Speidel 50 liter pumpe problemer

Har nå brygget 15 batcher med Speidel 50 liter. Det virker som om pumpene har blitt slitne. De har begynt å lage noe lyd ( bråke ). Etter siste brygg åpnet vi pumpene for å rengjøre, men de så helt rene ut, og det var så og si ikke noe dritt inni dem. Er det noen som har hatt lignende problemer..? Hva koster eventuellt nye pumper..?

Bryggingen stopper jo helt opp her... :'(
 
Linken du viser til er vel bare til en Byttemotor - altså ikke selve pumpen. Så er du sikker på at problemet er motoren kan det funke å bytte den.
Ellers enig med deg i at det må bli en reklamasjonssak om det er feil på pumpen alt nå.
Jeg fikk også min 50L i november - har laget 14 brygg, og har hørt noe ekstra småtterilyder fra pumpene uten at jeg har brydd meg stort om det.
Tror pumpene er av god kvalitet - men feil kan det jo bli på alt.

mvh

FredT
 
Pumpen på min bråker også ganske mye men noen ganger er den stille. Når speidelen var ny bråket den så lite at jeg ikke kunne høre den. Etter bare noen få brygg merket jeg meg litt mere lyder, men etter 62 brygg har jeg sluttet å bekymre meg.
 
Som overskriften tilsier, har jeg en 20 liters Speidel. Pumpa har alltid laget lyder, men ikke bekymringsverdig generende. Ved det 8. brygget, skjedde det imidlertid saker og ting. Etter en stund sluttet pumpa å pumpe. Hørtes ut som den bare sto og sluret. Det ble det jo ingen gjennomstrømming av!
Tok en telefon til OlaB/Petit, og fikk en ny pumpe så fort posten kunne ordne det. Servicen var altså upåklagelig! Har blitt litt mer var på lyder fra pumpa nå, og det kan virke som følgende skjer:
* Pumpa er nesten uhørlig ved oppvarming av meskevannet (40 grader)
* Etterhver som meskingen går fremover kommer "ulyden". Kan ikke helt definere lyden, men ligner litt på en slags uling. Kan det være at pumpa sliter litt med å presse vesken gjennom malten?
* Kan også virke som om lyden tiltar ved høyere temperatur.

For ordens skyld skal det nevnes at jeg knuser malt med valseavstand på 1,5 mm, opererer med effektivitet på ca 77% i BeerSmith, starter med ca 26 liter vann før mesking, skyller ut med ca 3 liter etter endt mesking, og koker ned til 23 liter. Da oppnår jeg stort sett den OG jeg blir forespeilet i BeerSmith.
Litt avhengig av type øl, ligger jeg på en maltmengde på ca 4,7 - 5,4 kg.

Er det noen som har lignende erfaringer??
 
Jeg har ved et enkelt tilfelle erfart at den ene pumpen  (50L har 2) har stoppet under mesking - eller kenskje mere sannsynlig under humlekoking. Husker ikke om det var spesielle ulyder da. Oppdaget det ikke før jeg startet pumpene under regjøring - da så jeg at den ene ikke virket. Pirket  litt ned  i pumpeutløpet med en liten skrutrekker og plutselig virket den igjen. Den hadde altså bare gått tett med humlepellets - neppe en feil.

FredT
 
I dag stoppet pumpen min flere ganger under meskingen, dette har skjedd flere ganger når jeg ikke har demontert og rengjort den på en stund. Masse grr grr lyder og stopper med ett klonk. Trykker bare pause og start igjen så bråker den videre. Har startet å koke nå, skal ta en titt på den i ettermiddag.
 
Pumpa mi oppførte seg også litt rart ved en anledning, hadde fylt speidelen med vaskepulver og vann og latt den stå til dagen etter
når jeg så skulle forsøke å kjøre pumpa så sto alt, trøkka litt med kosten for pumpehøla, men og det hadde seget masse skitt inn i rørene der. (burde nok ha skylt ut det verste grumset før jeg satte den med vann..)

Ble jeg snudde rakkern på hodet og demonterte pumpa, og der så jeg at alt var rent og pent, bortsett fra et par små korn som hadde lagt seg bak impelleren.

Impelleren på disse pumpene er jo drevet av en magnet, så det er en halvkule som sitter inni en annen halvkule, og der virker det som det er akkurat passe med plass, plukka bort de korna, og pumpa fungerte fint etterpå
 
Jeg har også opplevd at noen rusk i impelleren som var så små at jeg pirket de ut  med en nål skapte rare lyder. Jeg tror det beste er å demontere pumpen ganske ofte, det er litt kjedelig å få problemer under bryggingen.
 
