Speidel og krane

magnumhansen skrev:
På 50 literen er det  3/4" rørgjenger.
Jeg har skrudd inn en sanitærkobling der uten problemer.

Uhm, hva er en sanitærkobling?, har du funnet noe som fungerer bra, og ikke bygger alt for mye? (hvor?, link?)

50L og 20L benytter samme krane forøvrig..
 
Jeg har tenkt på det samme. Det er en plast dings som stadig vrir seg  inne i krana og gjør at det blir vanskelig å tappe ut vørten. Mener å huske at 3/4 rørgjenger (BSP) ikke passer med 3/4 NPT. Så kraner fra USA kan bli vanskelig.
 
Nei jeg tok feil. Det ser ut til at 3/4" BSP og NPT er vedig like når jeg ser i gjengetabellen. skulle ikke forundre meg om de passer sammen. Det hadde vært supert kanskje jeg kan sette på en kran fra USA.
 
BjarneHB skrev:
Jeg har tenkt på det samme. Det er en plast dings som stadig vrir seg  inne i krana og gjør at det blir vanskelig å tappe ut vørten. Mener å huske at 3/4 rørgjenger (BSP) ikke passer med 3/4 NPT. Så kraner fra USA kan bli vanskelig.

Akkurat det samme problemet jeg har - samt at sønnen min i Bergen har samme problem. (begge har 50L) Jeg har merket plastforingen med tusj så jeg vet hvordan den skal stå - og så må jeg bruke en vannpumpetang på den for å holde i i åpen stilling når jeg skal tappe.
Jeg har snakket med Ola på Petit flere ganger om dette uten å få noe eksakt svar på hvordan man løser dette irriterende problemet. Sist skulle han høre med fabrikken, og jeg skulle kontakte ham senere. For øvrig bedyret han at han kun hadde hørt om problemet en enkel gang.
Uansett ser jeg dette som en produksjonsfeil, og jeg forventer at Petit løser problemet for meg.

FredT
 
Hva gjør folk for å sanitere krana på speidelen?

Jeg synes det virker litt kronglete å få desinfisert innsiden av den før tapping, så jeg har hittil brukt den enkle helle-metoden i stedet. Mye raskere, men ulempen er at den krever hjelp av en venn for å få løftet anlegget.
 
Petter F skrev:
Hva gjør folk for å sanitere krana på speidelen?

Jeg synes det virker litt kronglete å få desinfisert innsiden av den før tapping, så jeg har hittil brukt den enkle helle-metoden i stedet. Mye raskere, men ulempen er at den krever hjelp av en venn for få løftet anlegget.

Jeg kjører vaskemiddel gjennom kranen, og så spruter jeg starsan inn i kranen fra utsiden. Innsiden av kranen blir vel desifisert gjennom kokingen, og det bør ikke være så lett å få infeksjoner av det. Hele kranen blir ganske varm når det koker, så de fleste bakterier får nok ikke fotfeste så lenge den er rengjort skikkelig. Uansett er en Tri-clamp løsningen ganske så mye bedre, men koster skjorta.
 
Richard skrev:
Petter F skrev:
Hva gjør folk for å sanitere krana på speidelen?

Jeg synes det virker litt kronglete å få desinfisert innsiden av den før tapping, så jeg har hittil brukt den enkle helle-metoden i stedet. Mye raskere, men ulempen er at den krever hjelp av en venn for få løftet anlegget.

Jeg kjører vaskemiddel gjennom kranen, og så spruter jeg starsan inn i kranen fra utsiden. Innsiden av kranen blir vel desifisert gjennom kokingen, og det bør ikke være så lett å få infeksjoner av det. Hele kranen blir ganske varm når det koker, så de fleste bakterier får nok ikke fotfeste så lenge den er rengjort skikkelig. Uansett er en Tri-clamp løsningen ganske så mye bedre, men koster skjorta.

Når vi har Speidel, så gjør det fint lite om det koster skjorta, den har vi betalt noenganger allerede :)
Fra spøk til revolver, jeg har også snakket med Ola om dette, og mailet Speidel, men tror ikke de forstår problemet, så hvis noen har gjort noe rundt dette, og funnet ting som passer sammen, så er jeg all ears, Jeg satt og surfa på disse triclamp greiene, og de så interresante ute, da burde det være mulig å skru inn en slik stuss som viste ovenfor, og klampe på en eller annen ventil som er demonterbar, for så å montere skikkelig slangefeste på denne.

Da løser vi flere ting: Talentløs kran, pakning som flytter på seg og begrenser utstrømning, og tut som ikke enkelt lar deg feste en slange på den.
 
Richard skrev:
Da er det bare å bestille! MoreBeer og jetcarrier ;-)

Venter litt for å se hva magnumhansen har gjort, ser ut som utvalget av kraner er dårlig hos MoreBeer, kan den demonteres?
Syntes varenummer 057.120.8 hos Browland også virket interresant, svindyr, men mulig det finnes alternativer :)
henge på varenummer 018.145.34 og den ovenfor :), men da må det til masse overganger og greier igjen...
 
Butterfly er enklere å rengjøre siden den er pip åpen, det er bare et "ror"/plate som du justerer på (inne i kranen). Den kranen du linker til er ikke tri-clamp, den er jalla balla enkel og står ikke i stil til en Speidel :)

(husk jeg er en arrogant speidel owner).
 
Plast dingsen i krana på min speidel snudde seg og kilte seg fast, tror jeg brukte over 30 min på og tappe ut vørteren. Når jeg tok ut krana såg jeg den hvite plast dingsen var revnet. Ringte ola og fikk en ny, sendte han og bilder og gamle krana i retur, han sa han skulle ta det opp med fabrikken. Har ikke hørt noe siden
 
Richard skrev:
Butterfly er enklere å rengjøre siden den er pip åpen, det er bare et "ror"/plate som du justerer på (inne i kranen). Den kranen du linker til er ikke tri-clamp, den er jalla balla enkel og står ikke i stil til en Speidel :)

(husk jeg er en arrogant Speidel owner).

Du kan jo altids bruke hevert;-)
 
Tilbake
Topp