Speidel - Uklart øl/Chill haze

Marius K.

Norbrygg-medlem
Etter overgang til Speidel sliter jeg litt med å få klart øl. Jeg bruker klarningsmiddel (Protafloc). For meg virker det som om at det er chill haze som er problemet. Er det noen som har vært borte i det samme, som eventuelt har sett lyset i form av en løsning? Kjølingen blir gjort raskt (raskere enn hva jeg gjorde når jeg brygget BIAB og fikk klart øl), men kokingen på Speidelen er ikke fantastisk imponerende. Har drøye 8 % avdamping, så det er vel godt nok, men den er ikke like heftig som tidligere når jeg brygget BIAB. Ølet kjøres forøvrig over på flasker.
 
Siden du nevner 8% avdamping og sier det ikke er imponerende ifht koken du hadde med biab så kan jo dette være en utslagsgivende faktor. Kraftig kok klumper proteiner bedre sammen enn puslete kok.

Du kan kanskje isolere tyskern for å få kraftigere kok, det vil nok ikke føre til krystall men det vil nok hjelpe noe. Videre så er det det å la det stå en stund etter at du har kjølt ned.
Uten at jeg vet så antar jeg at speidelen er høyere og smalere enn biab-kjelen din. Dvs at proteiner og annet gunk bruker lengre tid til å falle til bunns siden avstanden ned dit er større.
 
Litt uenig med Miguel her, min erfaring er at når du fokuserer på å "bare" få med klar vørter til gjæring så kommer også chill haze. Når jeg sluttet med dette ble plutselig ølene mine krystallklare (jeg liker at ølet ser hazy ut, så dette har aldri vært et mål for min del). Basically begynte jeg å ta med en god slant trub i gjæringskaret, som noe kontraintuitivt ga denne effekten (det startet med at jeg ville korte ned bryggedagen ved å ikke vente på bunnfelling etter kjøling).

For øvrig lagde jeg "jakke" til min speidel ved å skjære til fra et liggeunderlag, og har god avkok (12-15%) med mindre jeg tyner maks utbytte (type 35+ liter til kok i min 20L), da sliter den litt mer.
 
Litt uenig med Miguel her, min erfaring er at når du fokuserer på å "bare" få med klar vørter til gjæring så kommer også chill haze. Når jeg sluttet med dette ble plutselig ølene mine krystallklare (jeg liker at ølet ser hazy ut, så dette har aldri vært et mål for min del). Basically begynte jeg å ta med en god slant trub i gjæringskaret, som noe kontraintuitivt ga denne effekten (det startet med at jeg ville korte ned bryggedagen ved å ikke vente på bunnfelling etter kjøling).

For øvrig lagde jeg "jakke" til min speidel ved å skjære til fra et liggeunderlag, og har god avkok (12-15%) med mindre jeg tyner maks utbytte (type 35+ liter til kok i min 20L), da sliter den litt mer.

Der sier du noe. Det hadde jeg helt glemt. Fikk også mye mer chill haze da jeg ble trub-nazi. Truben binder kanskje til seg proteiner og lort og feller det ut raskere.
 
Min teori er også at avdampningen er litt for lav. Kjelen er isolert, så litt usikker på hvordan jeg skal få til kraftigere kok uten å regulere med lokket. Da får man vel igjen problemer med kondens som renner tilbake i kjelen igjen om man koker med lokk delvis på.

Jeg er nok også en "trub-nazi". Bruker å vente ganske lenge fra jeg har kjølt ned til jeg tapper over i gjæringskaret. Jeg skal gi det et forsøk neste gang på å få med meg mer trub.
 
Hva definerer du som hurtig nedkjøling? Jeg gikk normalt fra kok til ~20 grader på rundt 15 minutter (før jeg fikk meg en mer beefy kjøler).
 
15 minutter burde være greit. pH under mesk og skylling kan også ha noe å si for kjøletåke. Ellers har Clarity Ferm pluss tid gitt meg øl som ser filtrert ut.
 
Tilbake
Topp