split batch us05/s04: krystallklar/ tåkete

TTL

 
Første minibatchen min i 20kjele/biab ble fordelt på to gjæringskar og gjæret med us05 og s04. Jeg flasket s04 først, da us05en ploppet glad og fornøyd vidre. En ukes tid etterpå kom den også på flaske. Us05 er nå etter en ukes tid dønn klar, mens s04 fortsatt er dønn tåkete.
Tror dere det er fordi jeg må ha har fått med mere trub når jeg helte over i kara, eller er det gjæret som gjør det?
Første gang jeg bruker tørgjær, så jeg har ikke erfaring med disse stammene, men ut ifra spec skal vel begge flokkulere ganske godt?
Truls.
 
Truben burde vel ha lagt seg. For morro skyld, sett en av s04 flaskene under 15 grader og se hvis den klarner.
 
Sett flaskene kjøleskapskald når der er karbonerte, da tror jeg nok at du vil kunne se at det klarner litt.

Bare så det er sagt, det at us05`en tilsynelatende ploppet glad og fornøyd er ikke et tegn på at brygget gjærer nødvendigvis. Ikke om det har stått i 2 uker iallefall. Dette med plopping i gjærlåsen kan du bare lære å legge bort først som sist, iallefall etter 5-7 dagers gjæring vil jeg si. Stort sett når brygget har stått over 10 dager er det kun co2 som unnslipper ølet som plopper i gjærlåsen. Den eneste sikre indikatoren på avsluttet gjæring er å måle med refraktometer/hydrometer. Selv måler jeg med et refraktometer frem til jeg har en stabil FG for deretter å ta en måling med hydrometeret. Ved å gjøre det slik unngår jeg å kaste 1 dl øl hver gang jeg skal ta en måling med hydrometeret.
 
Sett flaskene kjøleskapskald når der er karbonerte, da tror jeg nok at du vil kunne se at det klarner litt.

Bare så det er sagt, det at us05`en tilsynelatende ploppet glad og fornøyd er ikke et tegn på at brygget gjærer nødvendigvis. Ikke om det har stått i 2 uker iallefall. Dette med plopping i gjærlåsen kan du bare lære å legge bort først som sist, iallefall etter 5-7 dagers gjæring vil jeg si. Stort sett når brygget har stått over 10 dager er det kun co2 som unnslipper ølet som plopper i gjærlåsen. Den eneste sikre indikatoren på avsluttet gjæring er å måle med refraktometer/hydrometer. Selv måler jeg med et refraktometer frem til jeg har en stabil FG for deretter å ta en måling med hydrometeret. Ved å gjøre det slik unngår jeg å kaste 1 dl øl hver gang jeg skal ta en måling med hydrometeret.
De små gjæringskara mine har ikke noen kran, og i mangel på øltyv lot jeg det bare stå. Kara hadde stått side om side. Når stormgjæringa var over fikk de litt høyere temp, s04en ga seg helt, så når jeg hadde tid til å flaske den første bøtta valgte jeg den som ikke snakket til meg. S04en var også mye hissigere og heftigere i oppstarten. Gjæret lager vel kullsyre også når det rydder i diacetyl og slikt vel?
 
De små gjæringskara mine har ikke noen kran, og i mangel på øltyv lot jeg det bare stå. Kara hadde stått side om side. Når stormgjæringa var over fikk de litt høyere temp, s04en ga seg helt, så når jeg hadde tid til å flaske den første bøtta valgte jeg den som ikke snakket til meg. S04en var også mye hissigere og heftigere i oppstarten. Gjæret lager vel kullsyre også når det rydder i diacetyl og slikt vel?

Det er vel helst i den aktive fasen når den spiser sukker at den frigjør co2. Når du satte opp varmen så vil du også frigjøre mer co2 fra ølet og derav mer plopping. Om jeg skulle tippe ville jeg anta at US05`en var ferdigjæret før s04`en. Men dette blir jo bare spekulasjoner etter mine erfaringer med begge disse gjærene. Du kan lage godt øl uten å måle FG, men jeg vil absolutt anbefale å måle ølet før tapping på flaske om du vil unngå flaskegranater, de kan faktisk være meget farlige om du er riktig så uheldig. Det er jo i verste fall snakk om glassplinter som setter seg fast i taket, det var en tråd her inne for lenge siden hvor en tok bilde av en glassplint som satt fast i taket, men heldigvis var ingen i rommet da det smalt.

Så ikke bruk plopping som en indikator på at det fortsatt er/ikke er gjæringsaktivitet ;)
 
Måler som regel sg underveis, men med den heftige gjæringen jeg hadde og med 3 og 4 uker på gjæringskara før jeg rakk å flaske, samt at s04 hadde tatt vørteren fra og74 til fg 15/us05 fg 16 var jeg ikke så redd flaskebomber gitt... dette var aller første brygg på "pilotanlegget" med biab. Planen var en esb, men det ble vel eesb kanskje?
 
Tilbake
Topp