Speidel Braumeister, eller????

Hei, jeg er ganske fersk innen brygging, har til nå bare brukt kjøkkenbryggeriet til Leif Stana. Funke det, men nå er tiden snart inne for et litt større. 50L er tanken, har sett på Stana's alternativ, bra det, men synes den her Speidel Braumeister 50 liter ser utrolig ryddig å funksjonell ut, istede for propanbrenner å en masse utstyr. :jaha:
Hva sier dere som har, eller har hørt noe om det?? Fint vist noen kunne hjelpe meg=)  Den blir vel dobbel så dyr som Stana's alternativ, men ser utrolig bra ut da=)

Geir...
 
Det er vel en tråd om dette allerede:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3871.0.html
 
La lysten råde - du kommer neppe til å angre. Jeg er iallfall utrolig godt fornøyd med min (ganske) nye 50L - 9 brygg så langt (à 20 - 25 liter). Bryggedagene blir avslappet og hyggelige - null stress. Og mye annet kan gjøres inn mellom hva Speidelen krever av deg. Og ja, jeg har bryggeerfaring med mesking i kjølebag - koking på kjøkkenovn pluss alt det søl det førte med seg (for meg).  Nå står Speidelen så kjekt i kjelleren - klar til bruk på no-time. Verdt hver en krone etter min mening.
Men - du skal brygge/drikke mye øl før den er "spart" inn, så om du skal tenke rent økonomisk på saken finnes det rimeligere muligheter. Løp og kjøp!

FredT
 
Jeg har heller ikke angret på speidelkjøpet.
Det beste med den er som Fred sier den avslappede prosessen. Ikke noe problem å brygge en ettermiddag etter jobb.
Det gamle bryggeriet, som består av kjøleboks og kjele, produserer like bra øl men det var mer arbeid, søl og styr.

Man må være klar over begrensningene, den viktigste er at du kan bruke maks ca 6kg malt (i 20-literen).
Kan du leve med det og prisen er Speidelen midt i blinken.
 
Takker for svaret.  Kjøpte et enkelt billig kjøkkenbryggeri for å se om det ble brukt, og om intressen var der etter å ha prøvd å brygge noen ganger. Intressen blir jo bare større å større, å det er jo en stor hobby for meg. Tenker ikke bare på at det blir billig øl (kanskje noen ganger, hehe=), men at det er en fin hobby, å ølet blir jo nydelig.  Tror egentlig at jeg har bestemt meg.
Vanskelig å programere??

Geir..
 
Speidelen er sikkert kjempebra hvis du ikke tåler litt søl og egentlig bare ønsker å lage øl med minst mulig anstrengelse..
Men ønsker du å være en skikkelig hjemmebrygger og legge følelse og sjel i ølbryggingen din anbefaler jeg deg på det sterkeste å gjøre dette med litt mer "hjemmesnekra" utstyr. Øllet blir like bra, og smaker til og med enda bedre når man har gjort litt egen innsats for resultatet  :)

Jeg slår altså ingen et slag for økonomiske løsninger - og rører i egen mesk!!

Triste greier hvis alle nye ølbryggere etterhvert skal kjøpe speidel. Ser for meg overskriftene i utenladsk media.. "Norge - Speidelbryggerne"   :neinei:  :help:

Selv har jeg stått å brygget ute i 16 minus iår på propangass.. uten problemer. Må bare ha på lue  ;)
 
Geir åge skrev:
Vanskelig å programere??

Nei. Det er imidlertid en fordel å enten kunne tysk eller være litt fantasifull engelsk. Et par hint er at "quit" betyr "fortsett" og "pump interruption" betyr "ingen grunn til panikk, pumpa er slått av noen sekunder".
 
Kjøp deg Speidel.
Tilhører du den andelen av oss som stadig ser etter lettere måter å få gjort ting på, så er Speidelen svaret.
At andre helst vil dyrke kornet selv, malte selv, stå ute og brygge i allslags vær osv osv får være deres sak. No offense.
Å bruke teknikken for å få bedre kontroll på temperaturen under bryggeprosessen er en viktig fordel med Speidelen etter mitt syn.
 
