Speidel Braumeister vs Grainfather

Jeg er forholdsvis fersk i bryggekunsten, har mitt 6 brygg i morgen og brygger på en Grainfather som jeg er utrolig godt fornøyd med. Men jeg ser jo allerede nå at det blir litt vel mange dager i kjelleren, både for brygging og for flasking. Derfor har jeg så smått begynt å ønske meg en 50 liters kjele slik at jeg på den måten kan redusere antall bryggedager og få litt ekstra bonuspoeng fra de her hjemme.

Jeg har ikke plass til 2 stk. Grainfathere, og de lager ikke 50 liters bryggere. (ennå)
Det jeg lurer på er om det er noen av dere som brygger på Speidel Braumeister i dag som har brygget på Grainfather, eller omvendt, og har synspunkter for og i mot de begge.

St.Kjell :)
 
Du kan brygge opptil 40-50liter på GF. men du må brygge med 8-9kg malt. Og så vanne ut, enten før eller etter gjæring. Har foreløpig kun prøvd før gjæring. Ca 44l Blonde på ca 4.7ABV ble resultatet.

Ingen reklamasjoner, men gikk tom litt for fort pga jul/julebesøk osv så egentlig litt for god!

Skal tørrhumle neste test til uka. Så i løpet av 3-4 ukers tid vil jeg skrive litt om erfaringene med utvanning før/etter gjæring.
 
Tilbake
Topp