speidel braumeister

hei.
eg er ganske ny på dette med ølbrygging. har laget endel vin fra frukt og blomster fra hagen og noe øl men det er fra "ølsett"
eg har vel en stund tengt på å begynne å brygge mitt eget øl. har lest på dette forum og flere en god stund men finner ikkje svar på følgende spørsmål :)

er en speidel braumaster det rette for en som aldri har brygget øl før??
stemmer det at 50 literen kan brygge mindre brygg helt ned til 20 liter??

det eg har lest her inne er at de fleste som har den maskinen har brygget før med "gammelt" utstyr og deretter gått for en slik maskin.
eg har og fått med meg at enkelte mener at man ikkje brygger sjølv om man bruker en slik maskin :) dette bryr ikkje meg så mye :) kan godt kalle det for maskinen sitt øl eg :)

evt andre tips på enkelt utsyr for en som ikkje kan brygge mottas med et stort :D
 
Mener å ha lest om flere som hopper rett på Speidel, så det skulle være uproblematisk. Du bør likevel lese deg opp på bryggeprosessen for å forstå hva som skjer.

Å si at å brygge på Speidel ikke er ekte brygging er bare tøv, du gjør rett i å ikke bry deg om slikt.

Du kan kjøpe et mindre maltrør til 50 literen som lar deg brygge ca 20 liter øl.
 
er en speidel braumaster det rette for en som aldri har brygget øl før??

Speidel egner seg veldig godt til ølbrygging, enten en nå er ny eller dreven ringrev.

stemmer det at 50 literen kan brygge mindre brygg helt ned til 20 liter??

Om du kjøper ekstrautstyr, dvs et kortere maltrør så kan du brygge halve batcher ja på 25 liter.

Brygging av øl er sin enkleste form å varme malten opp til høy nok temperatur slik at en får ut sukkerstoffene men lav nok til å unngå uønskede stoffer. Det betyr at sålenge du har følgende utstyr vil du kunne lage godt øl:
kokekar: krabbekjele eller konas største kasserolle.
Termometer til å måle vanntemperatur.
Gjæringsdunk med gjærlås etc

Se feks på dette start-settetNybegynner øl-bryggesett det gir en god oversikt over hva du trenger. Mulig du kan spare noe om du kjøper på feks europris.

Du kan jo se etter på andre butikker hva de tar for tilsvarende.

Avsluttningsvis vil jeg si at for å brygge godt øl som smaker bedre enn det du kjøper i butikk så kan du komme svært langt bare med å brygge fra ekstrakt. Du kan jazze opp ekstrakt øl i endeløse variasjoner og kan kombinere med feks spesialmalt og humle. Eller du kan gjøre en så enkelt som Brew-in-a-Bag..
Alt du trenger er et kokekar og om du ønsker å eksprimentere med spesialmalt så trenger du en nylonpose.

[flash=150,150]http://www.youtube.com/watch?v=Kfi86yzhPvw[/flash]
 
arild mv skrev:
det eg har lest her inne er at de fleste som har den maskinen har brygget før med "gammelt" utstyr og deretter gått for en slik maskin.

Hovedgrunnen til dette er nok prisen på Speidelen.
20.000,- ++ for 50 literen er mye penger om du ikke er 100% sikker på at dette er noe du kommer til å drive med i flere år.
 
Vårt første brygg var et all grain brygg på et villabryggeri. Vi hadde kun lest oss opp på forhånd, og syntes det gikk helt greit å hoppe rett på all grain brygging fremfor ekstrakt (selv om det var litt kaos på første brygg  ;) ).

Vi brukte villabryggeriet i ca. ett år før vi gikk til innkjøp av Speidel 50 l, og vi angrer ikke et sekund på overgangen :)

Jeg mener følgende angående innkjøp av utstyr: hvis du er skikkelig interessert i ølbrygging og vet at dette kommer til å bli en hobby som du er villig til å bruke mye tid og penger på i årene som kommer, er det like greit å kjøpe skikkelig utstyr med en gang. Siden du vurderer Speidel ville jeg satt meg inn i andres erfaringer og ulempene/begrensningene med en Speidel kontra "vanlig" bryggeutstyr.

Ser forresten ut til at Ola har satt ned prisen på Speidel, 50 liter koster nå 17600,- og 20 liter 11800,-.
 
