Spørgsmål om fatøls anlæg

Bo Pedersen

Norbrygg-medlem
Er begynt at samle sammen til et fatøls anlæg og lurer på et par ting

Hvor lang holbarhet har øllet på et corneliusfat når der er tappet av det ??

Kan man nøjes med at fylle 12-15 l på en 19 L cornelius ?

Hvor mange 19 L. fat rekker en 6 kg CO2 flaske til ?

Hvor ofte skal en CO2 flaske trykktestes ?

Hvor får man fylt en 6 kg. flaske i østfold ?

Hvor mye koster det ca. at få fylt ?

Hilsen Bo
 
Hei,

Det fleste fatølsanlegg og corneliusfat holder fint i mnd-vis og kanskje åresvis på sterke spesialøl. Den siste halvliteren er ofte den "beste" sier jeg og mange, kan det være skuffelsen på at det alt var tomt? Vil tro også at det er en god indikator på holdbarheten.

Hvor lenge en 6kg kullsyre apparat holder er opp til om du ettergjærer på fatet, og om du trykksetter fatet for vasking. Jeg bruker min både til vaskejobb dvs trykke vaskeveske ut av fatet etter vasking samt å tilføre kullsyre (ettergjærer heller ikke). Brygger du 1 fat eller 2 i  mnd bør det holde i et år tipper jeg.

Jeg fyller 6 kg hos aktiv brannvern og betaler 250 kroner for det. Det må trykktestes hvert 5 år når det er brukt og det er trykktestet for 10 år når det er nytt. I østfold kjenner jeg ikke til hvem som fyller, men prøv å få tak i noen som driver med brannvern.

Richard
 
Kallimalli skrev:
Er begynt at samle sammen til et fatøls anlæg og lurer på et par ting

Hvor lang holbarhet har øllet på et corneliusfat når der er tappet av det ??

Dersom ølet står på et kjølig sted så kan det gå veldig lang tid før det skjer noe rart med ølet. Siden man fyller opp tomrommet med CO2 så er det som om fatet aldri blir åpnet. Det kan godt gå over et år.

Kallimalli skrev:
Kan man nøjes med at fylle 12-15 l på en 19 L cornelius ?

Det kan man godt, dersom man sørger for å fylle fatet på forhånd med CO2. Når det ikke er luft igjen i fatet så holder ølet seg godt, også når det ikke er fyllt hele veien.

Kallimalli skrev:
Hvor mange 19 L. fat rekker en 6 kg CO2 flaske til ?

Hvis du bare bruker gassen til tapping så blir det mange fat. Men hvis du bruker gass til filtrering så blir det litt mindre.
 
"Dersom ølet står på et kjølig sted så kan det gå veldig lang tid før det skjer noe rart med ølet. Siden man fyller opp tomrommet med CO2 så er det som om fatet aldri blir åpnet. Det kan godt gå over et år. "

Det vil sige at hvis det står i en kjeller med 10-12 grader året rundt burde det vel være en bra temperatur

Hilsen Bo
 
Ja. 10-12 grader er en grei oppbevaringstemperatur, så lenge det ikke tappes fra den. For ved høyere temperaturer blir trykket høyere.

Grunnen til at jeg skrev det er at ølet ikke skal bli utsatt for høye temperaturer, direkte sollyss osv som varmer opp ølet, for det har aldri noe særlig bra effekt på ølet.
 
"Ja. 10-12 grader er en grei oppbevaringstemperatur, så lenge det ikke tappes fra den. For ved høyere temperaturer blir trykket høyere. "

10 - 12 grader vil være både oppbevaring og tappetemperatur !! da jeg liker min øl kjellerkald !! men vil dette give store problemer ved tapping og i kvilken grad vil det have inflytelse på holdbarheten

rummet som ølet vil blive opbevaret i, udsættes ikke for sollys. eller temperatur forandringer av speciel art, så det må da være et greit sted med en grei temperatur....

planen er at bore huller igennem veggen med fat på den ene side og hjemmebaren på den andre siden !!!

Hilsen Bo
 
Det skal nok gå bra siden oppbevaringstemperatur og tappingstemperatur er like. Kobler du på CO2 på 1,4 Bar så vil du ha bra karbonisering og nok trykk til å presse ølet til en kran lengre unna. Isåfall kan det anbefales å enten bruke en lang slange eller en kortere tynn slange. Kommer litt an på hvor langt unna kranen skal være.
 
tror at avstanden fra keg til kran er ca 1 meter

et annet spørgsmål...  kan man bruge fittings, fordelere og manometre til gass/trykkluft eller skal det være merket co2

Hilsen Bo
 
Du kan bruke hva som helst til CO2 bare det er uten olje for det ødelegger ølet. CO2 er en ufarlig gass med tanke på brann eller gift.
Oddvar
 
Leser at dere får fylt co2 flaskene for ca 250 kr. Det virker meget billig. Jeg ble en gang advart mot å kjøpe det de kalte industri-co2. Denne er urein og ikke tillatt brukt sammen med næringsmiddel. Regner med det fleste har kontroll på det, men vil bare gjøre nye oppmerksomme på det.

bjorf
 
Det er nok ren CO2 så lenge man kjøper det på brannstasjon og liknende. Det er tross alt ment å brukes inni huset :)
Men CO2 ER en farlig gass. man dør faktisk av CO2 forgiftning før oksygenmangel hvis man blir innestengt i et lufttett rom. Så sørg for å ha ventilasjon hvis det er en kjeller eller liknende. en liten lekkasje kan være farlig hvis rommet er tett.
En typisk 6 kilos flaske inneholder gass som har et volum på 6000g/44g/mol*22,4mol/L=3054L. altså er det 3,05m[sup]3[/sup] gass på flaska di. noe som igjen er nok til at du faktisk lett kan dø av det om alt skulle lekke ut på en gang.
 
Tilbake
Topp