg skulle gjøre det, blir det sjelden brygging iallefall.
Da ble det Speidel 20L Plus med wifi modul. Da kan jeg være på stua og ha ett øye på PCen når meskevannet varmes opp. Jeg går å mesker inn, setter 8 liter skyllevann på 78 grader med en sous vide sirkulator og går ut på stua igjen. Tar utav maltrøret, skyller og venter på kok... Følger med temp over wifi... Du skjønner tegninga.

Bryggedagen er sååå mye mer avslappet, jeg har mye mer tid til å gjøre andre ting samtidig. Oppvask er veldig enkelt. Det meste bortsett fra maltrør og speidel går i vaskemaskina på hurtigprogram. Kjølinga tar litt tid, men det er ikke noe problem. Setter pris på at jeg ikke må vaske og oppbevare kjølespiral.

For en leilighetsbrygger som meg har det vært en no-brainer.
 
Jeg bare rører/roterer litt med "spaden" under kjøling. Gir nok whirlpool til å få en langt mer effektiv kjøling. Pluss at grub legger seg fint innafor varmeelementene. (Ja, jeg har også brygget på BB30. Fin den, men det var deilig å slippe kjølespiralen)
Avtapping/dreneringsrøret på Beermeister plus er imidlertid underdimensjonert, og det forlenger rengjøring unødig. Tapping av vaske/skyllevann tar en evighet, og det blir liksom aldri helt fritt for trubrester.
 
Sist redigert:
Kjølingen er en del tregere på PLUSS enn med spiral, men verdt det ift enkelhet. På batcher over 50-55 liter er den ekstra treg, selv med pumpene i gang. Antagelig fordi kappa ikke går lenger opp.
Bunnkranen er for min del veldig kjekk da jeg slipper å løfte/snu Speidelen under vasking. Om det er mye humle/trub spyler jeg bare rundt hullet, og bruker pumpe for å pumpe det opp i utslagsvasken.
 
Kjølingen er en del tregere på PLUSS enn med spiral, men verdt det ift enkelhet. På batcher over 50-55 liter er den ekstra treg, selv med pumpene i gang. Antagelig fordi kappa ikke går lenger opp.
Bunnkranen er for min del veldig kjekk da jeg slipper å løfte/snu Speidelen under vasking. Om det er mye humle/trub spyler jeg bare rundt hullet, og bruker pumpe for å pumpe det opp i utslagsvasken.

Supert tips for meg. Har ei krutegod pumpe som jeg brukte til BB30 liggende. At jeg ikke tenkte på det før.
Har hittil tappet ut i bøtter, og opplevde at det støtt gikk tett. Med pumpen kan jeg spyle kontinuerlig til det blir tomt. Det vil korte ned tidsbruken betraktelig på den jobben. :)
 
Tilbake
Topp