Og så er den ikke såå dyr heller. Den må stilles ved siden av annet hobbyutstyr. Ski, dykking, klatring, seiling, jakt... alle disse hobbyene koster fort mye mer enn en Speidel ;D
 
Bjarte H skrev:
Og så er den ikke såå dyr heller. Den må stilles ved siden av annet hobbyutstyr. Ski, dykking, klatring, seiling, jakt... alle disse hobbyene koster fort mye mer enn en Speidel ;D

Og for de som ikke har muligheter til å sveise og slikt selv, så blir en Speidel fort rimeligere i lengden.. Men ja, det må sidestilles med andre hobbyer, og skulle det gå skeis, så vil jeg ikke tro at gjennsalgsprisen på en speidel faller så innmari.
 
Jeg hoppet direkte på en Speidel 50 liter. Den eneste erfaringen jeg hadde fra før var at jeg var med under prosessen til en kompis som har egenbygd utstyr.
Jeg leste meg også godt opp på forumet her.
Har 6 brygg på Speidelen nå og alle har gått bra. Ingen store uhell og godt øl.
Med 50 literen med standard meskerør brygger du mellom 40 og 60 liter, alkoholstyrken vil avhenge av mengden, men du greier fint 60 liter med 5% øl.
Du kan kjøpe et kort meskerør, koster ca 800 Kr og da kan du brygge 20 liter.
Komplett pris for et slikt pakkesett er vel oppimot 23.000 Kr, men det kommer gjerne litt i tillegg:
Personlig ville jeg byttet ut Corona maltmølla som følger med til en bedre, dette kan Petit ordne.
Deretter kommer behovet for flere gjæringskar, men disse kan kjøpes billig hos Felleskjøpet.
Du trenger gjerne en stor kasserolle til skyllevann, gjerne en 15 liter.
Du trenger oschellvekt, men denne trenger ikke å være dyr.
Du trenger et termometer, dette til bruk for skyllevann.
Nøyaktig kjøkkenvekt for oppmåling av indegrienser.
Du trenger noe slanger for tapping.
Du trenger også vaskemidler og desinfeksjonsmidler.
Du trenger noen bøtter og kar, for korn, desinfeksjon, vask og for å parkere maltrør i.
Du trenger hevert og flaskefyller og en korkemaskin hvis du ikke går direkte på fat slik jeg har gjort.

Etter at du har anskaffet dette kommer det raskt behov for mere:
Pumpe for transfer.
Magnetrører med erlenmeyerkolber for å lage startere.
Fat, type Cornelius, gjerne mange.
Co2 flaske, med regulator og koblinger.
Tappeutstyr for Cornelius.
Kjøleskap som bruk til kegerator, det vil si å holde serveringsfatene avkjølt.
Temperaturkontroll for gjæring, det vil ofte si en fryser med ekstern temperaturkontroll og varmeplate.

Etter som du nå får det til og får mye øl kommer det behov for enda mere:
Kegerator med tappetårn som er bygd som møbel i stuen.
Flere fat, også noen små til å ta med på tur.
Flere Co2 flasker for å slippe å gå tom akkurat i romjulen. Gjerne en mindre flaske for å ta med. Flere regulatorer.


Har gått denne løypen i løpet av et halvt år nå og har ikke regnet totalsummen, egentlig fordi jeg ikke tør. Jeg selv er litt utstyrsfreak så jeg har ikke spart på mye av utstyret, men totalt har jeg vel svidd av over 50 tusen, men da har jeg også mye råvarer slik at jeg berger meg ihvertfall ut året.

Men fordelen er at mesteparten av utstyret kan enkelt selges hvis jeg skulle gå lei av hobbyen slik at jeg ikke trenger å tape så mye.
Har regnet med at jeg må produsere ca 2.000 liter øl før jeg har nedbetalt utstyret mitt.

Ihvertfall, lykke til og jeg anbefaler Speidelen.
 
