Speidel pumpe.... problemer...

BKL

Norbrygg-medlem
Har en Speidel 20L.
Pumpa vil liksom ikke starte sirkulasjonen ordentlig etter at jeg fylte vann oppi.
Står å "ventilerer". Starter og stopper hele tiden.
Hadde oppe å rengjorde pumpa før denne gangen, uten at det var noe spesielt å se. Rent å fint.

Noen tips til hva jeg evt kan sjekke... ?
Pumpa er sort.

Men det at pumpa starter/stopper styres vel fra "kontroller".... Er det denne som går i "vranglås" tro...?

I manuell start er det akkurat likt. Starter og stopper hele tiden. Litt usikker på denne egentlig, da det i manual kan virke som at i manuell mode så må man selv passe på å starte/stoppe for å lufte...
Håper dette er noe som kan være endret i firmware e.l.

//BKL
 
Desse pumpene er i overkant smarte og om det er luft i pumpehuset kan du oppleva slike problem - det er sikkert ikkje kontrollaren i speidelen men pumpa sin eigen kontrollar. Å få lufta utav pumpehuset plar å vera greit om
- pumpa er montert slik at innløp/utløp går vertikalt og pilen på pumpehuset peikar opp
- ein slår av pumpa for at lufta kan gå opp og ut av pumpehuset

Men - det kan jo vera at ho har gått heilt bananas også - men det tvilar eg litt på - desse pumpene er laga for kontinuerleg drift 24 timar i døgnet i år etter år.
 
Takk for svar.
Er forsåvidt klar over følsomhet for luft. Men har spylt med slange rett ned i innløpet. Og ser veldig rent ut det som kommer opp igjen(uten luft).
Har tippa for å sette den mest slik du sier også. Men egentlig akkurat likt.
Den er jo fastmontert innunder Speidelen, og er ikke optimalt med tanke for å tippe Speidel for å få innløp/utløp i rettest mulig linje...

Som du sier, så er det nok en kontroller i pumpa ja. I manuell innstilling så lyser "power" til pumpa hele tiden, og den starter/stopper da og. Så et eller annet smart styring er der nok der.

Hadde pumpa fra hverandre tidligere idag, og starta noen sekunder bare for å se at impeller roterte og det gjorde den.

Er der noen "smarte" tester å gjøre med tanke på å sjekke ut pumpa om denne er OK tro..?
 
Takk for linken Andreas.
Leste gjennom den tråden... og svaret fra Ola.
Mistenker jeg er i samme batch...(08/12).

Spørs hvor velvillig de er på dette nå i ettertid. Er vel en tid siden nå.
Får sende dem en mail å høre.
 
Er der noen "smarte" tester å gjøre med tanke på å sjekke ut pumpa om denne er OK tro..?
Nei, jeg tror ikke det. Når problemet oppstår hos meg løser dette seg etter en stund, dvs. etter ca. 10 ganger start/stop under meskingen. Når jeg rengjør Braumeisteren tar det ofte litt lengre tid, rart nok.
 
Da ser det ut for å ha løst seg. Petit-Ola har sendt beskjed til Speidel om å sende meg ny pumpe direkte(de var tomme selv).
Så forhåpentlig kommer ny pumpe om ikke så lenge :)
 
Tilbake
Topp