Spontanbrygging

Fikk lyst til å sette et spontanbrygg i morgen, men er tom for StarSan til gjeringskaret, luftpumpen og heverten.

Bør jeg utsette eller finnes det noen alternativer jeg kan bruke?

Hvilket blandingsforhold bør jeg da bruke for at dette skal være safe, men ikke sette smak? Evt blander man litt sterkt og skyller med vann etterpå?

Har lenge tenkt på å sette et brygg uten bruk av Star San.. Kun fornuftig vasking av utstyr.

Noen som har prøvd det? Med hell?

Eg har aldri brukt StarSan, berre vaskar det eg skal bruke i zalo, evt krystallvask, og skyller godt i så varmt vatn som mulig. Plastdunker, gjæringskar og omstikkingskar skylles med kokande vatn. Det samme med flasker som eg skal tappe øl på. Funkar fint for meg :)

Jeg har tømt ut en del liter øl...  :-\
Skjønner nesten ikke at det er mulig å unngå infeksjon etter vask i kun såpe og varmt vann. Jeg har fått infeksjon selv med StarSan. Første gang blandet jeg for svakt, men ikke siste gang. Har vel da sprayet for lite et sted. Min følelse etter disse erfaringene er omtrent som når man skal unngå datavirus. Den mest paranoide vinner!

Tomas O skrev:
Haha, da blir det en dæsj, om ingen har noe mer vitenskapelig blandingsforhold?

Det bruker å stå blandingsforhold på flaskene, men en halv desiliter klorin (5% natriumhypokloritt) til 10 liter vann er i utgangspunktet solid overdosert og gir deg litt å gå på.

Takk for gode råd samt tilbud om å få starsan! Jeg har forsøkt blandingsforholdet på klorinflasken. Nå brygges det og snart er det over på gjeringskar! Måtte ølgudene være med meg :)

Når jeg vasker mine greier bruker jeg først oppvaskmaskinpulver oppløst i vann (STERK blanding, bruk hansker, det svir gjerne litt hvis man har et sår eller to) og så skyller jeg mange ganger med godt varmt vann, men ikke FOR varmt når det er plast det er snakk om.

Til plast bør man desinfisere med et eller annet middel. Klor funker like godt som noe annet vil nå jeg si. Metall er litt greiere i så måte, for det tåler kokende vann (eller einerlog for de som bruker det. einer inneholder desinfiserende oljer og ble brukt til vasking av alt mulig i gamledager. Husk her å bruke en kvist uten bær, siden grønne einebær inneholder terpentin og kan gi fra seg en ufyselig smak). Mine bryggekar i rustfritt stål får seg en grundig vask kvelden før jeg skal brygge, og så skolder jeg de med kokende vann rett før jeg tar de i bruk på selve bryggedagen. kraner, pakninger og sånt noe legger jeg i en vaskepose og slipper noen minutter nedi kjelen så det også blir sterilt.

Grunnen til forskjellen er at plast har porer som lukker seg når overflaten blir skoldet, og vannet når dermed ikke til overalt.

Tilbake
Topp