Speideladelens strevsomme bryggedag.

Rune Alm

Norbrygg-medlem
Jeg bestemte meg for å prøve min første APA med min 50l Speidelmaskin.

11,0 Kg Pale malt
0,8 Kg Munic malt
0,8 Kg Crystal malt.
0,8 Kg hvete malt.
60 g Amarillo 60min
50 g Amarillo 20 min
40 g Amarillo 2 min
40 g Amarillo tørrhumle.
2 liter starter med Wyeast 1056

Dette til en batch på 60-65 liter.

Skulle egentlig brygge denne på Søndag, men fant ut at det sikkert ble tid idag. Her er sånn cirka tidsskjema:
14:30. Fylte 55 liter vann i Speidelen. Satte den igang med innmesk på 65 grader, 65 minutter på 66 grader, 15 minutter på 73 grader og utmesk 15 minutter på 78 grader. Startet maskinen og satte ned den ekstra Speidel dyppvarmeren på 3,3 Kw. Ekstra 16A kurs ble hentet med skjøteledninger fra badet. Etter 5 minutter gikk hovedsikringen, dette siden kona kokte middag. Deretter bar det til butikken for å kjøpe nye sikringer slik at middagen kunne lages. Jeg rigget opp med et aggregat som drev denne dyppkjøleren så jeg fikk brukt den likevel.
15:30. Mesking starter og jeg går ned og spiser middag. Har en flink kone som lagde nydelig middag.
16:00. En kompis ringer og sier at jeg skal få en gammel kompressor, men den må hentes med en gang. Bestemmer meg for å hente den. Må koble på bilhengeren og kjøre et stykke for henting, der vi må bruke hjullaster for å laste den på. (Er en totrinnskompressor som kan lade 25 bar til et annet prosjekt jeg har). Meskingen går sin gang mens jeg er borte, men har satt ned effekten til skyllevannet som varmes.
17:00. Kommer hjem igjen og sjekker Speidelen. Alt er ok og har gått sin gang.
17:30. Ferdig med meskeprogram. Løfter opp maltrør og skyller med 18 liter vann.
17:55. Må i fjøset og melke mine kyr. Maltrøret henger til tørk og Speidelen står bare å venter på instruks.
19:40. Ferdig i fjøset. Speidelen står der på 78 grader. Starter koking og setter ned dyppvarmeren.
20:00. Koking, og første humle tilsettes.
I mellom slagene har jeg vasket 5 Corneliusfat, desinfisert gjæringskarene og transferpumpen og skrevet dette.
Klokka 9 er det å kjøle ned vørteren og pumpe over på gjæringsfat og klokka 10 er det nok ferdig ryddet og vasket.
 
Ja, den var verdt pengene. Det er klart at når en får 3,3 Kw ekstra varme går det unna. Tiden til innmesk er ikke så viktig, da kan en i verste fall sette på speidelen når en går i morgenfjøset så venter Speidelen på innmesketemperatur, men tiden fra utmesk til koking blir kraftig forkortet. Særlig hvis en strekker kapasiteten litt og brygger 60-70 liter.
Men fikk et annet problem denne gangen, brukte kun humlepellets rett i karet. Dette fungerte forsåvidt bra, men under nedkjøling la humlerestene seg i bunn og isolerte temperaturføleren. Så når Speidelen viste 40 grader målte jeg mesken til 14 grader. Kanskje det er lurt å bruke poser på pelletsen også, ihvertfall de første tilsetningene? Hvordan blir virkningsgraden med pellets i poser kontra løs og kontra blomst i pose? Ellers skal det vel ikke gjøre så mye at vørteren ble kald, tar vel bare litt lengre tid før gjæringen kommer skikkelig i gang.
 
Rune Alm skrev:
Så når Speidelen viste 40 grader målte jeg mesken til 14 grader. Kanskje det er lurt å bruke poser på pelletsen også, ihvertfall de første tilsetningene? Hvordan blir virkningsgraden med pellets i poser kontra løs og kontra blomst i pose?

