Speidel jomfrubrygg

Roger

 
Svakt fortvilet, jeg trenger et råd.

Jeg skulle brygge jomfruen på nyanskaffet Speidel. Programmeringen gikk greit, varmet opp vannet og skulle ha i malten. Satte på plass matlpipen og forsøkte å legge på "kluten"., som ikke får lov til å flyte opp. :rasende:

Det gjorde den, gang på gang på gang.....

Hva gjør man "syr" den fast eller???

Som dere skjønner, avbrudd nå, brygger igjen i morgen.

roger
 
Selv sydde jeg den fast i starten, men har nå fått en spesialtilpasset metallplate med masse hull til å legge oppå den.
Legger ved en PDF med en bra innføring i bruken av speidel.

Magnumhansen: Hvordan har du montert rørearmen?
Har sett instruksene so er presentert i PDFen jeg legger med, men forsto den ikke helt.
 

Vedlegg

  • Speidel.pdf
    185,3 KB · Sett: 237
Takker og bukker.

Ut å kjøpe nål og tråd.  8)

PDF'en er fin. Da har jeg noe å gjøre i kveld også. Lese.

roger
 
Det funker fint og fylle opp røret med duken flytendes, den legger seg fint på bunn. Var meget skeptisk når jeg prøvde det første gangen, men når jeg tømte malt røret såg jeg duken ligger slik den skal i bunn. Trikset er og fylle i første kiloen meget forsiktig :yes:
 
Steinarja skrev:
Selv sydde jeg den fast i starten, men har nå fått en spesialtilpasset metallplate med masse hull til å legge oppå den.
Legger ved en PDF med en bra innføring i bruken av Speidel.

Magnumhansen: Hvordan har du montert rørearmen?
Har sett instruksene so er presentert i PDFen jeg legger med, men forsto den ikke helt.

Jeg har borret hull og bøyd en arm som vist på pdf-en. Det funker men hullet må være litt større enn armen for å
kunne vri den. Og  det lekker litt biter opp gjennom dette. Så jeg driver å lager en rustfri gjennomføring som skal festes
til silplata og en arm med flere utstikkere for å kunne røre det meste. Legger ut bilder når den er ferdig.
Den plata du bruker, reduserer den gjennomstrømningen mye? Jeg syns pumpekapasiteten er i grenseland som den er.
 
Dokumentet Steinarja la ut er jammen interessant, også for de som ikke bruker Speidel sin Braumeister! Her står det en hel del om bryggeprosessen generelt i tillegg.  :yes:
 
Jeg "bretter opp" begge armene og "holder" silduken nede.. ca.. ett halvt minutt.
Det er nok til at den ligger "nesten" iro.
Så fyller jeg raskt på med malt langs senter/måle staven.
Vekten av malten som faller ned, gjør at duken legger seg iro.

Ingen problemer her med malt som kommer i ytterkammeret........

PRP
 
Eduard skrev:
Dokumentet Steinarja la ut er jammen interessant, også for de som ikke bruker Speidel sin Braumeister! Her står det en hel del om bryggeprosessen generelt i tillegg.  :yes:

Enig !!
Den er knallfin !  :ilike:

PRP
 
Har bare testet den en gang, men la ikke merke til noen forskjeller under brygging eller resultatet.
Benyttet meg av 5,8kg malt som ikke synes å gi noen problemer.
 
Jeg har fått lagd en ekstra plate som holder silduken på plass. Min erfaring er at pumpekapasiteten går ned endel. Når jeg bruker lite malt, 10-11kg så bruker jeg plata. Om jeg bruker mer, 12-13kg så pleier jeg og gjøre som PRP. Dytter duken i bunn og fyller forsiktig på med malt. Har glemt duken også, funker fint likevel  ;)


Jeg skrev en lite guide for å øke utbytte med speidelen for en stund tilbake. Kanskje du får noen tips av den.

http://ringnesherre.blogspot.com/2009/03/tips-for-enklere-bryggedag-og-kt.html
Lykke til.
 
