Speidel 50l data for Beersmith

Rune Alm

Norbrygg-medlem
Har gått til innkjøp av en Speidel 50l og Beersmith program. Trenger mange data for Speidelen for å lage en profil i Beersmith, er det noen som har disse dataene? Er helt nybegynner, har kun vært med på et brygg med manuelt utstyr og gammel oppskrift som ble meget vellykket.
 
Du finner nesten 400 oppskrifter på BeerSmith sin nettside (www.beersmith.com).  Har du en betalt lisence (ca kr 140) kan disse *.bsm-filene importeres inn i BeerSmith, og konverteres/skreddersys til din til Speidel Braumeister 50L med et enkelt tastetrykk. 
 
Jeg ønsker meg en slik profil.

Noen som har en slik de kan dele (eventuelt bare dataene så kan jeg legge de inn selv)?
 
Er det virkelig ingen som har noe vettug input på hvordan man får ett godt Speideloppsett i Beersmith....

Savner en god profil som basis for ulike oppskrifter og er usikker på endel av parameterne man legger inn....
 
Ringsvold skrev:
Er det virkelig ingen som har noe vettug input på hvordan man får ett godt Speideloppsett i Beersmith....

Savner en god profil som basis for ulike oppskrifter og er usikker på endel av parameterne man legger inn....

Kan legge inn min profil.
Mesker inn med 59 liter (øverste strek +4 liter) og skyller med 12 liter.
Bruker vanligvis 11-12 kg malt.
Tar med litt av trub og ender vanligvis opp med 48-52 liter i gjæringskar.

Tallene jeg har lagt inn er klippet litt fra en del forskjellige forum og tar ikke ansvar hvis dem ikke stemmer, men dem funker for meg :)
 

Vedlegg

  • RK Speidel Braumeister 50 Liter EqProf.bsmx
    1,2 KB · Sett: 466
Jeg kjører BeerSmith (nettopp kjøpt) på iPad. Der kan man ikke importere disse profilene. Noen som har veldig lyst til å dele en screenshot eller noe med seg?
 
kb8hw5gjx
 

Vedlegg

  • RK Speidel Braumeister 50 Liter v2.JPG
    RK Speidel Braumeister 50 Liter v2.JPG
    73,9 KB · Sett: 781
Takk. Jeg har da forstått det slik at man må ha èn utstyrsprofil for hvert ønsket sluttvolum, da man ikke kan redigere dette i selve oppskriften?
Og hva bruker man av mash-profiles, noen som har noe spesifikt for Speidel der, eller benytter man seg av standardene?
 
Det er mange tråder på meskeprofiler for Speidel. Mange hevder at type 75 min på ca 66 grader og 10 min utmesk på 78 duger med det kvalitetskornet som selges av proffene. Vi har brukt det med greit resultat.

På siste IPA hadde jeg god tid og testet ett program fra 35 grader og opp. Blir spennende og se effektivitet, utgjæring og smak.... Enkelt funker bra, funker "avansert" enda bedre?
 
Kan legge inn min profil.
Mesker inn med 59 liter (øverste strek +4 liter) og skyller med 12 liter.
Bruker vanligvis 11-12 kg malt.
Tar med litt av trub og ender vanligvis opp med 48-52 liter i gjæringskar.

Tallene jeg har lagt inn er klippet litt fra en del forskjellige forum og tar ikke ansvar hvis dem ikke stemmer, men dem funker for meg :)

denne filen får jeg ikke åpnet ;( har du en ny fil skjermbilde du kan dele med oss ?
 
Samme som VonRabben, lager ofte nye til det ølet jeg skal brygge. Et tips er å legge inn 7L loss til trub, samt ved mash profil legger du inn i første temperatursteget hvor mye vann du starter med. Da vil sparge volum begynne å stemme. Jeg sikter på at programmet skal si at jeg skal sparge med samme antall liter som kg malt. Lek litt med programmet og etter hvert vil man få innblikk i hva man skal endre på.
 
Samme som VonRabben, lager ofte nye til det ølet jeg skal brygge. Et tips er å legge inn 7L loss til trub, samt ved mash profil legger du inn i første temperatursteget hvor mye vann du starter med. Da vil sparge volum begynne å stemme. Jeg sikter på at programmet skal si at jeg skal sparge med samme antall liter som kg malt. Lek litt med programmet og etter hvert vil man få innblikk i hva man skal endre på.
men det er jo 27 mash in profiles er det noen som er å anbefale av disse eller er det som dere skriuver at dere lager dere en mash profile?
 
Jeg bruker meskeprofiler helt spesfikt til hva som skal brygges. Meske- og fermenteringsprofiler har ikke så veldig mye med speidel å gjøre... Programmerer Speidelen etter hva jeg har lagt inn i Beersmith. Sånn sett er det veldig behagelig å kunne planlegge en avansert meske- og kokeprofil i Beersmith for så å programmere den inn i Speidelen.
Dersom noen av standardprofilene skal anbefales så står det i notatene på Braumaster addon at BIAB-profilene anbefales. Da kan for eksempel "BIAB Medium Body" brukes til det meste. Hva gjelder gjæringsprofiler, så er disse helt uavhengig at Speidel. Bruk heller hva som er anbefalt fra produsent.
 
Tilbake
Topp