Spitfire-klone med maltekstrakt anyone?

Er det noen som har en oppskrift til noe som ligner Spitfire med maltekstrakt (og muligens spesialmalt)? Spitfire er en av mine alltime-favoritter så hadde vært artig å prøve seg. Etterhvert kommer jeg til å kunne brygge all-grain, men pga plassmangel må jeg klare meg med ekstrakt inntil videre!

Har funnet noen oppskrifter med all-grain og sett hva de har av humle osv, men er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre med tanke på maltekstrakten. Noen ideer?
 
litt googling og vips så dukket denne opp; http://www.thehomebrewsite.org.uk/homebrew-recipes/real-ale-recipes/clone-spitfire-recipe.htm

Clone Spitfire Recipe

For a 2 gallon brew.

120g Crystal malt

80g Maris Otter Malt

80g Amber malt

60 g torrified wheat.

Steep grains in about a gallon of water at 65C for 20 mins

1.5kg Pale Malt Extract.

60g wheat dried malt extract.

1/2oz Target hops.

Boil for 45mins.

1/2oz East Kent goldings hops

1/2 teasp Irish Moss.

Boil for a further 13mins then add

1/4oz East Kent goldings hops.

I used Safale S04 yeast, I also dry hop the wort with 1/4oz of East Kent Goldings Hops.

This is too cleared and then put into a 2 gallon barrel, then force carbonated. If you are bottling save 100 grams of the pale malt extract to prime the bottles, or subsitute dried malt extract and prime with that.

I have a feeling this may be a little stronger than the real Spitfire Ale, hopefully it taste good whatever the out come.
 
Den har jeg allerede funnet, men hvordan skal jeg bytte ut malten de bruker med maltekstrakt? Den oppskriften der bruker jo både ekstrakt og "vanlig" malt?
 
Planen i denne oppskrifta er å ha en minimesk, du kan droppe Maris Otter malten, og bruke teposeprinsippet på  spesialmalten, men dette vil gi deg høyere FG ettersom du vil få med mye uforgjærbart sukker, og spitfire er ikke en veldig mektig øl om jeg husker riktig fra sist jeg smakte den. Pale malt ekstrakt gir også en noe høyere FG, altså blir det fort et litt mektig øl om du ikke bruker minimesk. Det tar bare 20 min, og hvis du kjøper deg en silpose kan du gjøre denne minimesken som et steg før du koker opp vannet og tilsetter maltekstrakten, altså gjøre det i kjelen, da kan du til og med skylle malten hvis du varmer opp vann i en annen kjele ved siden av. Jeg pleide å bruke silpose og dørslag til dette, det er bare å legge silposen i dørslaget og helle vann over.
 
Det er vel en såkalt delmesk eller partial mash. Du slipper nok ikke unna det, når oppskriften krever amber malt og torrified wheat. Heldigvis er det lett å meske om du har et termometer og en beholder som kan holde malten og omtrent dobbelt så mye vann, målt i vekt. Men: den vesle andelen maris otter er sannsynligvis ikke nok basismalt til å meske alt det andre, iallfall ikke på 20 minutter. Ta sikte på 50% eller mer, og mesk i en time.
 
Tilbake
Topp