Rune Alm skrev:
Jeg hoppet direkte på en Speidel 50 liter. Den eneste erfaringen jeg hadde fra før var at jeg var med under prosessen til en kompis som har egenbygd utstyr.
Jeg leste meg også godt opp på forumet her.
Har 6 brygg på Speidelen nå og alle har gått bra. Ingen store uhell og godt øl.
Med 50 literen med standard meskerør brygger du mellom 40 og 60 liter, alkoholstyrken vil avhenge av mengden, men du greier fint 60 liter med 5% øl.
Du kan kjøpe et kort meskerør, koster ca 800 Kr og da kan du brygge 20 liter.
Komplett pris for et slikt pakkesett er vel oppimot 23.000 Kr, men det kommer gjerne litt i tillegg:
Personlig ville jeg byttet ut Corona maltmølla som følger med til en bedre, dette kan Petit ordne.
Deretter kommer behovet for flere gjæringskar, men disse kan kjøpes billig hos Felleskjøpet.
Du trenger gjerne en stor kasserolle til skyllevann, gjerne en 15 liter.
Du trenger oschellvekt, men denne trenger ikke å være dyr.
Du trenger et termometer, dette til bruk for skyllevann.
Nøyaktig kjøkkenvekt for oppmåling av indegrienser.
Du trenger noe slanger for tapping.
Du trenger også vaskemidler og desinfeksjonsmidler.
Du trenger noen bøtter og kar, for korn, desinfeksjon, vask og for å parkere maltrør i.
Du trenger hevert og flaskefyller og en korkemaskin hvis du ikke går direkte på fat slik jeg har gjort.

Etter at du har anskaffet dette kommer det raskt behov for mere:
Pumpe for transfer.
Magnetrører med erlenmeyerkolber for å lage startere.
Fat, type Cornelius, gjerne mange.
CO₂ flaske, med regulator og koblinger.
Tappeutstyr for Cornelius.
Kjøleskap som bruk til kegerator, det vil si å holde serveringsfatene avkjølt.
Temperaturkontroll for gjæring, det vil ofte si en fryser med ekstern temperaturkontroll og varmeplate.

Etter som du nå får det til og får mye øl kommer det behov for enda mere:
Kegerator med tappetårn som er bygd som møbel i stuen.
Flere fat, også noen små til å ta med på tur.
Flere CO₂ flasker for å slippe å gå tom akkurat i romjulen. Gjerne en mindre flaske for å ta med. Flere regulatorer.


Har gått denne løypen i løpet av et halvt år nå og har ikke regnet totalsummen, egentlig fordi jeg ikke tør. Jeg selv er litt utstyrsfreak så jeg har ikke spart på mye av utstyret, men totalt har jeg vel svidd av over 50 tusen, men da har jeg også mye råvarer slik at jeg berger meg ihvertfall ut året.

Men fordelen er at mesteparten av utstyret kan enkelt selges hvis jeg skulle gå lei av hobbyen slik at jeg ikke trenger å tape så mye.
Har regnet med at jeg må produsere ca 2.000 liter øl før jeg har nedbetalt utstyret mitt.

Ihvertfall, lykke til og jeg anbefaler Speidelen.

Kunne ikke sagt det bedre selv! Jeg også anbefaler speidelen på det sterkeste. Men det baller fort på seg..:)
 
Veldig bra innlegg Rune!

For min del så brygget jeg sist for 10 år siden, når jeg nå skal komme igang igjen, kommer jeg til å kjøpe Speidel. Mest fordi jeg ikke er spesielt nevenyttig, og fordi Speidelen ser ut til å gi gode muligheter til å reprodusere samme øl gang etter gang. Dermed blir prosessen rimelig konsistent, og det blir lett å lære hva forandringer i oppskrifter gjør med smaken.

For noen er bygging av eget utstyr en viktig del av bryggehobbyen, for andre så er ikke dette så viktig. Legg ikke så mye vekt på hva enkelte måtte synes når det gjelder speidelbrygging. Slik jeg ser det gjør den det lettere å fokusere på oppskrifter, ølhistorie og litteratur rundt ølbrygging. Jeg slipper da å fokusere så mye på utstyrsbygging, noe som for min del er veldig greit siden det ikke er min sterke side.

Uansett så er vel målet å brygge godt øl, samt å ha det moro mens man gjør det!
 
Fat, maltmølle, kegator og alt det der kommer i tillegg samme hvilket utstyr man brygger med, og må utelates i regnestykket ;D

Hvis jeg var i trådstarter sin situasjon ville jeg ha lagt vekt på:
Bryggetid - det tar fort mye tid på en bryggedag, noen oppsett krever mer tid enn andre
Bryggevolum - 20/35/50/500l?
Plass - hvor mye må/skal du rigge opp og ned hver gang du skal brygge

Hvis du er interessert i Speidel ville jeg også sett på alternativet BrauEule.


Lykke til!
 
Tilbake
Topp