Joda ;D  uansett,, takker for alle svar, greit å høre med andre om deres erfaring før man slår til med et kjøp.   :biersmile:
 
Man trenger ikke speidel for å få kontroll på temperaturen. Dette klarer du enkelt med en godt isolert kjølebag(Igloo eller coleman)
Det som imidlertid er viktigere er å kontrolere gjæringstemperatur. Så da kan du heller investere i en temperaturkontroll for kjøleskap. Koster bare 200 kr fra hongkong  :)

Bli heller en del av oss som holder norske ølbryggertradisjoner ved like ved.. nemlig... det ligger i ordet... HÅNDTVERKSBRYGGING  :)


PS: og det er heler ikke nødvendig å dyrke korn og malte selv.. malt får du kjøpt i butikk.. i flere varianter..  ;)
 
Hvis du har plassproblemer, som meg, så er Speidel en fin ting. Det er få, om ingen, hjemmebryggerier som tar så liten plass både under brygging og nedpakket! Hvis du kjøper vil jeg anbefale deg å lage din egen kjølespiral. Du kan lett lage den slik at du får pakket den oppi og får lokket igjen på Speidelen når du pakker den bort. Og så kan du lage en som kjøler bedre i tillegg  ;D

Hvis du ikke har plassproblemer ville jeg ha undersøkt nøye andre løsninger. Du kan da være mer fleksibel på volum, maltmengde og modifikasjoner. Med noen rimelige varmeelementer og en temperaturstyring er du langt på vei til å få noe som er nesten like "behagelig" som Speidel  :brygging:

Bjarte
 
Kyrre D K skrev:
Speidelen er sikkert kjempebra hvis du ikke tåler litt søl og egentlig bare ønsker å lage øl med minst mulig anstrengelse..
Men ønsker du å være en skikkelig hjemmebrygger og legge følelse og sjel i ølbryggingen din anbefaler jeg deg på det sterkeste å gjøre dette med litt mer "hjemmesnekra" utstyr. Øllet blir like bra, og smaker til og med enda bedre når man har gjort litt egen innsats for resultatet  :)

For noe reinspikka tull. Du mener altså at du, ut fra at jeg bor i leilighet og har behov for et kompakt bryggeri uten å ha mulighet til å bruke mye tid på lage meg utstyr, ikke legger følelse og sjel i brygginga? At den tida jeg bruker på å kverne, måke malt, røre og vaske er mindre verdt, fordi jeg ikke har laget utstyret selv, er en fryktelig rar holdning. Hvor setter du egentlig grensa? Det ser jo ut til å mene at man fortsatt kan legge sjel i ølet, selv om man kjøper avansert gjæringskammer med temperaturkontroll, men at man ikke skal kunne føle seg som noen fullverdig hjemmebrygger fordi man også har utstyr for temperaturkontroll i mesken.

Er det akkurat Speidel Braumeister som er problemer, eller gjelder dette også alle som kjøper Stana sitt terrassebryggeri eller skulpturer fra MoreBeer? Den siste finnes forresten i flere varianter, så den er kanskje OK om man kjøper kjelene et sted og temperaturkontrollen et annet sted.

Jeg slår altså ingen et slag for økonomiske løsninger - og rører i egen mesk!!

Slå for all del et slag for økonomiske løsninger. Hvorfor kan du ikke gjøre det uten å kalle meg og andre som har kjøpt Speidel mindreverdige hjemmebryggere?

Malt og humle er tydeligvis greit å kjøpe i butikk, men utstyr? Nei, da legger du ikke sjel i brygginga.

Jeg kjenner jeg blir litt provosert over dette forsøket på å definere hjemmebrygging akkurat slik du gjør det, som den eneste måten som er akseptabel.
 
Jeg som spurte synes no at det er opp til hver enkelt hva man har lyst å legge i det, synes det var greit å begunne med et kjøkkenbryggeri når man er i opplæringsfasen, men synes nå det er lov med enklere løsninger, å ikke så økonomiske vist man ønsker det, teknologi er jo intresant det å :)  Falt vel over på en invistering her da :yes:
  Geir..
 
Skal du ha bryggeriet ditt hjemme i Longyearbyen?

Lov om tilvirkning og omsetning av alkoholholdige drikkevarer på Svalbard.
    § 1. Tilvirkning av brennevin, øl, vin, fruktvin og mjød er forbudt på Svalbard.
    § 2. Overtredelse av denne lov eller forskrifter, utferdiget med hjemmel av den, straffes med bøter [inntil kr. 50.000,00] eller med...
    § 3. Denne lov trer i kraft straks.

