Speidel "ute av telling"...?

Da er endelig jomfrubrygget i gang med Speidelen.

Programmerte med 5 faser (38/52/62/72/77C).  Kjørte gjennom en runde kun med vann, både for å skylle gjennom og kunne senke skuldrene før første ordentlige runde.

Greit forløp inntil den skulle øke fra 62C (3. fase) til 72C (4. fase).  Da begynner den å telle ned fra de programmerte 20minuttene _mens_ den varmet opp fra 62C til 72C!  Det var jo ikke meningen...

Så er spørsmålet: dustefeil fra min side (mest sannsynlig!), programmeringsfeil av meg (kanskje det, kanskje) eller rett og slett feil ved Speidelen?

Noen tanker fra dere andre?

Har pauset den manuelt på 72C, så det skal ikke bli noen direkte "skade" på vørteren.

MVh

Morten M
 
Jeg har opplevd at klokkka har startet for tidlig fordi varmeelementet har stått på samtidig som det er en "pump-interruption".
Vørteren blir raskt varmet opp i volumet under maltpipa når det ikke er sirkulasjon, og når temperaturen kommer opp til neste set-punkt starter klokka. Når pumpa starter igjen faller temperaturen under set-punktet, men klokka fortsetter å gå.
 
OK - takk skal du ha.  Da kan det være grei forklaring på hva som er skjedd.  Ikke greit _at_ det skjer; men det er en annen sak! ;-)  Den fungerte greit på oppsteppet fra 4. til 5. fase, så da får jeg venne meg til at jeg tross alt må holde et _lite_ øye med Vidunderet.  Men - har uansett fått gjort en god del annet, parallelt med bryggingen, selv om det er første gang.  Synes det arrogante/forbannede/kitschy/flashy imponatorfallossymbolet virker lovende, jeg! ;-)
 
Ja, det kan du si, Roger...  Blandingen av ikke å ha lyst til å "forurense" henne/ham (alt efter hvilket kjønn man gir til Ms/Mr Speidel), hun er jo så blank og delikat, spenningen om programmeringen er teknisk korrekt gjennomført, undringen på om det rett og slett vil gå praktisk greit - og en tanke eller to på innhold, meskesteg, huske på å ha riktig mengde gjær i riktig temperatur klar og-og-og.  Trengte egentlig ikke overraskelsen med telleproblemet; men det løste seg jo greit.  Herlig, liten sak.  Passer fint med en slik søt "elskerinne", mens Dragen er noen uker i utlandet.  En "Svetlana" ens byr straks på _helt_ andre problemstillinger  ;)

Nå klukker det fint borte i kroken av det som forhåpentligvis blir en vellykket Speidel Virgin.  Liker dem (verken kvinner eller øl) ikke så veldig sukkersøte, så hun er nok av den mer britiske, bitre sorten...

Klarte (sålangt, vaffal) å ikke gå i fellen med å dra igang en ny runde idag, så nå står det isteden brøddeig til heving.  Laget på (noe av) den avrente masken, sammalt hvete, hvetemel, solsikkefrø, macadamianøttolje, maisolje - og selvfølgelig: Extra Virgin Olive Oil!  ;D

Hvis jeg nå bare får skremt ut noen guttunger til å ta seg av sneen som er falt det siste halve døgnet, så tegner dette bra.

En god Speidel-dag ønskes alle lesere!

MVH

Morten M
 
Å, ikke det?!?

Forsjempel:

- Enten glede seg over å brygge med en.

- Glede seg over å ha en du kunne brygget med, hvis du hadde lyst akkurat idag.

- Glede deg til du får den bestilte.

- Leke med tanken på å skaffe seg en.

Eller:

- Glede seg over tanken på at alt pepperet som regner over Speidel-adelen, som sikkert svir.

:-D))))))))

MM
 
En liten oppdatéring rundt det "løpske" telleverket:

I trivelig dialog med Ola hos Petit, ble direkte kontakt opprettet med Speidel.  Lang historie kort - kontrollenheten ble demontért og sendt til Speidel for undersøkelse.  Der fant de en programmeingsfeil.  Den er omprogrammert og returnert hit.  Nå står det andre brygget siden jeg fikk den tilbake  og alt oppfører seg som det skal.

Takk til Ola og folket hos Speidel for rydding oppfølging.

MVH

Morten M

PS En liten pussighet er at "Pump interruption" nå er en saga blott - nå heter det "Pump break" - det fulgte av programvareoppdatéringen.
 
Hvor lang tid brukte Speidel på å reparere feilen, og hvordan fikk du refundert de 200-300 kronene det koster å sende den til Tyskland?
 
Det som er litt teit er at det tar så lang tid.. Dersom man har en bil må man ikke skru ut delen og sende den til tyskland for reperasjon mens man ikke kan kjøre bilen. Jeg har akkurat samme feilen, og nå har jeg ventet lang tid, lidelsen min er verre enn å være billøs. Jeg får ikke brygget  :doh: Jeg syntes bare at Speidel skal sende ny eller en overhalt boks med en gang, og så returnerer man boksen.
 
