Speidel og dårlig utgjæring

Petter F

Norbrygg-medlem
Hei!

Nå har jeg brygget 10 ganger med Speidelen min etter jeg kjøpte den, og jeg sliter litt med dårlig utgjæring. Jeg bruker meskeskjema inspirert av JanH fra denne tråden: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4852.msg39116.html#msg39116
Hvis jeg bruker pilsmalt har jeg som regel litt lenger proteinrest, og hovedsteget er som regel 66 °C.  Utgjæringa blir mellom 60 og 70 %, og jeg kommer aldri ned i de FGene jeg har tenkt.

Er klar over at det kan være flere årsaker enn Speidelen, men vil i første omgang undersøke denne muligheten. Kan opplyse om at jeg ikke har kontroll på gjæringstemperatur, men har brukt bl.a. 1056 og 3787 på ~20 °C. Gjæren jeg bruker er gjerne halvparten av slurryen fra et tidligere brygg. Jeg passer også på å bruke gjærnæring samt riste gjæringskaret godt for å belufte vørteren.

Noen andre som har hatt problemer med dårlig utgjæring?
 
Den meste brukte gjæra mi er 1056, men har også brukt 3787 og et par lagergjærtyper. Lagrer slurryen etter brygging på store brusflasker, blir vel sikkert 5-10 dl gjær+trub. Bruker halvparten av dette i et nytt brygg. Belgiske øl gjærer jeg på badet (~20 °C), amerikanske på vaskerommet (~18 °C) og lagerøl i gangen (~8-12 °C avh. av utetemperatur).

Bruker som regel 80-90 % basismalt (Maris Otter, pils, Munchener, hvete), men det bør vel være akseptabelt?
 
66 °C høres jo greit ut, men det er jo mulig å prøve ett par grader lavere.

Bortsett fra det er det jo en del usikkerhetsommenter her da, for eksempel:

Oppskrift VS forventninger til FG

Du bør uansett sjekke at den allmektige Speidel viser riktig temperatur under mesking og du bør få bedre kontroll over temperaturen ved gjæring.
Svigninger i temperatur kan medføre stopp i gjæring.
 
Hm, bør det ikke gjæren være frisk nok når jeg bruker slurry fra et kanskje uke gammelt brygg? En ny smackpack kan være langt eldre, og er nok en den mindre gjær i den også. Bør nok få kvalitetskontrollert temperaturen i speidelen, ja, må skaffe meg nytt termometer...
 
Tilbake
Topp