Speidel eller DYI?

Staro

Norbrygg-medlem
I dag brygger jeg på en BB30 og er rimelig lei denne. Jeg ønsker å bevege meg mot større volum(ca 50 liter) og bedre utbytte. Målet er ikke å gjøre dette billigst mulig, men heller ikke det motsatte. Jeg vil ha et bryggeri som varer lenge og som gir meg "alle" muligheter.

Jeg tenkte i utgangspunktet å gjøre om BB30 til en HLT og kjøpe med en Blichmann boilermaker G2 som meskekjele. Da trenger jeg en ny kokekjele som igjen må ha en varmekilde, da jeg ikke brygger på kjøkkenet. Jeg kommer også til å trenge en ny skikkelig pumpe i tillegg til slanger kobling etc. etc.

Dette summer etterhvert opp til en pen liten sum. Ihvertfall hvis jeg regner med hva jeg har betalt allerede. Så da begynte jeg å tenke...

Hvorfor ikke bare kjøpe en Speidel 50?

Hva tenker dere? Gir Speidel 50 samme muligheter som en DIY løsning? Jeg liker først og fremst å brygge øl, ikke bygge bryggerier, selv om det sikkert er gøy det og.
 
Speidel gir jo muligheten for helautomatisering av hele meskeprosessen, men det koster mer flesk enn DIY. Med eget system kan du også slippe unna å løfte det helvetes maltrøret. Det er rimelig god tyngde på det på 50-versjonen.
 
Hei

Når jeg startet å brygge gikk jeg flere runder med meg sjøl på hva jeg skulle kjøpe. Dette er punkt som gjorde at jeg kjøpte speidel 50 l.

Alt i et
50 l da flere på forumet sa at 20-25 fort ble lite( noe som stemmer ganske bra)
Enkelt å vaske og rydde bort
Grei andrehandsverdi hvis en ser at dette ikke er en hobby som en ville fortsette med
Mulighet å Brygge mindre batcher ved bruk av liten maltrør.( test av oppskrift m.m)
Programbar meskesteg og god tempratur kontroll automatikk.
Ferdig pakke, slipper modifikasjoner i etterkant.

Ja det koster litt i investering, men ser de som gikk for andre løsninger samtidig som meg ,har brukt mye penger på modifikasjoner og ekstra utstyr eller har solgt anleggene med store tap. I sum har de brukt nesten like mye som en speidel har kostet. Jeg hadde ikke tvilt hvis jeg skulle handlet på nytt igjen.

Easybrew
 
Jeg er veldig happy med trekjels vvb- bryggeriet mitt. Helt uten automatisering, 75-80l til gjæring, kan varme meskevann til batch 2 mens batch 1 koker. Men det tok meg ett års tid å få det ferdig. Bør være litt nevenyttig og like å lage ting. Tipper jeg brukte rundt 5000-6000 kr med varmeelementer, kjølespiral, kraner og alt.
 
Gir Speidel like godt utbytte som et bra DIY-gryggeri?
Med min speidel så ligger jeg på 75-78% brewhouse efficiency uten å gjøre noen spesielle tiltak for å få det høyt.

Så lenge du er klar over begrensningene til speidelen så er det en veldig fin maskin.
Har ikke angret én dag på kjøpet. Skal også sies at jeg har verken kunnskap, interesse eller verktøy til å mekke selv :)
 
Med min speidel så ligger jeg på 75-78% brewhouse efficiency uten å gjøre noen spesielle tiltak for å få det høyt.

Så lenge du er klar over begrensningene til speidelen så er det en veldig fin maskin.
Har ikke angret én dag på kjøpet. Skal også sies at jeg har verken kunnskap, interesse eller verktøy til å mekke selv :)

Hvilke begrensninger tenker du på da?
 
Hvilke begrensninger tenker du på da?
Maltmengden i hovedsak, skal du lage veldig kraftige øl må du ty til dobbeltmesking eller DME/LME(som egentlig ikke er noe problem strengt tatt).
Null stress for min del, men greit å være klar over hvis du vurderer kjøp.
 
Ligger vel på omtrent 75-80% selv, ved å ha rett knusegrad på malten og stoppe å røre og utnytte skyllingen kan du få litt mer. Søk etter poster så ser du noen som faktisk tyner ut nesten 90% av sin speidel.

Eller bare sette opp oppskriften etter speidel i beersmith og få ølet slik du vil ha det. Har brukt en stund å bli kjent ned utstyret , noe du må uavhengig av hva du går for.

Da blir det enklere å utnytte utstyret. Og du får brygget ølet flere ganger med samme resultat, som i mine øyne er viktigere enn å presse ut noen ekstra prosenter.

Å lage en diy er en avhengig av litt mer tid og som regel plass og at du er litt nevenyttig .. Jeg brukte litt av tiden/skruing til å lage et godt oppsett for gjæringen da dette lager ølet.. Etter oppsett av kjøleskap og gjæring skap med stc-1000 med knall kontroll av temperatur, så har jeg fått mye bedre resultat uavhengig av om jeg hadde laget vørteren på et tre kjele system eller speidel.

Men du får en utrolig artig hobby uansett :) bare å glede seg :)

Easybrew
 
Jeg oppgraderte fra bb30 for noen måneder siden. Jeg vurderte et HERMS-opplegg, men landet på Speidel 50 etter litt vurdering. Grunnen til det var at jeg ønsket et kompakt system uten slanger og pumper. Har ikke angret på det, Speidelen er veldig grei å bruke med den automatikken som er innebygd og ikke minst er den enkel å rengjøre i forhold til et trekjelers oppsett.

Nå har jeg begrenset plass i bryggeriet, så det kan hende jeg hadde kommet fram til en annen løsning hvis jeg hadde hatt bedre plass, men jeg har ikke angret på kjøpet.
 
Takk for masse gode tilbakemeldinger! Digger dette forumet, er så mye allrighte folk her :)
 
Tilbake
Topp