Egil B.
 
gustavf skrev:
Kyrre D K skrev:
Speidelen er sikkert kjempebra hvis du ikke tåler litt søl og egentlig bare ønsker å lage øl med minst mulig anstrengelse..
Men ønsker du å være en skikkelig hjemmebrygger og legge følelse og sjel i ølbryggingen din anbefaler jeg deg på det sterkeste å gjøre dette med litt mer "hjemmesnekra" utstyr. Øllet blir like bra, og smaker til og med enda bedre når man har gjort litt egen innsats for resultatet  :)

For noe reinspikka tull. Du mener altså at du, ut fra at jeg bor i leilighet og har behov for et kompakt bryggeri uten å ha mulighet til å bruke mye tid på lage meg utstyr, ikke legger følelse og sjel i brygginga? At den tida jeg bruker på å kverne, måke malt, røre og vaske er mindre verdt, fordi jeg ikke har laget utstyret selv, er en fryktelig rar holdning. Hvor setter du egentlig grensa? Det ser jo ut til å mene at man fortsatt kan legge sjel i ølet, selv om man kjøper avansert gjæringskammer med temperaturkontroll, men at man ikke skal kunne føle seg som noen fullverdig hjemmebrygger fordi man også har utstyr for temperaturkontroll i mesken.

Er det akkurat Speidel Braumeister som er problemer, eller gjelder dette også alle som kjøper Stana sitt terrassebryggeri eller skulpturer fra MoreBeer? Den siste finnes forresten i flere varianter, så den er kanskje OK om man kjøper kjelene et sted og temperaturkontrollen et annet sted.

Jeg slår altså ingen et slag for økonomiske løsninger - og rører i egen mesk!!

Slå for all del et slag for økonomiske løsninger. Hvorfor kan du ikke gjøre det uten å kalle meg og andre som har kjøpt Speidel mindreverdige hjemmebryggere?

Malt og humle er tydeligvis greit å kjøpe i butikk, men utstyr? Nei, da legger du ikke sjel i brygginga.

Jeg kjenner jeg blir litt provosert over dette forsøket på å definere hjemmebrygging akkurat slik du gjør det, som den eneste måten som er akseptabel.
Jeg skjønte selvfølgelig at noen ville bli provosert av mine innlegg! Det var forsåvidt også meninga å sette dette veldig på spissen..  :)
Min klare mening er at jeg er litt lei denne opphausinga om speidel. Det er tross alt en stor økonomisk innvestering for flere av oss..
Noe av det som har gjort denne hobbyen så stor som den er blitt er vel akkurat dette med at det er mulig å lage godt brygg med økonomisk rimelige løsninger. Hvis hobbyen skal fortsette å vokse som den har gjort tror jeg dette er veien å gå. Derfor mener jeg at man ikke skal anbefale alle nybegynnere å kjøpe speidel blindt! selv om det ikke var tilfellet til trådstarter..

Jeg mener selvfølgelig at du legger masse sjel i bryggingen din og at du ikke er noen mindreverdig brygger. Her har det aldri vært meningen å tråkke noen på tærne.. Jeg har selv gode venner som brygger med speidel og de lager utmerket øl  :skitbra:

Så det er ingen grunn til å føle seg hverken sint, frustrert, provosert eller tråkka på.. Vi snakker tross alt bare om å brygge øl...

Så derfor.. Relax.. have a homebrew ;) selv om det er midt i arbeidstia...
 
Egil B. skrev:
Skal du ha bryggeriet ditt hjemme i Longyearbyen?

Lov om tilvirkning og omsetning av alkoholholdige drikkevarer på Svalbard.
    § 1. Tilvirkning av brennevin, øl, vin, fruktvin og mjød er forbudt på Svalbard.
    § 2. Overtredelse av denne lov eller forskrifter, utferdiget med hjemmel av den, straffes med bøter [inntil kr. 50.000,00] eller med...
    § 3. Denne lov trer i kraft straks.

Egil B.
Neida, er klar over det der, jobber 2-2, og er ofte nede de 2 ukene jeg har fri, har jo god tid til å brygge åsså da=) 
 
Tilbake
Topp