Speidel braumeister

Noen her som har erfaringer med denne? Helst den minste varianten på 20liter jeg tenker på.
Jeg har relativt lite erfaring innen ølbrygging og har tidligere kun laget øl fra ølsett, men kvaliteten er ikke helt som jeg skulle ønske. Noe har blitt relativt bra og lett å drikke, mens andre sett må tvinges ned.
Som tittelen sier vurderer jeg derfor å gå til innkjøp av litt utstyr så jeg kan brygge fra malt i steden for ølsett eller ekstrakt, og må si jeg falt litt for Speidel bryggeriet. Helst på grunn av at det tar lite plass, og det ser ut for meg som det er relativt lite "rigg" å bruke det. Prisen er en annen sak........  :eek:
Noen som har noen synspunkter eller erfaringer å dele?
 
Hei.

Dette går vel for å være et av de beste ferdigoppsettene som er på markedet (om ikke det beste). Det er flere av brukerne her inne som bruker det, og det virker som de fleste er fornøyde. Ser dog at enkelte etterhvert gjør små eller større modifikasjoner på utstyret for å forbedre/tilpasse.

Selv kjører vi et oppsett som er "hjemmesnekret" og er fornøyd med det. Det er i alle fall mye billigere med DIY, samt at du får et oppsett som er akkurat slik som du ønsker.

Så jeg tror nok du vil bli fornøyd med en Speidel, og det er lett å få svar på ting man lurer på fra de mange andre brukerne her inne  :yes: . Men dersom du ikke har 10 tommeltotter så vil et DIY-oppsett gjøre jobben like bra eller bedre til en brøkdel av prisen  :ilike:

MVH
Børge
 
Som Børge sier, så er det to "skoler" i hjemmebryggmiljøet; DIY-gjengen og Speidel-adelen! ;D Noen gjør begge deler også... Rent prismessig er det ingen tvil aom at et DIY-oppsett er å foretrekke, men Speidelen er enkel og grei i bruk. Selv brygger jeg på et "plastic fantastic"-bryggeri av billige kjølebokser og en aluminiumsgryte (se bilde her), men jeg vil ikke nøle med å anbefale en Speidel til de som er villige til å bruke såpass med penger. Eneste minus jeg umiddelbart ser er kapasiteten; det kan bli vanskelig å brygge fullt volum med særlig sterkt øl, men det kan man bøte på med spraymalt.

Det viktigste i bryggingen er uansett gjær og gjæringen, ikke hvordan man fremstiller vørteren. Bryggeren lager vørter, gjæren lager øl!

Ser forresten ut som dere allerede er en gjeng som brygger i området Froland/Rygene. Dere bør absolutt slå dere sammen og utveksle erfaringer. Veldig nyttig å ha noen å prate med.
 
Takk for tilbakemeldinger!
Tror jeg går for en Speidel jeg. Har heldigvis ikke 10 tommeltotter men begrenset med tid. Så jeg vil gjerne bruke tiden på å lage øl i steden for å mekke utstyr. Gleder meg allerede til å si farvel til ølsettene!
Det du mener Gahr er altså at det kan være problematisk å få plass til nok malt i den til å lage sterkøl? Er det riktig forstått? 
 
Du kan dytte 6kg i maltrøret på 20L Speidel og får rundt 80% utbytte ved noen enkle triks. Koker du ned til 20 liter får du en OG på 1072, trenger du mer alkohol er det bare å hive i litt DME under kok.
 
Hei. Jeg kjøpte en Speidel i våres og har brygget 22 brygg på denne til nå. Jeg er veldig fornøyd med speidelen, men det er noen ulemper med den. Den største er skyllingen, det har lett for å bli en veldig uklar vørte. Kanskje noen har noe tips for å motvirke dette.
 
Hmmmm OG på 1072 ja...... Med FG på 1020 skulle det gi ca 7%. Stemmer?
22 brygg siden i vår?!! Det står det respekt av! Tror ikke jeg skal sette meg like høye mål!

Hvor mange timer bruker du i snitt fra du finner fram utstyret til ølet er satt til gjæring?
 
En speidel eier får fort mange tørste venner ;D I starten surret jeg litt og det ble noen sene kvelder med vasking. Men nå er jeg mere rutinert og bruker 6 til 7 timer fra jeg starter å fylle vann til alt er ferdig.
 
Mange tørste venner har jeg allerede. Og fler blir det vel. Men jeg synes ikke det er gøy å gi bort eller spandere drikke av ymse kvalitet.
Uansett så regner jeg med at de første bryggene vil gå i prøving og feiling. Er det slik at man må bygge ca 20 lither hver gang eller kan man gå ned til eks 15 liter?

6-7timer ja. Da rekker man jo et brygg etter jobb uten å være oppe halve natta.
Får fintenke litt til på Speidelen, men skapet er snart tomt for øl så det er vel handling, og ikke tenking som må til.
 
Tror det er mulig å gå litt ned i mengde men jeg har aldri prøvd det. Hvis du starter med en enkel Ale og leser litt på forumet, er jeg sikker på at bryggene blir veldig bra. :ilike:
 
Det er noen få som har god erfaring med Speidel her i dette forumet, men som ikke skriver så veldig ofte. Derimot har jeg intrykk av at de som har god greie på speidel holder til i forumet til Ølportalen. <http://www.bryggeri.net/login.php?redirect=search.php>
 
Det fine med en Speidel er at du kan fyllebrygge med litt god planlegging, Speidelen gjør jo alt for deg (nesten).


:brygging: :skaal2: :brygging:
 
Richard skrev:
Det fine med en Speidel er at du kan fyllebrygge med litt god planlegging, Speidelen gjør jo alt for deg (nesten).

Det er et slit å vaske den når en er blitt drita. :samenvol: Så det hender jeg bare fyller den med vann og vasker neste dag. :roedme:
 
Tilbake
Topp