BjarneHB skrev:
Jeg har også opplevd at noen rusk i impelleren som var så små at jeg pirket de ut  med en nål skapte rare lyder. Jeg tror det beste er å demontere pumpen ganske ofte, det er litt kjedelig å få problemer under bryggingen.
Samme erfaring her. Det ligger ofte noe smått i akselhullet. Det bør åpnes hver gang.
 
Nå har jeg renset pumpa. Det var masse guffe på akslingen og hullet til impelleren. Nå går den som en drøm, ikke en lyd sev om jeg setter fingeren i hullet og hindrer vann strømmen. Men en annen ting jeg har merket er at pumpen sliter med mye luft i seg hvis jeg tilsetter kalsiumsulfat til vannet.
 
BjarneHB skrev:
Nå har jeg renset pumpa. Det var masse guffe på akslingen og hullet til impelleren. Nå går den som en drøm, ikke en lyd sev om jeg setter fingeren i hullet og hindrer vann strømmen. Men en annen ting jeg har merket er at pumpen sliter med mye luft i seg hvis jeg tilsetter kalsiumsulfat til vannet.

Hvilken aksling har dere i pumpa?, eller har dere demontert selve pumpa?, ikke bare pumpehuset??
 
merkelig dette her... jeg har bare demontert selve pumpa og rengjort slik som det står i brukermanualen. I dag tok jeg den opp igjen for å se. ( Etter å lest postene her )  2 brygg siden sist jeg åpnet den. Ikke et murk inni impelleren og området rundt der. Saumfarte impelleren med lommelykt i alle slags vinkler, ingenting dritt der. Klinisk reint. Er nesten sikker på at den pumpa som bråker mest er ødelagt.
 
HVa om du starter og stopper pumpa når den er skrudd fra hverandre, slik at du finner ut om det er impelleren eller selve pumpemotoren?, Er jo fult mulig at lager eller børster lager bråk?
 
neslekkim skrev:
BjarneHB skrev:
Nå har jeg renset pumpa. Det var masse guffe på akslingen og hullet til impelleren. Nå går den som en drøm, ikke en lyd sev om jeg setter fingeren i hullet og hindrer vann strømmen. Men en annen ting jeg har merket er at pumpen sliter med mye luft i seg hvis jeg tilsetter kalsiumsulfat til vannet.

Hvilken aksling har dere i pumpa?, eller har dere demontert selve pumpa?, ikke bare pumpehuset??
Aksling er kaskje ikke det rette ordet, det jeg mener er tappen som impelleren roterer rundt. Har bare demontert pumpehuset.
 
Jeg har aldri hatt problemer med pumpa mi, ingen ulyder.

Bruker vaskestoffet som medfølger settet etter hver bruk og direkte etterpå før det får avleiret seg noe dritt. Samtidig er jeg nøye på å bruke kosten ned i begge hullene, både pumpe inn og pumpe ut.

Deretter skyller jeg godt ut ved flere rene vann, til det ikke kommer mer guffe ut fra punpen.

Dette har fungert meget bra så langt. Plukker opp pumpen og sjekket for hvert 5-10 brygg, men da er pumpehuset som flere sier uten noe form for dritt.
 
Paal J og andre

jeg og har opplevd at pumpen på min 20 liters Speidel funker bedre jo kaldere væske som er oppi.
jeg ser og at noen hører lyder, men brygger likevel. min pumpe har tre stadier;
1. uten lyd
2. med lyd
3. full stopp (klonk-klonk)
når jeg ser oppi speidelen når pumpen lager lyd i forhold til når pumpen ikke lager lyd (uten maltrør oppi), er det jo gjennomstrømning både med og uten. men jeg mener bestemt å se at det er betydelig mindre bevegelse i vannet når pumpen lager lyd enn når den er lydløs. hvis dette stemmer, må dette bety at gjennomstrømningen og utbytte bli dårligere når pumpen bråker. bråkepumpe = friksjon = mindre pumpeeffekt = dårligere utbytte. er det en ligning som kan stemme?

jeg skulle brygge i kveld men måtte avbryte på grunn av at pumpen ikke virket. jeg demonterte pumpe tre ganger underveis, kjørte den med bare vann for å se om den funket, og det gjorde den jo. men når jeg hadde vørteren tilbake i speidelen, slo pumpen seg vrang igjen. drømmen om en imperial stout med Gahrs kyndige veiledning ble knust. gjærstarteren står i øleskapet og strutter av forventning og jeg har fått sofaduty med pcen. skuffende.
 
Tilbake
Topp