PRP skrev:
Eduard skrev:
Dokumentet Steinarja la ut er jammen interessant, også for de som ikke bruker Speidel sin Braumeister! Her står det en hel del om bryggeprosessen generelt i tillegg.  :yes:

Veldig bra og sytematisk!

Leste at disse danskene brukte en type Flaskepåfylder som "virker ved at den åbnes, når
 den når bunden af flasken."

Hva er dette for en dings? Er det lett å få tak i denne hos petit, vinogbar etc?
 
Dingsen danskene bruker er nok en "100233 Flaskefyller Passer direkte på flexitapp tappekrane" som www.maltbua.no selger.
Det er en liten fjærbelaste ventil i enden som trykkes opp når den er i bunnen av flaska.
 
Jeg følger opp tråden litt til... i forbindelse med røring i maltrøret...

I dag brygges det i Speidelen... ny metode testes ut...

Jeg pauser pumpen hvert 15 minutt og vrir meskerøret 180 grader.
Da er teorien at gjennomstrømningen skal finne seg "nye veier".
Interessant å se effektiviteten...  :yes:

Resultat: 72%
Vanligvis ligger det rundt 80%

Én erfaring rikere..
 
Så er jomfruen satt til gjæring. (Weissbier)!

Alt gikk sånn passe. Bommet litt på programmeringen ( :roedme: flaut siden jeg har jobbet med IT siden '78).

Måtte improvisere litt underveis, litt lavt utbytte men leser siden til PRP med interesse. NESTE GANG skal alt bli så mye bedre. :yes:

Desember er reddet, 3 extractbrygg APA, Juleøl og en Brown Ale og så Jomfruen.    :biersmile:

roger
 
Morn,
Jeg fikk meg en 50-liters Speidel for noen uker siden.  Jeg tok ikke sjansen på å tøyse det til første gangen, og jeg grublet litt over bunnduk-problemet, og kom fram til en billig løsning som fungerte helt fint.

Jeg gikk til Clas Ohlson og kjøpte en stakefjær til 59 kroner:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=132977739
Så kappet jeg av en lengde tilsvarende indre omkrets i maltrøret, og så brukte jeg fjærstålet  til å spenne bunnduken fast, nederst i maltrøret.

Fikk et utbytte på ørlite over 80%, mye mer enn hva jeg er vant til fra før, så det ble endel sterkere øl enn jeg hadde tenkt.  Jeg rørte i mesken 3 ganger, og skylte mesken ut med 10 liter kokende vann.
 
magnumhansen skrev:
Steinarja skrev:
Selv sydde jeg den fast i starten, men har nå fått en spesialtilpasset metallplate med masse hull til å legge oppå den.
Legger ved en PDF med en bra innføring i bruken av Speidel.

Magnumhansen: Hvordan har du montert rørearmen?
Har sett instruksene so er presentert i PDFen jeg legger med, men forsto den ikke helt.

Jeg har borret hull og bøyd en arm som vist på pdf-en. Det funker men hullet må være litt større enn armen for å
kunne vri den. Og  det lekker litt biter opp gjennom dette. Så jeg driver å lager en rustfri gjennomføring som skal festes
til silplata og en arm med flere utstikkere for å kunne røre det meste. Legger ut bilder når den er ferdig.
Den plata du bruker, reduserer den gjennomstrømningen mye? Jeg syns pumpekapasiteten er i grenseland som den er.

Her kommer bildene. Armen kan trekkes opp og ned. Gir ikke bare veldig bra utbytte, nær 90% , men vørteren blir også
helt tydelig klarere da den gjør at " smarveiene" til vørteren forsvinner.
 

Vedlegg

  • Speidel.JPG
    Speidel.JPG
    253,1 KB · Sett: 193
  • Speidel_1.JPG
    Speidel_1.JPG
    196,6 KB · Sett: 192
Kjempespennede.    :amen:

Må få kontakt med svoger som kan sveise. Nå skal den modifiseres, så det blir enklere å "røre" underveis.

roger
 
Tilbake
Topp