Richard skrev:
Det som er litt teit er at det tar så lang tid.. Dersom man har en bil må man ikke skru ut delen og sende den til Tyskland for reperasjon mens man ikke kan kjøre bilen. Jeg har akkurat samme feilen, og nå har jeg ventet lang tid, lidelsen min er verre enn å være billøs. Jeg får ikke brygget  :doh: Jeg syntes bare at Speidel skal sende ny eller en overhalt boks med en gang, og så returnerer man boksen.

Hva om vi kunne få flashe disse selv? meh..
 
neslekkim skrev:
Richard skrev:
Det som er litt teit er at det tar så lang tid.. Dersom man har en bil må man ikke skru ut delen og sende den til Tyskland for reperasjon mens man ikke kan kjøre bilen. Jeg har akkurat samme feilen, og nå har jeg ventet lang tid, lidelsen min er verre enn å være billøs. Jeg får ikke brygget  :doh: Jeg syntes bare at Speidel skal sende ny eller en overhalt boks med en gang, og så returnerer man boksen.


Hva om vi kunne få flashe disse selv? meh..

Da skulle jeg lagt inn pip på humletilsetninger og kjøletid. Da kan man brygge når man er skikkelig tipsy :)
 
Richard skrev:
neslekkim skrev:
Richard skrev:
Det som er litt teit er at det tar så lang tid.. Dersom man har en bil må man ikke skru ut delen og sende den til Tyskland for reperasjon mens man ikke kan kjøre bilen. Jeg har akkurat samme feilen, og nå har jeg ventet lang tid, lidelsen min er verre enn å være billøs. Jeg får ikke brygget  :doh: Jeg syntes bare at Speidel skal sende ny eller en overhalt boks med en gang, og så returnerer man boksen.


Hva om vi kunne få flashe disse selv? meh..

Da skulle jeg lagt inn pip på humletilsetninger og kjøletid. Da kan man brygge når man er skikkelig tipsy :)

Ja, jeg savner spesielt dette at du ikke får varsel når den går over i kokemodus, finnes jo eggeklokker for videre timing, men når man først har en datamaskin der..

Har lyst til å mekke egen datamaskin til Speidelen da.. mest for å leke litt :)
 
Det overraskar meg at ikkje Speidelen har LAN-port i baken slik at "Frantz" kan sitte å fjernoppgradere firmwaren. Då kunne ein ha vore på kafè mens ein la inn eit ekstra meskesteg.

Nesten som eg tenker at ein kan like godt bygge sitt eige bryggeri, om ein likevel må slenge halve kjøkkenskuffen i maltrøret for å holde ting på plass, ha ei tulletysk-Norsk ordbok for hånden eller ein hevert i bakhånd når kranen streikar... og alt slags andre hjelpemidlar som ein ellers må ha under brygging. >:D >:D >:D

Hmm.... eller kansje ikkje? :laugh:
 
Uansett missliker jeg at man må sende delene til Tyskland for reperasjon slik at man er bryggeløs, i mitt tilfelle er det verre enn å være uten bil.
 
Richard skrev:
Uansett missliker jeg at man må sende delene til Tyskland for reperasjon slik at man er bryggeløs, i mitt tilfelle er det verre enn å være uten bil.
Du har da en riktig god anledning til å ta deg en lang ferie et varmt sted, mens Speidel ordner opp i saken ;D
 
Bjarte H skrev:
Richard skrev:
Uansett missliker jeg at man må sende delene til Tyskland for reperasjon slik at man er bryggeløs, i mitt tilfelle er det verre enn å være uten bil.
Du har da en riktig god anledning til å ta deg en lang ferie et varmt sted, mens Speidel ordner opp i saken ;D

Du mener å gå ut av telling i syden  :biersmile:
 
protto skrev:
Det overraskar meg at ikkje Speidelen har LAN-port i baken slik at "Frantz" kan sitte å fjernoppgradere firmwaren. Då kunne ein ha vore på kafè mens ein la inn eit ekstra meskesteg.

Nesten som eg tenker at ein kan like godt bygge sitt eige bryggeri, om ein likevel må slenge halve kjøkkenskuffen i maltrøret for å holde ting på plass, ha ei tulletysk-Norsk ordbok for hånden eller ein hevert i bakhånd når kranen streikar... og alt slags andre hjelpemidlar som ein ellers må ha under brygging. >:D >:D >:D

Hmm.... eller kanskje ikkje? :laugh:

Dette er vel diskutert før :), endel ting er ikke så enkelt for alle å mekke sjæl, så for min del så fungerer Speidelen bra iogmed at man her har en komplett kokekjele, meskeløsning ogsåvidere.
Litt morsomt hadde det jo vært å etterhvert kunne mekke en egen kontrolboks, som så kunne styre en annen kjele++ engang i framtiden, elektronikk og programmering er mer mitt fagområde, pumper, varmelementer, sveising ogsåvidere, not so. :)
 
Richard skrev:
Uansett missliker jeg at man må sende delene til Tyskland for reperasjon slik at man er bryggeløs, i mitt tilfelle er det verre enn å være uten bil.

Å NEEEIIII !!!!!!

Slik har jeg det med mitt hjemmesnekrede meskekar også.
Når liggeunderlaget faller av pga dårlig tape fra scotch må jeg ta av tapen, pakke den inn, sende den i retur til Scotch og vente på ny tape tilsendt fra Scotch..........NOT !!!!!!!

Skadefryd ?????  :yes:
 
Tilbake
Topp