Speidel - ynskjer

katla

 
Ynske nr 1:
Røring betrar effektivitet mykje. Men sidan speidel skal vera "automatisert" - så bør også røring vera det. Må eg laga eit opplegg for røring sjølv? Kanskje ein utmerka ting å gjera i pumpepausane ?

Ynske nr 2:
At speidel omsider kjem på banen med kontrollaroppgradering som dei sa dei skulle - no er det gått laaang tid og ingenting tyder på at ein kan kjøpa seg ny kontrollar... Iallefall om den nye er litt meir logisk, feilfri og funksjonell og ikkje berre eit fancy display med fargar.

Ynske nr 3:
Ein pakning på maltrøret som heldt seg på plass og ein botn som er flat. Kanskje spandera litt meir metall i botnen?

Ynske nr 4:
Eit anna opplegg enn vingemutteren for å teita meskerøret mot silbotnen. Gjerne noko hurtigverkande som er innstilt ein gong for alle?

Ynske nr 5:
Eige avtappingshol med slange for avtapping ved vasking.

(50 L Speidel)
 
Dette kan sikkert tas vondt opp. Men du som vet hva du vil ha, hvorfor lager du ikke noe eget, isteden for å spille på lag med kompromissene til et bryggeri andre har laget for deg? Du er da fingernem?
 
Du høres litt industriell ut? Er BM rettet mot hobbybryggere, snarere enn for de mer industrielle - jeg er svært fornøyd med min BM 20.
 
Ynske nr 1:
Røring betrar effektivitet mykje. Men sidan speidel skal vera "automatisert" - så bør også røring vera det. Må eg laga eit opplegg for røring sjølv? Kanskje ein utmerka ting å gjera i pumpepausane ?

Uenig. Bryggemetoden som Speidel er basert på gir lav effektivitet og det er et kompromiss som man nesten må akseptere. Derimot kunne jeg ønske at de hadde optimalisert formen litt på delene så maltrøret kunne ta litt mer malt og man kunne brygge sterkere.

Ynske nr 2:
At speidel omsider kjem på banen med kontrollaroppgradering som dei sa dei skulle - no er det gått laaang tid og ingenting tyder på at ein kan kjøpa seg ny kontrollar... Iallefall om den nye er litt meir logisk, feilfri og funksjonell og ikkje berre eit fancy display med fargar.

Leverandører som lover noe bør holde det. Men det kommer sikkert samtidig med den nye flyplassen i Berlin, som også er lovet.

Ynske nr 3:
Ein pakning på maltrøret som heldt seg på plass og ein botn som er flat. Kanskje spandera litt meir metall i botnen?

Ukjent problem for meg, men kran og andre viktige deler bør fungere.

Ynske nr 4:
Eit anna opplegg enn vingemutteren for å teita meskerøret mot silbotnen. Gjerne noko hurtigverkande som er innstilt ein gong for alle?

Det er noen ulemper med stanga i midten og vingemuttera, men jeg er ikke sikker på om mer leamikk (hurtigkobling eller noe) ville blitt bedre.

Ynske nr 5:
Eige avtappingshol med slange for avtapping ved vasking.

Tja... Kanskje.
 
Bedre mer funksjonell kran!

Kjøpte Speidel 50l etter å ha brygget BIAB i et par år. Første negative erfaring med Speidelen (siste generasjon) var at det ved tapping fra kranen splashet en del, særlig på displayet. For å unngå alt griseriet måtte jeg sette på en silikonslangestump. Uheldigvis falt silikonslangen av og havnet på bunnen av gjæringskaret. Det var ikke råd å få den opp så jeg måtte la det gjære med slangestumppen i. Det ble mitt første dårlige øl, da slangen hadde tilført uønsket smak. Nå har jeg kjøpt en annen kran, men til prisen man betaler fo en Speidel bør det kunne følge med en funksjonell kran! Det ble hevdet at kranen alt var forbedret på siste modell, men den oppleves ikke som funksjonell.
 
Bedre mer funksjonell kran!

