Speidel 50: lav utnyttingsgrad

Sliter med lav utnyttingsgrad. Har 10 brygg med Speidel 50 (ny type), og utnyttingsgraden har ligget på ca 66%, og var i dag nede i 52% (blonde ale).

Nøkkeltall:
MonsterMill 3 2.o; fabrikkinstilling på 1.2mm
Normal maltmengde: ca 9 kg
Mesking: 63 C/70 min, 73 C/5 min, 78 C/10 min
Skylling: 1 l vann (78 C) per kg malt
Har ikke mer vørter igjen i kjelen enn det jeg må ha etter koking (må bikke Speidelen for å få nok til å fylle gjæringskar med ønsket/planlagt mengde vørter.

Bruker progammet til Beer Smith, og OG ligger gjerne 0.010 under det som BS sier jeg kan forvent. Brygget blonde ale i dag, og BG anslo OG til 1.056 - og jeg fikk bare 1.036.

Noen som har opplevd liknende, eller kan seg hvor jeg kan ha gått galt?

Takkar for all hjelp :)
 
Sist redigert:
Teoretisk kan del vel også også vera måleutstyret som er feil? (Hydrometer/Refraktometer ) (og du måler OG på 20 grader C..)
 
Måler OG på 20 C, ja. Det er det som er korekt? Har en annen oechselvekt, og skal prøve den og. Ølet har ennå ikke begynt å gjære, så det bør bli relativt riktig måling.
To oechselvekter viser samme måling av vørter, og 1.000 med rent vann/20 C.
 
Sist redigert:
9 kilo hørtes lite ut i en Speidel 50? Hvor mye vann fyller du før du tilsetter malt? Hvis forholdet mellom antall liter vann og antall kilo malt blir for stort (5+ liter vann per kilo malt) så vil du sannsynligvis slite med å få ned PH til ønsket nivå, som igjen påvirker meskeutbyttet ditt. Dog tror jeg ikke det er det primære problemet her...

Når jeg plotter inn 9 kilo malt i brewersfriend (som jeg bruker) må jeg ha en brewhouse efficiency på 96% (som ikke er mulig) for german pale malt for å klare 1.056 i gravity - da basert på 50 liter til gjæring. Til sammenligning pleier jeg å sikte etter rundt 70% brewhouse efficiency, som tilsier at jeg hadde trengt 12,2 kilo malt for å klare 1.056... nå er riktignok 50-litern visstnok litt mer effektiv enn 20-litern, men sånn umiddelbart så nekter jeg å tro at det er meningen at du skal kunne klare 1.056 i 50-litern med 9 kilo malt med mindre det forventes betraktelig mindre volum enn 50 liter...
 
Er ikke uenig at 9-9,5kg er litt lite, men har bare fulgt/fått forventede tall fra BS. BS har jo stent så bra mef hjemmesnekret bryggeri med kjøleboks som meskekar. Nøkkeltall for å legge inn på utstyr fikk jeg på nett, og etter tallene kagt inn, skal efficiency ifølge BS være 74%; som egentlig ikke er overoptimistisk.
Fyller i 55l vann, og sluttvolum til gjæring er 40l.
 
Akkurat slik det beskrives opplevde jeg når Sirkulasjonspumpen sviktet. Jeg rørte med Leiv i mesken, men OG ble betydelig lavere enn beregnet. Jeg trodde måleutstyret var feil ,men måling av 20 graders vann avkreftet feil på utstyr.
Jeg bestilte meg raskt ny pumpe og OG målingene ble slik som forventet på neste brygg.
 
Tynn mesk er heller ikkje så ideelt for enzyma og du må auka mesketida for å få utført det same.
 
Supert med så mange innspill :) Sirkulasjonspumpene fungerer, så det kan være et tidsspørsmål for meskingen, ja. Kan en meske for lenge? Bør jeg meske med mindre vann, og heller skylle med mer? Beklager det blir mange spørsmål, men vil så gjerne få til nogenlunde samsvar mellom Beer Smiths prognoser og det virkelige liv :)
 
Det du egentlig bør gjøre er å få Beersmith til å samsvare med det virkelige liv, og ikke det virkelige liv til å samsvare med beersmith i begynnelsen.

Hvis du justerer BS til ståa idag, og brygger deretter og forbedrer noe for hvert brygg så er det lettere å få frem et smil rundt munnen og heller toppe opp med vann etterhvert som du lærer systemet å kjenne og tyller ut mer effektive brygg, enn å lett irritere seg over lavere effektivitet enn det du har estimert i beersmith. Gjør du det den veien så er det iallefall større sjanse for at bryggene går etter planen, og så får du justere etterhvert.
 
Det er mange faktorer. BS teller baklengs. Dvs at du bør begynne med hvor mye du taper i gjæringskaret til trub, altså før flasking. Så hvor mye du taper i trub etter kok, så hvor stort avkok du har. Justerer du dette så får du opp en Brewhouse prosent, samt meskeeffektivitet. Anslått meskeeffektivitet fra BS sin side er resultat av brewhouse effektivitet. For å manipulere meskeeffektivitet må du justere brewhouse effektivitet.