Det er flere ting som kan gjøre at temperatursensoren ikke er til å stole på ved nedkjøling. Humlerester og cold break kan isolere den, så den viser for høy temperatur, eller man kan plassere kjølespiralen rett på sensoren, så den viser for lav temperatur. Det beste er å bruke et ekstra termometer.
 
55 liter til innmesk, du skyller med 18 liter vann. Hvordan får du da 60 - 65 liter øl?. Og i så fall med hvilken alkoholprosent...? Jeg pleier å ha 53 liter til innmesk og skyller med 13-15 liter vann og får som regel mellom 45 - 50 liter vørter. Riktig nok så har jeg humla rett i kokekar uten humlepose, og driver ikke med filtrering. Så jeg heller nok ut 3-6 liter vørter som blir liggende igjen i speidelen.
 
gustavf skrev:
Rune Alm skrev:
Så når Speidelen viste 40 grader målte jeg mesken til 14 grader. Kanskje det er lurt å bruke poser på pelletsen også, ihvertfall de første tilsetningene? Hvordan blir virkningsgraden med pellets i poser kontra løs og kontra blomst i pose?

Det er flere ting som kan gjøre at temperatursensoren ikke er til å stole på ved nedkjøling. Humlerester og cold break kan isolere den, så den viser for høy temperatur, eller man kan plassere kjølespiralen rett på sensoren, så den viser for lav temperatur. Det beste er å bruke et ekstra termometer.

Et triks man kan gjøre hvis man mistenker feil temperaturvisning er å legge hånden utenpå Speidelen (lettest for de som ikke bruker isolering). Da kjenner man ganske greit hvilket område temperaturen  ligger i, og så kan man kjenne temperaturforandringen nedover "kjelen" også. Den kan være ganske stor hvis pumpa ikke går, og det er spesielt når den er tett at temperaturen viser feil :)
 
Idag tappet jeg ølet på fat. Tørrhumlet ikke. Jeg fikk nøyaktig 58 liter (inkludert litt sukkerlake for priming). Dette målt med vekt under tapping.
Og siden jeg brukte pellets direkte i Speidelen uten pose fikk jeg mye bunnslam som ikke ble tatt med.
OG ble 1055 og FG 1012.

Forklaringen på volumet ligger nok at jeg koker med lokket noe på når jeg skal ha mengde og lar det ligge på med ca 5 Cm åpning. Da får jeg mindre avdamping.
Skal jeg brygge sterkt øl bruker jeg mindre væske og koker helt uten lokk og da gjerne i 90 min.
 
Rune Alm skrev:
Idag tappet jeg ølet på fat. Tørrhumlet ikke. Jeg fikk nøyaktig 58 liter (inkludert litt sukkerlake for priming). Dette målt med vekt under tapping.
Og siden jeg brukte pellets direkte i Speidelen uten pose fikk jeg mye bunnslam som ikke ble tatt med.
OG ble 1055 og FG 1012.

Forklaringen på volumet ligger nok at jeg koker med lokket noe på når jeg skal ha mengde og lar det ligge på med ca 5 Cm åpning. Da får jeg mindre avdamping.
Skal jeg brygge sterkt øl bruker jeg mindre væske og koker helt uten lokk og da gjerne i 90 min.

ok, da var det oppklart. Jeg koker alltid på 80 eller 90 minutter. Ellers bruker jeg samme prosedyre når det gjelder lokket. Men totalt 13,4 kg malt synes jeg høres ut som mye malt på speidelen. Riktignok tar hvetemalten litt mindre plass. Har du modifisert topprista?
 
Har modifisert toppristen ja. Har før trodd at det var for mye malt men har hørt de som har vært over 14 kilo, så jeg tenkte å prøve meg litt oppover etterhvert.
Har pleid å ligge på rundt 12,5 kilo. Men dette brygget med 13,4 kilo gikk jo greit med godt utbytte, så blir nok å prøve 14 på neste brygg. Og så er det bare å øke litt etterhvert til jeg finner maksgrensen.
Skal jeg brygge svakere øl, rundt pilsstyrke koker jeg opp vann ved siden av som jeg sper ut mesken med og skal nok greie 75 liter med vanlig pilsstyrke.
 
Tilbake
Topp