Kjøpte Speidel 50l etter å ha brygget BIAB i et par år. Første negative erfaring med Speidelen (siste generasjon) var at det ved tapping fra kranen splashet en del, særlig på displayet. For å unngå alt griseriet måtte jeg sette på en silikonslangestump. Uheldigvis falt silikonslangen av og havnet på bunnen av gjæringskaret. Det var ikke råd å få den opp så jeg måtte la det gjære med slangestumppen i. Det ble mitt første dårlige øl, da slangen hadde tilført uønsket smak. Nå har jeg kjøpt en annen kran, men til prisen man betaler fo en Speidel bør det kunne følge med en funksjonell kran! Det ble hevdet at kranen alt var forbedret på siste modell, men den oppleves ikke som funksjonell.

Mistet silikonslangen i bøtta i går :( (brygget hos en kompis) det første jeg gjorde når jeg kom hjem i går var å dyppe armene i Star San og vasket meg helt til jeg var fornøyd hadde armene oppi og fjernet slangen. Nå er jeg spent på min Silikonarm IMP stout :p

Jeg er veldig misfornøyd med effektiviteten etter 3 brygg, jeg har ikke vært i nærheten av å treffe OG i det hele tatt. Det kan hende det er noe feil jeg gjør, fikk ikke mer enn 1059 ut av 14,75 kg (Ja sikkert alt for mye malt, men w/e Vi hadde nok DME, LME, honning og sukker :D )
 
Brygger på 20l med gammel kontroller og er svært fornøyd.

Treffer OG of FG hver gang.

Maler malt grovt ingen problemer med dårlig utbytte.

Har riktig nok byttet kran da org kran lakk.

De ganger jeg ønsker øl over 6.5%
Ja da må jeg dobbel meske.

Bruker humlefilter hver gang og får er fantastisk klart øl .

Sikker på at deg er løsninger som er bedre men dette er tross alt hyllevare
 
Mistet silikonslangen i bøtta i går :( (brygget hos en kompis) det første jeg gjorde når jeg kom hjem i går var å dyppe armene i Star San og vasket meg helt til jeg var fornøyd hadde armene oppi og fjernet slangen. Nå er jeg spent på min Silikonarm IMP stout :p
Må ha ganske lange armer da, jeg tok i alle fall ikke sjansen på et dykk i bade/gjæringskaret
 
Kran bytta eg straks. Mest fordi den som sto der var litt pinglete og at det ville ta tid å tappa - men også fordi den hadde fått litt negativ omtale på førehand. Overgangsnippel 3/4" - 1/2", 3-delt kran og så 90 graders bend med slangenippel.

Når det gjeldt silikonslange og gjæring så er eg litt forbausa over at den skulle gje noko usmak - det er jo fordi silikon ikkje gjev smak frå seg at vi brukar det - også i kokande varme. Men om den ikkje har vore desinfisert på utsida så kan det jo vera det som har skjedd.
 
Når det gjeldt silikonslange og gjæring så er eg litt forbausa over at den skulle gje noko usmak - det er jo fordi silikon ikkje gjev smak frå seg at vi brukar det - også i kokande varme. Men om den ikkje har vore desinfisert på utsida så kan det jo vera det som har skjedd.
Slangen hadde ligget i starsan før bruk, og jeg brukte hansker som også var desinfisert. Jeg tok sjansen på å la slangen ligge i gjæringskaret fordi jeg ikke trodde den ville påvirke smaken. Det ville vært stor fare for infeksjon om jeg skulle begynne å rote rundt med noe i karet for å få den ut. Det kan jo hende at det er en infeksjon, men det er en underlig kjemisk smak som minner om en mellomting av gummi og svette. Det lukter ikke noe galt av øllet, men det er smaken som er påvirket. Utseende og konsistens er også som det skal være. Slangestumpen lukter dessuten motbydelig.
 
Har brygget i ca. 5 år med en Speidel 50, og føler ikke noe spesielt behov for å få endret noe. Gir godt utbytte hver gang, ca. 85% hver gang, mer hvis jeg brygger med lite malt.
Visst må msn stoppe opp og røre noen ganger, men det er nå litt av kosen med brygging.
 
Har et sterkt ønske om funksjonalitet for å benytte de eksisterende pumpene til å overføre vørter til gjæringstank. Jeg vurderer at det er for trangt å innstallere en treveisventil etter pumpene, men her har kanskje andre noen innspill?
 
