Speidel-50l , hvor mye må en regne med å slå ut av vørtern.

Arcticjan

Norbrygg-medlem
Jeg brygget 50l i speidel for første gang i dag. Hadde ca 45 liter da jeg startet kjøling. Når jeg hadde tappet ned til avtappingshullet, hadde jeg tappet ca 35 liter. Hvis jeg vikket litt på speidelen, fikk jeg selvsagt ut mer, men da fulgte det med mye av grumset (proteiner?). Jeg brukte whirlpooling, protafloc og humleposer. Jeg tappet av ca 3 liter, men da syns jeg d ble for grumsete, og lot resten være. Dvs 6-7 liter ble igjen. Er dette normalt? Skulle jeg tappet av mer, eller har jeg gjort noe galt ettersom det ikke klumpet seg sammen bedre? Synes ikke at jeg har måttet slå ut så mye når jeg har brygget 25l på samme speidelen.
 
Sist jeg sjekket mengden trub som gikk i vasken var det 7 liter. Altså er det ganske normalt.
Jeg har lest at folk siler av eller heller alt i gjæringskaret, men det har ikke jeg tatt meg bry med.
 
Husk også at varmt vann har større volum enn kaldt vann. (Vann er tyngst ved 4 garder, og blir vannet varmere eller kaldere, vil volumet bli større). Husker desverre ikke hvor mange prosent som blir kompirmert/utvidet, men det er det sikkert noen andre her som kan fylle inn, evt google opp. Dermed vil du ikke ha 45l etter kjøling når det var 45l etter kok. Så kan tenke meg det er 1-2-3 liter som går bort i komprimering.

I følge Beersmithen min, hvis jeg har ca. 20 liter vann før kjøling, vil jeg miste 1 liter i komprimering.

Så i ditt tilfelle hadde du da 4-5 liter igjen(hvis ikke enda mindre) med trub og rester, og ikke 6-7.
 
Rett etter at du har brygget, så drikker du tilsvarende mengde øl som du har mistet vørter. Da går det opp i opp.:rolleyes:
 
Jeg tømte trub i et gjæringskar for å få nøyaktig mengde, som var 7L, så det er ikke usansynlig. Men, som du påpeker Studentbrygg, bør man kompensere for komprimering ved kjøling. Øk heller mengden vann før/eller ved skylling samt riktig mengde malt og humle. Jeg bikker også på speidelen for å få ut ca 3L ekstra før det blir mye grums
 
Tilbake
Topp