speidel 50 mindre batcher / brygge med lav OG

Jeg ser at det selges en innsats man kan putte oppi 50 litersutgaven for at man skal kunne brygge mindre batcher. Er dette nødvendig? Vil det i så fall være akkurat like nødvendig om man skal brygge 50 liter med en OG på 36?
 
jeg tror det er nødvendig for jeg ser de kremt to gangene jeg har brukt speidel 20'en min så er forholdsvis stor andel av vannet inne i meskerøret når det pumpes opp. hadde jeg bare brukt halvparten av vannet tror jeg ytterdelen som er varmedelen og kilden for pumpa ville gått tørr og vannet ville ikke kommet over røret.
 
Borgar skrev:
Jeg ser at det selges en innsats man kan putte oppi 50 litersutgaven for at man skal kunne brygge mindre batcher. Er dette nødvendig? Vil det i så fall være akkurat like nødvendig om man skal brygge 50 liter med en OG på 36?

Ikke noe problem å brygge øl med lav OG i 50 liter..

Mesk inn med 50-55 liter så er du trygg. Det viktige er at varmeelementene på utsiden av maltrøret er dekket av veske..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kort maltrør er nødvendig: Varmeelementet på utsiden av maltrøret kan gå tørr selv om det er nok væske til å pumpene og da gløde/overopphete seg. Så det er viktig å følge minstemålene til speidel manualen.
 
Nettopp, det er nødvendig på små batcher. Slettes ikke nødvendig for lav OG. Jeg kjøpte med det korte røret, og det ble brukt en gang, nemlig jomfrubrygget som fulgte med Speidelen. Av en eller annen grunn fulgte det med et sett til 20 liter med Speidelen på 50 liter... Etter det er ikke røret brukt.
 
Du skulle ha fått 2 ølsett med. Det andre ligger sikkert på posten eller det er glemt.
Du må etterlyse det Rune Alm, for speidel kit koster såpass mye at du må få med det du har krav på.
Jeg fikk to kit med min 50 liter speidel hos Petit.
Har brukt kort maltrør flere ganger f.eks. når jeg tilsatt for mye honning for å eksperimentere.
Bedre med 20 liter dårlig øl enn over 40  ;).
 
Tilbake
Topp