Når jeg vasker mine greier bruker jeg først oppvaskmaskinpulver oppløst i vann (STERK blanding, bruk hansker, det svir gjerne litt hvis man har et sår eller to) og så skyller jeg mange ganger med godt varmt vann, men ikke FOR varmt når det er plast det er snakk om.
Til plast bør man desinfisere med et eller annet middel. Klor funker like godt som noe annet vil nå jeg si. Metall er litt greiere i så måte, for det tåler kokende vann (eller einerlog for de som bruker det. einer inneholder desinfiserende oljer og ble brukt til vasking av alt mulig i gamledager. Husk her å bruke en kvist uten bær, siden grønne einebær inneholder terpentin og kan gi fra seg en ufyselig smak). Mine bryggekar i rustfritt stål får seg en grundig vask kvelden før jeg skal brygge, og så skolder jeg de med kokende vann rett før jeg tar de i bruk på selve bryggedagen. kraner, pakninger og sånt noe legger jeg i en vaskepose og slipper noen minutter nedi kjelen så det også blir sterilt.
Grunnen til forskjellen er at plast har porer som lukker seg når overflaten blir skoldet, og vannet når dermed ikke til overalt.