Spørsmål angående autotuning med PID.

per-ulv

Norbrygg-medlem
Hei alle sammen.

Har oppgradert BB30 v2 med sirkulasjonspumpe, PID, SSR og effektregulator.
PIDen er en Sestos D1S. Driver nå og kjører autotune, tror jeg, var ikke akkurat brukervennlig den Sestos menyen..

Uansett, det jeg lurer på er når dere mesker med PID, setter dere den til ca 2 grader over ønsket mesketemp, eller setter dere den på korrekt temp og lar PIDen stabilisere etter at malt blir tilsatt? Regner med jeg svarte på det selv, men vil være på den sikre siden.
Og, når dere mesker, lar dere den stå på autotune-mode hele tiden?

Kjører nå autotune med ca 25 liter vann for at den skal autotunes med tilnærmet lik meskemengde. Satser på at dette blir bra.
 
Du vil gjerne autotune med den flowen du kommer til å ha. Spørs selvsagt hvor du har satt proben, men mengde er omtrent irrelevant hvis proben er satt på utgangen av varmekilden din.

Du vil helst simulere autotune med forholdene hvordan du mesker.
 
Har glemt og kjøpe meg Y splitter, så får ikke fordelt vannet mellom koker og maltrør, men har proben rett etter kran fra BBen, dvs på utgang av varmekilde.

Så da kjører dere full pupp til det nærmer seg ønsket temp, så skrus det da f.eks av ett element?
 
Oppretthold det du trenger for å holde set temp under mesking. Under koking er det ikke så viktig siden det koker ikke før det koker..

skrur du plutselig av ett element lurer du PID'en, og den vil styre feil.
 
Skjønner skjønner. Får se hva jeg greier og få til.
Så langt har den vel overskutt med ca 8 grader, men regner med det vil gå seg til siden den driver og tuner.

Takker for hjelp så langt. Dukker sikkert opp noe mer lurt i løpet av kvelden.
 
Under tuning så drive den med veldig mye rare ting. Ikke tenk på det den driver med under autotune. Ta en test-run etter autotune for å se at den ikke har justert seg på trynet galt.
 
Fant ut at PID sto på helt feil innstillinger. Avbrøt autotune, og endret på innstillingene.
Nå autotuner den med +- .3 grader fra ønsket temp, med begge elementer på full pinne :)

Skal kjøre test-run etter endt autotune. Men hvordan vet jeg at den er ferdig med det?
 
Da er alt velstand. +- 0.1 grad. Fikk og kalibrert temperaturen, slik at den viser korrekt. Nå må jeg få skaffet meg et Y-ledd så er jeg i mål.
 
Hei. har skaffet meg en lik temp.kontroll som er nevnt her. det jeg lurer på er, når en skal autotune, stiller en inn ønsket temp på display, går inn i
menyen, går ned til SN setter den til 21 som er pt 100. Går så til Ctrl og setter den til 2 som er autotuning , beholder resten av fab.innstillingene, går ut av menyen og den begynner å autotune eller er det andre innstillinger jeg må sette ?
 
Holder å sette til to og så bare bla seg tilbake til "forsiden" igjen så ser du at det blinker at.
 
Kjører et spm her: jeg syntes å huske å ha lest at man bør stille df(hysteresis?) fra 0,3 til 0,1. Noen som vet hvorfor og hva dette har å si? Jeg har pid til å styre 2l Herms på et 25l anlegg.
 
Mene å huske at det er fordi du ønsker at den skal være så responsiv som mulig,korrigere tempen raskest mulig.
 
Mene å huske at det er fordi du ønsker at den skal være så responsiv som mulig,korrigere tempen raskest mulig.
Fant det ut tror jeg, 0,3 er grader den overskyter set temp. Dermed blir det som du sir mer responsivt ved å sette den ned til 0,1.
 
Great tip. For det har ikke jeg gjort.
Bør jeg kjøre ny auto tune etter at jeg endrer på hysteresis?
 
t – hysteresis (the derivative – the ‘D’ in ‘PID’). This is how long it takes to react.

Nei,da blir hysteresis forandret igjen
 
Tilbake
Topp