Det som kan være frustrerende i begynnelsen er at ikke alle tall oppdaterer seg med mindre du går inn og trykker enter. F.eks hvis du forandrer på brewhouse effektivitet, i design-vinduet til brygget, så vil ikke meskeeffektivitet forandre seg med mindre du går inn på kjelen din fra designvinduet og bare trykker OK (såvidt jeg husker) da vil meskeeffektiviteten forandre seg deretter.
 
Takk; blir å brygge i morgen, så da følger det litt kalkuleringer. Godt råd fra deg - å ta kontrollen selv ;-)
 
Viktigste er iallefall å lage en egen kjele i profiler, og sette den. Det aller viktigste er å ta flittige notater etter hvert brygg slik at du kan justere.

Og hvis du bruker oppskrifter fra nettet så må du se på effektiviteten deres, hvis det er oppgitt, og skalere deretter.

Er det ikke oppgitt effektivitet men kun mengder og OG,så finner du frem prosentregningen fra barnekolen, legger inn oppskriften slik at mengdene stemmer til OG og volum i oppskriften med en generisk effektivitet, og skalerer til din (foreløpig antatte) effektivitet. Begynn med basemalten.
 
Hadde samme problemet sjøl. For meg hjalp det å røre godt i mesken i begynnelsen og passe på at vingskruen ikke er for stram.

Etter halve mesketida satte jeg programmet på pause og rørte (forsiktig) i mesken på nytt.

Jeg bruker ganske lang tid på skylling og deler dette i tre deler. For hver av de tre skyllingene tar jeg bort ca 5 cm malt fra toppen av maltrøret.

Kanskje noe av dette kan hjelpe?
 
Sist redigert:
Vegard, det tipset blir fulgt i morgen :) Så, i morgen kommer jeg ikke til å kompensere for lavt utbytte med mer malt, men a) røre i malt, b) legge til litt i mesketid, og c) jobbe med egen utstyrsprofil fra bunnen av.
Blir spennende :)
 
Hei

Samme erfaring som jeg har hatt selv med speidel 50, har funnet ut at ved optimal utnyttelse så havnet jeg ofte med kun 42 l hvis jeg skulle treffe og. Har nå i en periode brukt kort maltrør for å brygge mindre mengder av forskjellige
Øl typer. Og for å lære mer om utstyret.

Har oppdaget mye bedre utnyttelse etter å innført følgende grep, bruk nok tid når en tilfører malt i maltrøret, blande det godt inn med vannet før meskingen starter. I tillegg pauser jeg speidel 2 ganger under meskingen med å trykke samtidig pil ned og opp, og så røre godt i mesken slik at vannet kommer til overalt.

Bruker også lengre tid på skylling av mesken med mye vann med rett temperatur. Smak på maltet før og etter skylling for å kjenne på forskjellen om hvor søt det er.

Jeg vil heller ha vørter som treffer OG,en mengde med helbom . Blir jo fort lei av lettøl :) . Men skal prøve å lage en alkohol fri øl ala carlsberg non alcohol etterhvert ( snakk om dobbel moral :)

Blir artig å høre resultatet ditt etter brygging i morgen..

Easybrew
 
Hvis du tar en titt i denne tråden på braumeisters.net så vil du se flere tall opp over 90% effektivitet. Kort fortalt så snakker vi om "overnight mashing". Har ikke prøvd dette enda, men skal om ikke så lenge. Ser fordelen med å få en "kort" bryggedag som bare består av koking, kjøling og overføring til gjæringskar.

peram
 
OK, her kommer en underveisrapport:

Da har jeg tatt de mange tilbakemeldinger, og gjort følgende grep i kveld:

1) kvernet hvete malten (brygger blonde ale) en gang separat før jeg så kvernet alt sammen
2) reduserte opprinnelig vannmengde fra 55l til 50l (la til de 5l i skyllingen)
3) øket meske temp fra 63 C til 64 C
4) øket meskesteg 64 C fra 70 til 80 min
5) rørt i maltrøret etter 40 min inn i meskeprosessen

Hva resulterte så dette i? Ifølge Beer Smith (har satt efficiency til 74%), så er preboil G estimert til 1.042 - og jeg har målt min vørter til 1.045.

Det ser ut til at jeg får en utnyttingsgrad og OG som jeg ønsker, og om den er høyere enn BS forventer med 74% effektivitet, så får jeg jo justere effektiviteten i utstyrsparameter.

Nå skal det kokes - så får vi se :)
 
Tusen takk for alle innspill og gode forslag :)

Nå er gjær tilsatt, og bare å vent-

Hvordan det endte opp? BS estimerte OG for dette brygget til 1.051, og jeg målte 1.051 (!)
 
Ok, da er effektiviteten 74 % og du har da en profil i BS som er korrekt i forhold til din speidel .. Høyest jo topp ut. Da skal jeg teste min speidel med samme grep som du gjorde og legge inn samme tall i BS...

Easybrew
 
Tilbake
Topp