Slangen hadde ligget i starsan før bruk, og jeg brukte hansker som også var desinfisert. Jeg tok sjansen på å la slangen ligge i gjæringskaret fordi jeg ikke trodde den ville påvirke smaken. Det ville vært stor fare for infeksjon om jeg skulle begynne å rote rundt med noe i karet for å få den ut. Det kan jo hende at det er en infeksjon, men det er en underlig kjemisk smak som minner om en mellomting av gummi og svette. Det lukter ikke noe galt av øllet, men det er smaken som er påvirket. Utseende og konsistens er også som det skal være. Slangestumpen lukter dessuten motbydelig.

Starsan er fint til rask desinfisering som tar 2 minutt - det er ikkje eit bløytleggingsmiddel. Å la silikonslange liggja i starsan ville ikkje eg ha gjort sjølv om silikon ser ut til å vera kjemisk motstandsdyktig til fosforsyre i sterkare konsentrasjonar enn utblanda starsan. Starsan inneheldt også "Dodecylbenzene Sulfonic Acid" og om det funkar samans med slangen veit eg ikkje. I det heile - å la noko liggja lang tid i starsan - det er ikkje det den er laga for.

Slange frå kokekjele desinfiserar ein enkelt (på innsida iallefall) ved å tappa nokre liter gjennom slangen på slutten av koketida. Det har funka for meg i dei åra eg har brygga. Om du har standard krane og bruker slange på den ville eg ha sikra den med ein hyssing slik at den ikkje glir av.

Det fins også mykje rart innan silikonslange - det luktar ikkje av skikkeleg silikonslange og eg har opplevd at ein distributør sendte meg slange som lukta gummi - den fekk dei i retur.


Visst må msn stoppe opp og røre noen ganger, men det er nå litt av kosen med brygging.

Vi er alle forskjellige. Eg har brygga nok gonger til at eg er nøgd med min kontroll på det tekniske med brygginga og då er det greit å overlata mesteparten av den tida ein må vera barnevakt for bryggeriet til automatikk - lite koseleg å sitja i ein liten vaskekjellar med ei avtrekksvifte på full guff og følgja med speidelen og kan eg sleppa å røra så går den enno meir automatisk. Og eg kan gjera noko anna.
 
Sist redigert:
BeetSmith viser nesten altid 83%eff. om jeg rører mesken 2-3 ganger under 62-72C og lar pumpe virke litt etter på for å riktig god filtrering. Hadde fått litt høyere utbytte med Speidel med en gangs decoction metoden, da er det mye mer å gjøre og lite ekstra å drikke :) (Mailard gir selvfølgelig egen smak, med ingen "wow").
Eneste jeg ville ha i Speidel systemet er resirkulert vaskesystemet som store bryggeriene har.

Sent from my DROID RAZR HD using Tapatalk
 
Ynske nr 1:
Røring betrar effektivitet mykje. Men sidan speidel skal vera "automatisert" - så bør også røring vera det. Må eg laga eit opplegg for røring sjølv? Kanskje ein utmerka ting å gjera i pumpepausane ?

(50 L Speidel)

Kjenner meg ikke helt igjen i dette. Jeg hadde 87 % utbytte når jeg brygget sist på min Speidel 20 uten å røre en eneste gang i mesken. Hadde i drøye 5 kilo malt.

EDIT: Oppnår samme effektivitet de gangene jeg rører en gang underveis.
 
Kjenner meg ikke helt igjen i dette. Jeg hadde 87 % utbytte når jeg brygget sist på min Speidel 20 uten å røre en eneste gang i mesken. Hadde i drøye 5 kilo malt.

EDIT: Oppnår samme effektivitet de gangene jeg rører en gang underveis.
hvordan regner du utbytte?
grovmalt eller finmalt?
malt merke?

Sent from my DROID RAZR HD using Tapatalk
 
hvordan regner du utbytte?
grovmalt eller finmalt?
malt merke?

Sent from my DROID RAZR HD using Tapatalk

Regner SG før kok basert på tallene til Palmer på side 193 i How to brew. Vestbrygg kverner, så litt usikker på hva slags crush de bruker.

Går i Thomas Fawcett og Best Maltz.
 
Tilbake
Topp