Spm vedr. kjøp av Micro matic regulator

IM

 
Hei,

Jeg driver og planlegger innkjøp for å bygge meg en kegerator. Corneliusfat og co2-flaske kommer jeg til å kjøpe i Norge. Regulatoren derimot har jeg fundert på om jeg skal kjøpe på nett fra utlandet. Utvalget virker ikke så veldig stort i Norge. Ønsker skikkelig kvalitet og betaler gjerne litt ekstra for dette.

Vil helst ha en regulator som man kan regulere trykket ved å skru med hendene, og ikke en slik som krever at man bruker skrutrekker. Ønsker vel egentlig også at den viser trykket i psi og ikke Bar.

Har lest litt og ser at mange skryter av Micro Matic sine regulatorer på utenlandske forum. Men så har jeg skjønt at det kan være problemer med å kjøpe regulator i utlandet og co2-flaske i Norge, grunnet forskjellige dimensjoner på gjenger.

Jeg finner ikke at de norske bryggebutikkene selger Micro Matic. Noen som vet om det går an å få kjøpt Micro Matic til "norsk" bruk (med "norske" gjenger)?

Har også sett at Taprite blir nevnt som et bra merke. Men samme problemet gjelder vel her.
 
Sist redigert:
Regulatoren (den dyre av de) til bryggselv får bare gode skussmål av meg. Riktignok er den i bar.
 
Takk for tips, Miguel. Har sett på denne. Men dersom jeg får tak i det, så ønsker jeg som sagt helst en regulator med psi.
 
Prøv hos noen som selger sveiseutstyr. Her i Fredrikstad mener jeg at industrihydraulikk selger micro-matic.
 
Takk for info om bryggselv-regulatoren, glennrlie. Denne kan evt. være en mulighet. Prøvde å se inne på sidene til industrihydraulikk, JC. Men fant ikke noe info. Kan selvfølgelig alltids sende de en epost eller ringe de og høre.

Spørsmålet forblir dog fortsatt på en måte stående som innledningsvis :).

Er det dødfødt å kjøpe regulator fra utlandet og co2-flaske i Norge, pga forskjell i dimensjoner? (uten å måtte begynne med adaptere/overganger og slikt)
 
Jeg har regulator og flaske fra USA og den regulatoren passer ikke på norsk flaske.
Den har ørliten mindre gjenge diameter enn norske gjenger.
Men norsk regulator passer på amerikansk flaske med en ekstra pakkning i mellom.
Har også den regulatoren fra bryggselv og er meget fornøyd med den.
 
Takk for info. Jeg fyrte av en epost til Taprite og fikk et bra og interessant svar tilbake. De sier bl.a følgende:

*******************************************************************************
You are right, European connections differ from the ones we use back in the United States.

We use CGA 320 and most of Europe uses a 21.8mm thread with a 28 or 30mm Hex.

Sadly we are just in the initial steps to open distributors in Europe. At the moment only dispense equipment manufacturers use our regulators to sell with their units.

If you like you can email help@kegconnection.com from www.kegconnection.com and tell them Taprite told you to order a European Regulator from them. They’ll get back to us to make sure they ship you the right model.
********************************************************************************
Etter hva jeg skjønner, så er Taprite kvalitet. Det jeg lurer på da, som kanskje noen av dere her inne vet noe om, er rundt hvilke dimensjoner det er på norske CO2 flasker. I forhold til det Taprite skriver, om at de fleste europeiske land bruker.

Bruker vi 21.8mm thread? Samt bruker vi 28 eller bruker vi 30mm Hex? Er usikker på hva dette betyr. Thread har vel noe med gjengene å gjøre (?), men litt usikker på hva Hex betyr i denne sammenheng.

Noen som kan opplyse meg litt ifht dette? :)
 
Takk for info. Jeg fyrte av en epost til Taprite og fikk et bra og interessant svar tilbake. De sier bl.a følgende:

*******************************************************************************
You are right, European connections differ from the ones we use back in the United States.

We use CGA 320 and most of Europe uses a 21.8mm thread with a 28 or 30mm Hex.

Sadly we are just in the initial steps to open distributors in Europe. At the moment only dispense equipment manufacturers use our regulators to sell with their units.

If you like you can email help@kegconnection.com from www.kegconnection.com and tell them Taprite told you to order a European Regulator from them. They’ll get back to us to make sure they ship you the right model.
********************************************************************************
Etter hva jeg skjønner, så er Taprite kvalitet. Det jeg lurer på da, som kanskje noen av dere her inne vet noe om, er rundt hvilke dimensjoner det er på norske CO2 flasker. I forhold til det Taprite skriver, om at de fleste europeiske land bruker.

Bruker vi 21.8mm thread? Samt bruker vi 28 eller bruker vi 30mm Hex? Er usikker på hva dette betyr. Thread har vel noe med gjengene å gjøre (?), men litt usikker på hva Hex betyr i denne sammenheng.

Noen som kan opplyse meg litt ifht dette? :)
28 eller 30mm hex er nøkkelvidden på mutteren. Størrelsen på fastnøkkelen
 
Ok, takker TSH. Men det med hex vil jo da aldri være noe problem, slik jeg da forstår det. Er jo bare å ha en skiftnøkkel eller en passende fastnøkkel det (?).

Men hva med dette de skriver om 21.8mm thread. Er det dette vi har på de norske CO2-flaskene?

Slik at dersom jeg skulle finne på å bestille en slik Taprite regulator og be om at det sendes meg en europeisk regulator, så får jeg faktisk noe som vil passe også her i Norge til våre forhold?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp